Jag har funderat hårt och länge på just denna fråga: hur kan vi göra för att vår kära sport ska kunna växa i ett land som inte förstår sporten?
Trots att sporten har många fantastiska fans som älskar och stödjer sporten så får vi fortfarande många mothugg från "professorer", media och okunniga hatare som inte kan eller vill förstå vad sporten går ut på.
Så frågan är, vad kan man göra för att öka intresset för sporten i landet utan att det skrämmer bort alla som är nya för fighting?
Mina drömförslag är att:
- SVT producerar en dokumentär som följer en professionell fighter under träningen och i privatlivet för att ge insikt i en fighters liv. Jag vet att det har gjorts förut i Sverige men det skulle inte skada att göra fler dokumentärer för det. Att få följa Alexander Gustafsson i träningen och "vägen till UFC [1xx]" hade varit enormt populärt tror jag, och det hade väckt intresse hos allmänheten.
- Idrottsföreningar och kommittéer erkänner MMA och låter det få mer utrymme i sportblad och media i överlag. Idag framställs sporten oftast som en våldsam och barbarisk sport som förespråkar övervåld och misshandel, och problemet är just att det bara är folk som inte förstår sporten som får skriva om den i t.ex. Aftonbladet. Den senaste attacken kom från Hjärnfonden och innehöll argument som inte hade några djupa undersökningar eller bevis att backa upp deras påståenden med, och ända hann de skrämma upp tillräckligt många för att det skulle skada sporten.
- Dokumentärer om välkända fighters som t.ex. Once I Was A Champion och Driven visas i TV på bra sändningstid, för att ge en djupare insikt i en fighters liv och hur mänskliga de är jämfört med t.ex. fotbollsspelare som tror sig stå över världen.
- TV4 Sport flyttar sändningstiderna för MMA, UFC och TUF från de förjävla skittiderna de har nu till bättre tider som ökar tittarsiffrorna och intresset. TV10 får gärna också sända fighting på bra tider.
- Idrottsgalan slutar att ignorera MMA och kampsport. Sverige har otroligt många fantastiskt duktiga kampsportare som förtjänar att synas och uppmärksammas av sina landsmän, men tack vare intoleransen mot MMA så får de inte all den heder och uppmärksamhet som de förtjänar. Inte heller kan de tjäna goda pengar på sin sport och försörja sig på det de älskar tack vare att sporten inte tillåts att effektivt växa och expandera i Sverige. Visst, vi har SB&K:s Kampsportsgala som går i mars 2012, men problemet är ju att det är bara kampsportintresserade som tittar på galan och det lockar inte så värst många nya tittare. Om man blandade in kampsport i all annan sportmedia så skulle sporten förmodligen växa mycket snabbare än vad den gör, och investerare och företag skulle inse värdet i sporten om den var större i Sverige vilket i sin tur skulle leda till att fler fighters skulle kunna satsa på sin sport.
- Ge oss mer MMA i sportbladet, på sporten på TV, på nätet, i media i överlag! Det känns som att vi rånas på vår sport bara för att de som styr media inte vill att sporten ska synas, och det är helt galet i mina ögon!
- Utövare och fans pratar mer om MMA! Man måste såklart inte tjata hål i folks öron, men...
- Utövare, fans, förbund och organisationer satsar på att göra något gemensamt för att öppna upp folks ögon för sporten. En insamling eller välgörenhetsgala där de deltagande skänker sin pott till t.ex. forskning om hjärnan som det ändå är ett sådant jäkla tjat om skulle ge tonvis med positiv exponering och samtidigt visa att vi inte är de barbariska djur vi målas upp som ibland.
Vilka förslag håller ni med om och inte? Har ni några andra förslag på hur vi skulle kunna ge sporten en boost, eller är Sverige för insnöat i fotboll och skidskytte för att MMA ska kunna växa till sig? Det här är superintressant för mig och jag tycker att ni borde vädra alla era åsikter nu, det kan hjälpa sporten!

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote