Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 10 of 10
    Rookie

Frågor om MMA och hur ni ser på det m.m!

Hej, jag och en kompis går i 3:an och håller på med vårt projektarbete och vi valde att arbetet skulle handla om MMA. Jag tränar MMA och min kompis tycker det är underhållande, jag tyckte att det skulle bli roligt att ha det som projektarbete. Så vi skulle vara väldigt tacksamma om folk som tränar/tränat MMA skulle kunna svara på några frågor om sporten och vad ni tycker om den. Tack på förhand.

1. Ålder?
    2. Kön?
    3. Vad fick dig att börja utöva MMA?
    4. Hur länge har du utövat MMA?
    5. Varför utövar du just MMA och inte någon annan kampsport? Vad är det som lockar dig med sporten?
    6. Vad tycker om säkerheten i sporten? Är det en säker sport? Varför?
    7. Upplever du något negativt angående MMA? Vad i sådana fall?

Champ
    Tjena Ivan9, kan hjälpa dig

20år

man

Ville hitta något som gav en bra helkroppsträning

3år

Började med fotboll som sedan blev boxning och flyttade över till MMA ( mer allround träning och roligare ) Slutade med fotboll för att jag inte var bra
    MMA träning är mer allround och det är träningen jag är ute efter för att hålla mig i form.

Sporten är lika säker som andra kampsporter, finns regler som skyddar en, finns skydd och man matchas mot folk som är i samma nivå och i etablerade klubbar finns det folk som vet vad de gör mm

MMA hade en negativ allmän bild för några år sedan men nu är det mer mainstream och själv upplever jag inget negativt alls.

Rookie
    Tack för svaret! tacksam om fler kan svara

Hall of famer
    1. Ålder?
    26
    2. Kön?
    Man
    sag nagra clip pa youtube och ville testa.. hade testat lite mc-dojo sporter innan jag testade MMA..men var inge vidare!
    7-8ar
    5. Varför utövar du just MMA och inte någon annan kampsport? Vad är det som lockar dig med sporten?
    Skulle jag bara trana boxning sa ar det samma sak nastan varje dag, i mma ingar allt, boxning,thaiboxing,brottning,jujutsi,sambo,judo, mm..
    ibland kan man se en mma match utan vare sig slag eller sparkar, ren grappling! tex sakuraba vs carlos newton, sa visst ar den saker! tex i boxning hur manga traffar far man inte i huvudet dar hehe
    oftast media som publicerar skrapartiklar om mma...annars nix pix

Rookie
    Fler som kan svara? )

Champ
    1. Ålder?
    24
    2. Kön
    Man
    Fysträningen
    Drygt två år
    Jag utövar många kampsporter (boxning, kickboxning, submission) I MMA samlar alla kunskaper från dessa för att bli en effektivare utövare.
    Varje fighter som ska gå match tränar för vad som komma skall. Det gör man inte i många andra sporter. Tränar hockeyspelare på att slåss? Ryttare på att falla mm? Läkarundersökningar innan och efter match finns. Domaren i buren/ringen bryter så fort man är "ute". Helt klart en av de säkraste kontaktsporterna i världen
    Nej

Rookie
    Tack för svaren!

Hall of famer
    Ålder?
    23
    2. Kön?
    Dude
    Rallarsving ett kampsportsprogram med Musse hasselwall
    Så jag och en polare började på kickboxning och sen testade jag and fell in love with MMA
    5+år
    5. Varför utövar du just MMA och inte någon annan kampsport?
    Alla andra sporter har regler och poängsystem som är helt godtyckliga av skaparen av sporten.
    MMAs poängsystem (dock fortfarande under utveckling) baseras på effektiva tekniker, kontroll och försök till avslut.
    MMa är den enda sanna kampsporten för den inte har så många regelbegränsningar, att få brottas och slåss öppnar möjligheterna och gör att man måste anpassa sig för alla motståndare/kampsportstyper. Den som bäst kan lägga ihop bäst Game med bra fysik, mental kyla och kondition vinner.

Vad är det som lockar dig med sporten?
    Att man lär sig vad att koppla ihop hela kroppen och vet att man inte går sönder om man ramlar .
    MMa är lite av en livstil för många och man bär med sig det dygnet runt, jag brukar sitta på tunnelbanan och visualisera arm-drags tex..

Käns som alla andra sporter med undantaget att vi tränar mer på att skydda oss från slag(grappling) medans en Hockey "cross-chek" i ryggen inte är så lätt att skydda sig emot.
    Att det tar upp hela ens liv, när man brinner för den och tränar hårt hinner man inte med att "leva" som vanligt folk gör.
    Därför tar många fighters långa pauser nån/några gånger under karriären för att festa ut lite :P

eller är ni klara?

Contender
    1. Ålder?
    34 år (and counting...)

2. Kön?
    Man

Har en lång kärlekshistoria till kampsport och när en gammal vän startade en ny klubb i Sthlm testade jag ett par pass och sedan var jag fast!

ca 1,5 år

MMA känns lite som den kompletta kampsporten. Den innehåller alla kampelement. Jag gillar boxningsträning. Jag gillar att sparka efter många års tkd-träning. Jag hade aldrig "brottats", men det gillade jag från direkten. MMA har liksom allt.

Jag tycker faktiskt att det är en ganska säker sport. Det är många skador under matcher, men det är av den "ofarliga" karaktären med cuts och blåklockor, typ. Väldigt sällan som någon blir ordentligt skadad. De långsiktiga effekterna vet vi ju inte ännu, då det är en ganska ung sport. Men våldet mot huvudet är oftast ganska kort och intensivt, något som är bättre än ett långvarigt dito (därav de ständiga jämförelserna med den farligare boxningen). Självklart är inget våld mot huvudet bra, men rent statistisk så ligger inte MMA högt i listorna när det gäller kroppsskador eller tom dödsfall.

Det enda negativa är den, i mina ögon, lite fjantiga machoattityden som råder bland en del unga män i omkl.rummet. De allra flesta (!) är jävligt ödmjuka och sköna personer, men det finns ofta några (alltid yngre män, haha) som tycker att de är bra grymma och balla.

Contender
    1. Ålder?
    23
    2. Kön?
    Man
    Viljan att börja sporta med något, som tränar alla muskler och får kondis och blir flexibel i kroppen
    1½ termin
    Bra fråga, efter att man sett hur kompissarna ser ut och att de finns personer som gåt ner 30-40 kg när dom börjat tränat så taggade det mig själv att börja i hopp om att gå ner i vikt o börja må bättre.
    Man väljer ju själv vad man vill träna eller utöva. Man får räkna med att näsblod kan komma m.m. Men för övrigt är den säker.
    Vissa människor som tränar kampsort(nämner inte namn) utövar det på gatan och ej anpassar sig till klubbars reglementen.