Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 6 of 6
    Hall of famer

Intervju med David Bielkheden

En ultimat personlighet i den ultimata sporten

MMA är en mångsidig sport. David Bielkheden förklarar:

- Man kan inte jämföra MMA med någon annan sport. Förkortningen MMA står ju för mixed martial arts. Man ska vara fokuserad, målmedveten och behärska brasiliansk jiujitsu, brottning samt traditionell, thai- och kickboxning. Det finns ingen annan idrott som kräver lika mycket fysisk och mental förberedelse som MMA.

Inne på Hilti BJJ, en träningslokal med gamla anor sedan 1998 sitter han. Han heter David Bielkheden och är en ärrad och meriterad nutida gladiator. Ovillkorligt har han sedan barnsben ägnat sitt liv åt kampsport. Denna karismatiska person gör att den karga och tomma känslan som man till en början upplever inne i gymmet, senare helt uteblir. David sitter avslappnad framför mig på brottarmattan.. Just där ser han ut att höra hemma. Byggd som svenskt stål, kompakt med sina 84 kilogram och 178 centimeter är han byggd för strid. Han inger respekt men besitter ett lugn som är sällan skådat. Vi pratar om allt mellan himmel och jord, det är sällan man träffar en sådan jordnära person.

David tar sig en titt runtom, tar, som det verkar, en lättnadens suck:

- Jag älskar vad jag håller på med och var jag är just nu, glad för de val jag har gjort.

David började sin kampsportskarriär som en liten kille med hela världen framför sin fötter. 13 år gammal tog han sina allra första steg i sin fina idrottskarriär. David började träna boxning och på den vägen var det fram tills 1999 då David jobbade som dörrvakt på en nattklubb i Stockholm. En kollega som tränade på träningslokalen Pancrase försökte övertyga David att det fanns någonting mer att hämta sportsligt inom kampsport. Efter flera månaders övertalning bestämde sig David för att ge kampsport och i synnerhet jiujitsu en chans.

- Efter en runda med stryk, insåg jag att det här var någonting jag ville syssla med.

Samma år, 1999 började Davids MMA-karriär på riktigt då han åkte till sambans hemland för att tävla i jiujitsu och där började allt ta form. Resorna till kampsportens Mecka fortsatte sedan till och med 2002. David gick sina första MMA matcher 2003 runtom Europa. Ju fler matcher han gick, desto oftare besökte han Brasilien. Han är inte bara en idrottare, han historia visar prov på många svåra val. Uppoffringar kommer med ett pris, ett pris som denna man har varit bredd att betala, långa timmar på olika gym och saknaden efter nära och kära.

Men det är inte bara uppoffringar som kan tära på en stålman Vi diskuterar hur media ända fram tills på senare år haft en negativ vinkling i rapporteringen om MMA. Det väcker starka känslor hos honom. Han får en bestämd blick, tar ett andetag och förklarar:

- Sporten har smutskastats. De (se: media) har haft en orättvis vinkling där man framställer vanliga hederliga idrottsmän som bråkstakar som står i en ring. Man inser inte att vad vi försöker göra är samma sak som alla andra idrottare, det vill säga att ständigt utvecklas och skaffa vårt levebröd.

En kort paus, han tänker och fortsätter:

Det finns inte belägg alls för den kritiken som funnits hittills men jag kan tänka mig att media har kört fast i hur MMA var förut. I början när MMA var en ny företeelse kan det ha sett råare ut än vad vi upplever nu på grund av att det fanns så få regler i själva momenten. Man fick sparka i huvudet på liggande person, skalla med mera. Men nu finns det ingen anledning att kritisera då man har ett sånt brett regelverk.

David ler belåtet efter att ha sagt detta, med all rätt, för att han på ett ödmjukt sätt framför sin åsikt. Många skulle inte klara att vara så objektiva som han är och göra ett sånt konstaterande.

Lyckligtvis för David och andra som lägger ner sin själ på sporten, har medias rapportering ändrats på senare tid.

- Nu ringer tidningar och vill ha saklig information om sporten och kommande matcher. David tror att sporten har blivit profilerad på ett annat sätt:

- När prinsessans pojkvän var på en MMA gala i Solnahallen för några år sedan, såg man löpsedlar där det påstods att han var på en dödsgala. Vinden har vänt nu.

David stretchar armarna lite och vips reser han sig och gör mindre rörelser. Man ser vad som driver honom, att alltid sträva framåt och vara i rörelse. Det är fantastiskt att se en idrottsman i sin egen miljö, trots det oförbredda stretchandet känns allt naturligt och vi fortsätter prata om framtiden. David tävlar inom en organisation som heter UFC, Ultimate Fighting Championship som är världens ledande MMA-organisation. Inte undra på att kämpen är så fokuserad, han har sin tredje match inom organisationen den 18 april. Jag frågar honom om den strategi han har inför sin match mot kanadicken Mark Bocek. Han svarar:

- Föreställ dig att jag ska gå en match mot en kanadick i Montreal! 26000 kanadicker som vädrar blod och vill att min motståndare, deras landsman ska vinna till varje pris. Jag ser till att komma redo, mentalt och fysiskt. För tro mig, är man inte psykiskt inställd på pressen hjälper inte den fysiska överlägsenheten. Jag och min tränare Murilo Bustamente har det klart för oss att fighten ska vinnas stående men att jag ska ha fler nedtagningsförsök än Bocek. Han håller ett högt tempo och därför kommer jag köra mycket konditionsträning. Han kommer att vilja hålla matchen på marken och jag kommer inte tillåta det. Jag kommer att neutralisera honom, han kommer inte att få ta ner mig.

- Du brottas inte med brottaren och boxas inte med boxaren. Så enkelt är det bara!

Ja, om det vore så lätt. Men så låter en mästare av rang. En intelligent person som har valt MMA som yrke. Stolt berättar han ordagrant om allt som ligger honom varmt om hjärtat, ett samtal som kan fortsätta ända in på natten. Men Davids match är inte långt borta och förberedelsen kräver tid. Jag känner ett ansvar för svenskt MMAs mest lysande stjärna och skakar hans hand och låter honom förbereda inför ytterligare en ett stenhårt träningspass. Idag ska han köra ett brottningspass och kommande dag står konditionsträning på menyn.

Träningsschemat, de personliga målen och motståndet varierar. Endast en sak är säker, hans namn är David Bielkheden och han är en fighter.

Av: Keyvan Zarea-Ganji

Hall of famer

Re: Intervju med David Bielkheden

Nice Vart hittade du den? David verkar vara en riktigt soft kille, ni som läser hans blogg känner nog igen det. För att vara en såpass stor profil som han faktiskt blivit verkar han väldigt down to earth, som vilken snubbe som helst.

Hall of famer

Han har en förmåga att vara lite fåordig iaf

Hall of famer

Quote Originally Posted by eidos-
    Han har en förmåga att vara lite fåordig iaf
    haha, defintivit!

Har ni sett den videointervjun Fightplay hade efter hans senaste fight? :lol:

Han sitter i en restaurang med en kille, han som var corner åt honom, så frågar reportern massa frågar och David i princip hela tiden "Ta den du" till sin polare eller så sitter han bara tyst!

Hall of famer

Ska inte bagga ner för hårt nu då själva intervjun var en trevlig företeelse, men särskilt välskrivet var det ju inte. Eller för den sakens skull särskilt objektivt. Meningar som "Många skulle inte klara att vara så objektiva som han är och göra ett sånt konstaterande." klingar rätt illa i mina öron, även om de är sanna! Hursomhelst, kul att höra hans tankar. Som sagt, var hittades denna?

Hall of famer

Quote Originally Posted by drue
    Ska inte bagga ner för hårt nu då själva intervjun var en trevlig företeelse, men särskilt välskrivet var det ju inte. Eller för den sakens skull särskilt objektivt. Meningar som "Många skulle inte klara att vara så objektiva som han är och göra ett sånt konstaterande." klingar rätt illa i mina öron, även om de är sanna! Hursomhelst, kul att höra hans tankar. Som sagt, var hittades denna?
    På davids blogg fightplay.tv

det är journalist student som gjort den.