Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 20 of 20
    President
    Blog Entries
    30

Kan någon förklara fenoment testosteronbehandling inom MMA?

Hört att en massa fighters "lider " utav något problem som gör att de har rätt till att använda sig utav testosteronbehandling.

Kan tänka mig att alla tjänar på att gå dessa behandlingar och har inte förstått om det är på gränsen till doping?
    Vet bla att Bas Rutten är emot dessa och ser det genrellt som skitsnack och ursäkter

är detta rätt?
    vilka andra sporter tillåter det här?
    kanske är vanligt
    Last edited by KanoBlack; 11-12-2011 at 01:34 PM.
    mera MMA !!

Moderator
    Det handlar om hormonbehandling för att öka testosterinnivåerna i kroppen.

Det är inte olagligt. Man går till en läkare, det behöver dock inte vara en endokrinolog, och gör ett test. Ofta ett urinprov som man dessutom får ta med sig hem (!) . Visar testet att man har låga nivåer av testosteron får man behandling. Behandlingen kan bestå av t.ex. injicerbart testosteron. Köper du det av juggen på gymmet är det olaglig doping men det är okej om du har recept från en läkare.

Nu är det emellertid inte så att många fighters "lider" av låga testonivåer. Däremot så är det så att med höga testonivåer kommer du att få ut mer av din träning. Testosteron är hormon nr.1 när det kommer till muskelbyggnad så ökade testonivårt betyder lättare att bygga muskler.

Det handlar inte om att någon sport tillåter eller inte tillåter det, det är ju helt lagligt. Däremot så finns det gränsvärden inom vilka man måste befinna sig för att få tävla. Sonnen avslutade sin kur lite sent och kom in precis över gränsen, det var så han åkte fast.
    Jag tror att en klar majoritet av utövarna använder sig av detta då det är lagligt och säkert om än omoraliskt.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Har själv tänkt att starta en sådan här tråd, tusen frågor dyker upp.
    Jag kan själv inte förstå för allt i världen hur en topptränad atlet i sina bästa år skulle behöva steroidbehandling, det går liksom inte ihop på något sätt. Visst jag kan köpa att någon enstaka är såpass sjuk att de behöver det men nu är det inte någon enstaka, bara sista året i UFC är det flertal som åkt fast.
    Om det nu är så att någon är så sjuk att man behöver en steroidbehandling, ska man verkligen gå in i en ring och möta världens bästa fighters? Är man frisk nog? Frisk nog att fightas men inte frisk nog att klara sig utan steroider, går tyvärr inte ihop i min bok!

Som Bas säger i klippen så känns det enbart som fusk. Dessutom så tog väl många behandligen pga tidigare steroidbruk, är det okej att de fortsätter tävla? Man tar steroider tills man kommer till högsta nivån i MMA och när man nått dit så är ens hormonnivåer så förstörda att man måste få steroidbehndling för att kunna fortsätta?

Nä jag kommer nog alltid se väldigt negativt på detta.

Det var någon på forumet som sa att Hendo också gått på testosteronbehandling, är det någon som kan bekräfta detta? Har alltid gillat Hendo men trodde inte att han höll på, rätt besviken om det är sant.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by Sami View Post
    Har själv tänkt att starta en sådan här tråd, tusen frågor dyker upp.
    Jag kan själv inte förstå för allt i världen hur en topptränad atlet i sina bästa år skulle behöva steroidbehandling, det går liksom inte ihop på något sätt. Visst jag kan köpa att någon enstaka är såpass sjuk att de behöver det men nu är det inte någon enstaka, bara sista året i UFC är det flertal som åkt fast.
    Om det nu är så att någon är så sjuk att man behöver en steroidbehandling, ska man verkligen gå in i en ring och möta världens bästa fighters? Är man frisk nog? Frisk nog att fightas men inte frisk nog att klara sig utan steroider, går tyvärr inte ihop i min bok!

Som Bas säger i klippen så känns det enbart som fusk. Dessutom så tog väl många behandligen pga tidigare steroidbruk, är det okej att de fortsätter tävla? Man tar steroider tills man kommer till högsta nivån i MMA och när man nått dit så är ens hormonnivåer så förstörda att man måste få steroidbehndling för att kunna fortsätta?

Nä jag kommer nog alltid se väldigt negativt på detta.

Det var någon på forumet som sa att Hendo också gått på testosteronbehandling, är det någon som kan bekräfta detta? Har alltid gillat Hendo men trodde inte att han höll på, rätt besviken om det är sant.
    aa hendo går också på det här ända sedan 2007, han var den första som fick den här behandlingen av alla toppfighters
    mera MMA !!

Champ
    Egentligen är det väl meningen att de inte ska få högre nivåer än vad som är normalt, men det finns väl sätt att komma runt det, kan jag tro.

Contender
    Så menar du att de som åker fast med förhöjda värden inte följer läkarens instruktioner och tar mer? Hur var det för Sonnen och Nate the fake? Båda de hade väl förhöjda värden?
    Tycker som sagt att det är sjukt att så vältränade fighters i sina bästa år ska behöva ta något som de VET att de kan åka fast för, de riskerar verkligen allt! Är det värt det? Det får ju en att fråga sig, hade tex Sonnen klarat av att komma till den nivå han är på utan behandlingen? För han är ju ändå en väldigt ojämn fighter som inte är något utöver medelfightern, det är ju bara senaste 1-2 åren som han blivit en toppfighter. Han fightades ju redan på typ UFC 60, hur många minns ens honom från då?

Edit - Sonnen fightades redan på UFC 55 till och med.

Champ
    Quote Originally Posted by Rampage2010 View Post
    Egentligen är det väl meningen att de inte ska få högre nivåer än vad som är normalt, men det finns väl sätt att komma runt det, kan jag tro.
    Det är här det störda kommer in. Det finns inget som säger vad en normal testo nivå i kroppen är! Det är individualiserat. Du kan i USA gå till en doktor och säga att du känner dej trött, han tar några prover som han får tolka precis hur han vill. Sen så skriver han utan burk testo till dej.

Är man gammal och testo-värderna i kroppen börjar sjunka på dej så är det normalt och du kanske bör fundera på att sluta med sporten på Professionell nivå.
    Har du låga värden för att du har tagit anabola eller testo innan. Ja.... skyll dej själv och börja jobba som något annat.

Därför är "testo-terapi" bullshit och bör förbjudas.
    Last edited by p41n; 11-15-2011 at 07:38 AM.

Moderator
    Det finns "normalvärden" som man normalt ligger inom. ligger du lågt men fortfarande inom kan du av läkare få förskriven testosteronbehandling (i usa) och på så sätt höja värdena. De atletiska kommisionerna har egna gränsvärden för vilka nivåer som tillåts så kommer du inte med normal-hög nivå så kanske den är för hög enligt den atletiska kommisionen.
    I fallet med sonnen vill jag minnas att han missade att ha sitt papper.
    Många fighters går på detta och kommer in med förhöjda nivåer, sålänge de har på papper från läkare att det är nödvändigt så är det okej. Samma sak med många andra substanser kan jag tänka.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Så som jag har fattat det så får dom en bit högre än normalt och låter det sedan sjunka till runt normalnivå eller lite lägre för att sedan fylla på igen.

Contender
    Quote Originally Posted by p41n View Post
    .
    Därför är "testo-terapi" bullshit och bör förbjudas.
    man kan inte säga detta bättre själv så jag quotar

Champ
    Quote Originally Posted by DizordA View Post
    Så som jag har fattat det så får dom en bit högre än normalt och låter det sedan sjunka till runt normalnivå eller lite lägre för att sedan fylla på igen.
    Kanske finns ett normalvärde satt av av idrottskommissionen som man få ha i kroppen för att gå match men det finns inget normalvärde inom "läkarvården" i USA vilket gör att de praktiskt taget kan skriva ut en burk testo till vem som helst.

Contender
    Blog Entries
    17
    NJAC (New Jersey Athletic Commision) är de första som testar både före och efter match om man är på en TRT kur. Ett blodprov ska lämnas in varannan vecka
    under hela behandlingen. Om man missar att lämna in sitt blodprov så blir man av med sin licens i NJ och mest troligt i de flesta andra stater tills man visat att nivåerna är normala igen. Om provet visar ett förhöjt värde måste man göra en noggrannare kontroll hos en av dem godkänd läkare. Om detta inträffar före match så kommer man inte få tävla på X antal veckor, om det inträffar efter match så kommer en notering läggas i en fighters licens dokument så när han ska licensieras i en annan stat måste hans testo nivåer kontrolleras.

Förhoppningen är väl att detta ska anammas av alla stater i USA, själva blodprovet, analysen och allt annat måste betalas av fightern själv.

Hypogonadism kallas "sjukdomen" som detta behandlar, av vissa andra kallas det hög ålder av andra kallas det eftereffekterna av steroidmissbruk! Jag tycker personligen att det borde förbjudas, det är en hittepå åkomma som används för att fuska till sig träningsresultat. Om det inte förbjuds så ska man ha stenhårda kontroller med övervakade blodprover a'la dopingkommisionen och så fort ett förhöjt värde visas ska fightern in i "tävlingskarantän" i en så lång tid att effekten av ett förhöjt värde går förlorat.

Jag förstår att fighters vill förlänga sina karriärer, det är svårt att dra in nog med pengar för att kunna luta sig tillbaka efter karriären inom UFC om du inte är ett av toppnamnen. Om man genom TRT kan förlänga sin karriär med ett par år så är det självklart att många tar chansen. Men är det verkligen rimligt att tillåta TRT för att förlänga en karriär när kroppen börjar säga nej?
    Låt oss anta att Randy ej har tagit något alls, jag tror inte att han tagit något och han känns inte som en fuskare, låt oss då säga att han skulle vilja gå på TRT för att förlänga sin karriär fem år till. Är det OK? Hur mycket höjs skaderisken när han ger sin kropp konstgjord andning för att tävla på den absoluta toppen av en sport som kräver absolut max av kroppen?
    Jag försöker leva så "rent" som möjligt när det gäller träning. Det enda tillskott jag använder är vassleprotein. Har provat Kreatin men det gör jag inte igen, fick ont i magen och höll på att slita sönder mig på gymmet eftersom jag inte kände min egen gräns som jag brukar. Jag äter ekologisk mat, får i mig alla näringsämnen jag behöver genom en balnserad kost. När jag åker till gymmet kör jag stenhårt och känner itne att jag behöver något mer för resultat. När jag brottas har jag lika bra eller bättre uthållighet än de flesta (utom proffsfightern jag tränar med som mest bara skrattar när han rullat med mig tills jag inte ens kan ställa mig upp) Jag tror att ett rent leverne och lyhördhet mot din egen kropps signaler är det bästa sättet att få en lång karriär inom all sport.

Moderator
    Testobehandlingar kan vara värdefulla för människor med sjukdomstillstånd som t.ex. hypogonadism (Ja det är en riktig sjukdom) eller faktiskt HIV. Men jag tror knappast att dan henderson lider av dessa, ej heller sonnen.

Jag tycker att NJAC modellen låter bra. Frågan är vem som ska betala? Är det rättvist att du som fighter "straffas" med att tvingas betala stora summor pengar för att du har ett sjukdomstillstånd i kroppen? Iofs är det väl så det funkar i USA med deras sjukvård men det känns lite orättvist mot de som har ett reelt sjukdomstillstånd.

Contender
    Blog Entries
    17
    Kan hålla med om att det kan låta lite orättvist att fighters får betala själva..MEN! om fighters måste betala själva och har en sjukförsäkring kan de ju söka pengar från sin sjukförsäkring varvid en mycket noggrann undersökning av deras sjukdom kommer ske och det kanske kan utredas om personen i fråga verkligen har Hypogonadism (låter som om det var någon i Waynes World som upptäckte denna sjukdomen). Allt handlar om pengar, om ett försäkringsbolag kan slippa undan att betala $500 för undersökningar så kommer de självklart lägga $50000 på att motbevisa personen i fråga...logiskt eller hur?

Låt oss säga att alla kommisioner anammar NJAC modellen, men med modifieringen att man måste gå till en läkare som är godkänd av kommisionen för att få svart på vitt att atleten i fråga verkligen är sjuk och inte bara fejkar. Och när detta är klarlagt så betalas undersökningar av sjukförsäkring alternativt promotion.
    Fan jag skulle tro att det blir svårt att få ut pengar på försäkringen för detta..skrev en essä om amerikanska systemet för några år sedan och sånt här är nog sådant som faller utanför ramarna för vad försäkringen betalar om du inte har någon ultraförsäkring som kostar mer än Kenyas BNP.

Första gången en fighter kommer till kommisionen och säger att han använder TRT för att han har HIV kommer jag faktiskt skratta lite. Men det kommer garanterat hända! Inget är omöjligt i USA speciellt inte det otroligt puckade!!

Champ
    "Cash is king"

Hall of famer
    Hade privat klass med en aldre herre (35) som korde TRT aret runt sen 1 ar tillbaka, han testolevel var mycket lag, han var trott, orkade knappt trana 2 pass i veckan sen borjade kora TRT sa nu tranar han 2 pass om dan och kanner sig som 20 igen haha

Moderator
    Inga konstigheter. Man kan få samma sak i sverige

Champ
    Det ska så vitt jag förstår vara mycket svårare att få det i Sverige. Läste något om att gränsen för "för lågt" testosteron är bra mycket lägre i Sverige än exempelvis USA.

Hall of famer
    Det ska så vitt jag förstår vara mycket svårare att få det i Sverige. Läste något om att gränsen för "för lågt" testosteron är bra mycket lägre i Sverige än exempelvis USA.
    ja tro fan det! har nere kan ju folk tyvarr kopa det direkt over disken!

Moderator
    Det finns normalvärden för testosteronhalten. I princip alla friska män ligger inom normalvärdena även om det kan variera mycket från person till person.

Person 1 ligger inom normalen men lågt på skalan. Person två ligger inom normalen men högt på skalan. Ingen av dem kvalificerar sig för behandling.

|------1--------------------------2-------|

För höga värden av testosteron är inte bra för kroppen. Men det många inte inser är att för låga värden också är skadligt och har samband med t.ex. hjärtproblem osv. För att få behandling i Sverige ska man ligga under lägsta normalvärdet vilket alltså är väldigt lågt, annars får man ingen behandling. I USA är detta inte lika reglerat utan där kan läkare (vilken sort som helst, det behöver inte vara en endokrinolog) skriva ut testosteron åt dig för att du inte har "optimala" värden. Alltså kan du få testosteron lagligt med recept om du har lågt värde. Inte FÖR lågt men lågt inom normalen.