Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 14 of 14
    Hall of famer

Instruktörskurs Shootfighting

En ny instruktörskurs är planerad:
    http://www.shootfighting.se/default.asp ... 46&iDoit=1

Speciellt med denna kurs är att den körs samtidigt som Gladius Adrenaline 7 och utbildning och praktik för poängodomare kommer att ingå.

Efter genomförd kurs kan en klubb ansluta till förbundet som shootfightingklubb men den ger även behörighet för att ansluta sig som MMA klubb.

Hall of famer

Re: Instruktörskurs Shootfighting

Jonas Jensen instruktör igen?

Hall of famer

Quote Originally Posted by N1clas
    Jonas Jensen instruktör igen?
    Det är planen i varje fall

Hall of famer

gött, han är riktigt bra.

Hall of famer

Skulle vilja lyfta denna tråd då det närmar sig, mellan den 12-15 februari är kursen alltså. Se mer på länken i inlägg 1

Contender

Hej Jesper!
    Menar inte att vara negativ här, tycker ni gör ett enormt bra arbete för MMA i Sverige osv men den här instruktörskursen måste jag ändå ifrågasätta lite.

vad är syftet med dessa 2500 krs kurser? Stötte på en kille med ett vitbälte i bjj som sin stora styrka inom MMA, han var alltså mer eller mindre helt grön och var absolut inte instruktörsmatrial enligt tränarna på den aktuella klubben, men hade ändå fullfört den härra kursen... Knallar man bara dit och deltar på vad som verkar som sveriges dyraste seminarie utan krav på förkunskap o så bli man en "shootfighting-instruktör" och klubben har möjligheten att bli lisencierad? Och en person hållt på i 5-10 år utan kursen anses på pappret inte kompetent nog att ha en klubb med tävlande i shootfighting? (är inte superpåläst om regelverket bakom shootfighitngen osv så du får ursäkta om jag har fått något fel här...)

emf
    emf is offline
    Up and coming

Det saknar väl helt betydelse hur erfaren man är eller inte tror jag.

Konceptet är väl snarare att efter att man har genomgått kursen så har man lärt sig de grundläggande kraven som förbundet ställer på en instruktör, sedan är det upp till klubbarna ifråga om de vill hyra en instruktör som bara har vitt i BJJ på samma sätt som det är för ett åkeri att anställa någon med thailändsk körkort om man får dra den parallellen.

Båda säger ingenting öht om kunskapen eller erfarenheten men säger att personen ifråga uppfyller vissa baskrav.

Contender

jomen de är klart, sätter man standarden till att en licencierad shootfighitnginstruktör har i princip 0 standup och vit bälte i bjj så får ju standarden ett visst värde. Men då är ju frågan om vad som är meningen med kursen när man sätter standarden till en nivå som en nybörjare lever upp till och iofs inte har någon som hellst möjlighet att misslyckas att leva upp till så länge han kan betala anmälningsavgiften.

Ska en sånn här kurs få ett värde måste den ju också visa att man klarat uppkörningen eller de krav som finns och är kapabel att köra bil för att säga så, annars säger den ju faktiskt ingenting annat änn att du har varit där.

Hall of famer

Här kommer några svar på frågorna.

Bakgrund
    Svenska Budo och Kampsportsförbundet (SB&K) har krav på alla klubbar att det skall finnas en godtagbar instruktör. Inom "bältesidrotterna" så sätts standarden via bältesgraden. För Karate är det brunt bälte tror jag som exempel. Inom shootfighting finns som bekant inga grader så liknande system kan inte användas.

Lösningen blev att skapa en kurs som man kan genomföra och efter klarad kurs så anses man som kvalificerad. Är någon fullstädig grön så klarar man ju inte kursen och blir inte godkänd.

Det skall nämnas att det finns ytterligare ett sätt att bli instruktör, det är krångligt men finns. Du kan träna 4 år på en befintlig shootfightingklubb och delta i SB&Ks instruktörskurs (oberoende av kampsport). Två helger med en kostnad som ungefär motsvarar shootfightingkursen. Detta sätt är också möjligt för den som föredrar det. Men samtidigt ganska begränsat så vi ville komplettera med ytterligare ett sätt.

Sedan vill vi även slippa godtycke kring vem som är kvlificerad eller inte, så oavsett erfarenhet innan så måste alla klubbar som är intresserade skicka en instruktör. Vem man skickar är inte så intressant förutsatt att personen kan klara kursen.

Beträffande priset på 2500 kr så skall man veta att kursen är 4 dagar med 6 timmar om dagen. Ur det perspektivet är det inte speciellt dyrt. Drygt 100 kr i timmen. Det går givetvis att söka bidrag för kursen om man vill det.

Hall of famer

Lösningen blev att skapa en kurs som man kan genomföra och efter klarad kurs så anses man som kvalificerad. Är någon fullstädig grön så klarar man ju inte kursen och blir inte godkänd.

hadde det varit så så skulle vi alla vara nöjda, men jag tror ju inte att ni skulle dissa nån på denna kurs, om de försöker. Även om de var helt gröna.

Ps jag e licensieread shootfighitng instruktör och har genomgått kursen.

Rookie

Hejsan! Någon som vet om det finns platser kvar? Har aldrig trännat shootfighting och det finns inte någon klubb på min ort tyvär. Men jag har trännat div andra kampsporter i 5-6år nu och denna kurs verkar rätt kul!

Hall of famer

då fungerar nog kursen bra för dig för att lära dig shootfightingens grunder.

Hall of famer

Quote Originally Posted by Wand
    Hejsan! Någon som vet om det finns platser kvar? Har aldrig trännat shootfighting och det finns inte någon klubb på min ort tyvär. Men jag har trännat div andra kampsporter i 5-6år nu och denna kurs verkar rätt kul!
    Maila info@shootfighting.se för info

Rookie

Anmälde mig idag ska bli riktigt kul!
    Någon annan här ifrån som ska dit?