Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 53 to 73 of 73
    President
    Blog Entries
    30
    du har en del bra poäng där, men att det blir för brottningsdominerat bara för att det är effektivast behöver inte vara det sporten behöver för att fortsätta växa vilket är det jag helst ser. Professionell MMA är lika mycket som det är en sport så är det en show, underhållning för den stora massan, för det är enbart proffsnivå för att de får betalt och för att få betalt måste de locka folk som vill betala för att se dem fightas.

Ju fler som vill titta desto mer betalt får de..
    Så det kanske löser sig i slutändan ändå medans jag skriver detta då lönen speglar ditt underhållningsvärde.

Nu har de börjat testa 5ronders fighter i icke titelfighter.. tänk dig jon fitch i 5ronder själv skulle jag hellre kolla på friidrottare som svingar vilt Nu är det ju en Leben fight så den vill man ha till 5 ronder.Tror dem testar ett nytt poängsystem i USA Cali redan, länkade till det här ovanför någonstans där domarna även ska kunna ge 10-9,5 osv då främst främja vinnaren i jämna fighter.

edit: här är den igen http://www.kimura.se/poangexperiment...tt-halvar.html

Rampage Jacksons ord ( lite partiska men från en som byggt sporten pga av underhållning)
    "Jon Jones is a tough guy and stuff like that. But I'm getting bored with these opponents, win or lose, I'm getting bored cause these guys got these elaborate gameplans. They want to take me down and wrestle me because they think my ground is suspect. MMA, we evolve so fast, pretty soon we're going to be like boxing if we keep fighting this way. Nobody is going to want to watch. I'm coming for the belt and stuff like that but I'm still going to go out there and go gung ho and go for it and take chances. We fight in the cage, they lock the cage behind us, you know what I'm saying? ... I don't care about us going to the ground, fights end up on the ground. But if this is one of those fights where it's all I end up doing the whole time is defending takedowns, it makes me look bad as a fighter too. I got fans talking about I haven't knocked somebody out since Wanderlei (Silva). It's because Wanderlei come to fight, Chuck (Liddell) come to fight. These people come to fight, you know what I'm saying? I could have easily gotten knocked out by Chuck or Wanderlei, it's a risk you take. But those guys, they gained my respect."
    sen är detta ju partiskt av rampage självklart , även om jag tror att jones tar honom stående också
    Last edited by KanoBlack; 07-24-2011 at 04:37 AM.
    mera MMA !!

Hall of famer
    Det nya systemet är klart intressant. Det är väl såklart mest en smaksak men jag tycker de verkar lite krångligt med halvor. Att bara va mer givmild med 8 och 7or vore lättare men samtidigt ger de ju mindre valmöjligheter. Men det känns som det kommer bli ett ton fler diskussioner bland fans. " Det där va inte en 9,5-8 rond, max 9-8. Men den förra ronden va en klar 9-7,5." Ni förstår. Det är ju sjukt svårt idag att döma många ronder (Iaf för oss fans) hur ska man då kunna ge ut halvor på ett rättvist sätt?

Edit: Nu fick jag det kanske att låta som att det bara var svårt att döma för oss fans. Jag använder såklart det som exempel eftersom jag itne är någon domare och kan därför inte uttala mig från deras perspektiv. Men de känns som dom kan ha samma problem.
    Last edited by Venom; 07-24-2011 at 07:59 AM.

Hall of famer
    Kommer bli ruggigt många oavgjorda matcher på detta sätt. Ska man då köra en sista avgörande rond? Och hur blir det i titelfighter? 5 ronder är väl det mesta som är tillåtet.

Även om det är väldigt svårt så är nog att dömma fighten som helhet och inte rond för rond det som ger det rättvisaste resultatet.

Hall of famer
    Som jag förstår det är det då den fjärde domaren ska vara den avgörande rösten som dömer utifrån de kriterier som finns i kimura-länken.

Champ
    saxat från nytt, här punktar de upp vilka grejjer som bör förbättras.. håller ni med?
    tycker att listan är svag men vissa är lite viktigare än andra och att få in Bas som kommentator skadar aldrig, sedan gillar jag sättet som de väljer ut titelfighter vilket är vad fightern presterat och vad fansen egentligen vill se.. att Sonnen får en titelfight känns mer intressant än något annat just nu. Tycker att det är fantastiskt att han nog faktiskt får sin titelfight. den enda missnöjda fightern just nu är säkert fitch som ingen vill se. Sen kan man inte ha allt, tex ta in bellator upplägget.. hur skulle det fungera i ufc idag? ska man ändra på ehela sin modell?

1. Se mer globalt

UFC har ett problem. De är baserade i USA, och därför blir allt väldigt… Amerikanskt. De måste alltid fokusera på att tillgodose den amerikanska marknaden, något som sätter hinder för en globalisering. Men ska UFC växa mer än vad de gör idag så måste de börja fokusera mycket mer på den internationella arenan. Av totalt 287 MMA-utövare som UFC har under kontrakt för tillfället är 172 av dessa ifrån USA och 115 personer är från resten av världen. Det här är inte direkt en jämn fördelning, och representerar UFCs fokus på omvärlden lite.

Om UFCs VD Dana White är så övertygad om att MMA och UFC fungerar över hela världen så börjar det bli hög tid att bevisa det. Det är lite av en skandal att UFC endast har en MMA-utövera under kontrakt från hela den afrikanska kontinenten. Av de deltagarna som UFC skrivit kontrakt med den senaste månaderna är 12 av 28 ifrån USA, så den trenden lär hålla i ett tag till även om det är hög tid att börja se mer än USA nu.

2. Inför ett eget rankingsystem

Vem som ska ha nästa chansen på titeln i UFC är lite av en röra i dagsläget. Jag säger inte att det här är den allra bästa lösningen, men det är en av lösningarna: Inför ett eget rankingsystem.

Med ett eget rankingsystem skulle det kunna bli mycket klarare var någonstans i organisationen som en fighter ligger just nu. UFC har FightMetric som deras officiella statistikhanterare, och tillsammans med dom bör de kunna komma fram med en bra algoritm för hur man ska lägga upp det här rankingsystemet där toppen bör vara titelhållaren. Det här skulle ge mycket mer realistiska matchningar för bältet, och undvika att Chael Sonnen talar sig till en titelmatch igen.
    3. Återinför sändningen av de preliminära matcherna på Facebook

När UFC ingår sitt avtal med FOX Sports så kommer de att ta bort sändningen av de preliminära matcherna på Facebook. Det här är mycket tråkigt för de fanatiska MMA-fansen, för det kommer inte alls att finnas samma möjlighet att kolla på matcherna som inte sänds på huvudkortet. Om de kommer att sända matcherna på en kanal så som SpikeTV så är vill tillbaka på problemet på punkt 1 om globalisering, SpikeTV sänds inte i till exempel Sverige vilket gör att vi går miste om att få se de preliminära matcherna. Det i sin tur gör att det tar längre tid att bygga upp en fighter som endast befinner sig på det preliminära kortet.
    4. Inför ett gult kort-system för fighters som mjölkar tid

En av de stora problemen, om man ser åskådarmässigt, är långsamma matcher. Seg brottning eller matcher där Kalib Starnes inte gör annat än backar. MMA är byggt för internet-generationen; Det är snabba matcher med mycket action. Det behövs något som gör att man inte segsurfar mitt i en match, råkar hitta Reddit och sedan struntar i att kolla på framtida galor.

Ett gult kort så som Prides system bör införas. I Prides system så togs en summa från lönen bort om kortet visades för en fighter. Detta betydde att om han ville bli betalt fullt ut så var det dags att sätta fart. UFCs system kanske inte behöver vara fullt så stenhårt som Pride-systemet, men någon typ av ‘Det här är en summa extra som ni får så länge ni inte får på något gult kort’ eller liknande.

Det finns faktiskt ett inbyggt system i de unifierade MMA-reglerna för det här. Det fungerar genom att domaren i buren har möjlighet att ta bort poäng från en fighter som är inaktiv, men av någon anledning så används det i princip aldrig. Hur ofta har ni sett en domare ta bort en poäng från en fighter i UFC trots att matchen har varit extremt seg? Det har hänt, men det är inte ofta.
    5. Inför kvinnliga divisioner

För att få UFC att kunna få fullständig acceptans som en representant för en riktig sport måste de fokusera på att ta in kvinnliga divisioner. Dana White har om och om igen sagt att det här inte går att genomföra för det helt enkelt finns för få talanger. Jag håller med honom, det finns för få divisioner för så många divisioner som UFC har i dagsläget. Men varför inte ta in två kvinnliga divisioner och arbeta ifrån det?

För det är lite så som UFC har byggts upp som från början ändå. Det är först under det senaste året som fjädervikt och bantamvikt dykt upp i organisationen, och det ser ut som att det vimlar av talanger. Problemet har varit allmänhetes bristande intresse för dessa organisationer. Men man måste börja någonstans. UFC är de som kan ta upp den kvinnliga MMAn till en ny nivå, och locka fler kvinnor att börja träna. Men då gäller det att börja smått.
    6. Inför turneringar

Nischen som Bellator har är turneringar. Det är mest därför deras galor är intressanta, och om det fortsätter i det här tempot kan det hända att Bellator är den organisationen som folk kommer att kolla på om 10 år. Turneringsformatet i MMA har sina nackdelar om någon blir skadad, men det är helt klart de som är mest intressanta i tävlingssynpunkt. Det var även så UFC började sin barndom, och det är genom ett turneringsformat som The Ultimate Fighter är uppbyggt. Så varför är UFC så emot turneringsformat när det väl kommer till deras galor?

Det hade inte behövt vara mycket, men att försöka få ihop en turnering varje halvår i en eller flera viktklasser skulle kunna vara något som får en att hålla uppe intresset.
    7. Ersätt Mike Goldberg

Mike Goldberg i all ära, gör ett bra jobb. Jag förstår också hans roll i kommentarsteamet. Han ska agera den ”okunniga” som ställer frågor för att få Rogan att prata om diverse tekniker, han ska även berätta hur bra den nya Dodge-bilen är och säga att den här reprisen sponsras av den amerikanska armen, samt hålla koll på Joe Rogan så han inte spårar med alldeles för svåra teknikdiskussioner. Men till och från känns han ganska malplacerad. Detta har speciellt märkts när någon annan har kommit in i kommentarsteamet, till exempel Randy Couture eller Kenny Florian.

För tänk er det här kommentars-teamet inför nästa UFC-gala: Bas Rutten, Michael ”The Voice” Schiavello och Joe Rogan.
    Last edited by pellepersson; 10-22-2011 at 08:39 PM.

Moderator
    Det var inte mycket vettigt i de förslagen. Det enda jag håller med om är att de bör fortsätta med matcher på facebook
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    förbjud armbågar på marken som inte tillför något förutom nasty cuts och ta tillbaka sockerkicks!!

Moderator
    Jag tycker att man ska tillåta armbågar på marken. Den enda skillnaden jag vill se i dagsläget är införandet av knä/spark på marken. Tänk er vilken dimension man tillför ground-gamet när du får knäa motståndaren som skjuter single-leg. eller När du har north-south. Fantastiskt!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Jag tycker att man ska tillåta armbågar på marken. Den enda skillnaden jag vill se i dagsläget är införandet av knä/spark på marken. Tänk er vilken dimension man tillför ground-gamet när du får knäa motståndaren som skjuter single-leg. eller När du har north-south. Fantastiskt!
    Tror tvärtom att det skulle ta bort en hel del av dynamiken som finns i samband med brottning och olika scrambles som tar matcher ner, upp, ner och upp igen. Den dynamiken ger ibland helt fantastiska matcher vilket skulle kunna försvinna om det momentet infördes.

Moderator
    Jag håller inte med. Tänk dig vilket försvar det skulle kunna bli för grapplers som möter starka brottare som kör över sina motståndares sprawl. Eller hur det skulle ge en extra dimension till just scrambles

Champ
    Quote Originally Posted by jesperg View Post
    Tror tvärtom att det skulle ta bort en hel del av dynamiken som finns i samband med brottning och olika scrambles som tar matcher ner, upp, ner och upp igen. Den dynamiken ger ibland helt fantastiska matcher vilket skulle kunna försvinna om det momentet infördes.
    Då kan du springa och titta på SW matcher istället för i mma vill vi se knän och soccerkicks på marken!

Hall of famer
    Jag är ledsen killar men jag håller inte med er någonstans

Om knän mot huvudet skulle tillåtas innebär det att det blir mycket farligare att turtla. Jag tror ni håller med om det.

När man ligger underst och vill ställa sig så är momentet med turtle det lättaste sättet att ställa sig upp. Genom att tillåta knän mot huvudet så blir det svårare att ställa sig upp och därmed går en hel del av dynamiken bort i matcherna.

Det var precis det som hände i Pride där matcher som gick till mattan ofta stannade där länge. Knän mot huvudet var en av anledningarna till det och avsaknaden av en bur att ställa sig upp mot var det andra skälet.

Att tillåta fler tekniker gynnar inte alltid idrotten. För den som sett matcher där skallningar är tillåta så kan man se att dynamiken är nästan helt förlorad i markkampen för de tävlande är rädda att bli skallade (gäller speciellt guardmomentet)

Moderator
    ja jag håler absolut med att det blir mycket mer vanskligt att turtla. Det blir också mer vanskligt att skjuta single-leg. Det blir mer vanskligt att liggar under i north-south. Det blir helt enkelt mer vanskligt att vara passiv underifrån. Som jag ser det så kommer det inte begränsa ground-gamet, det kommer snarare göra att den fighter som ligger under känner sig mer nödgad att försvara sig mer effektivt eller förbättra sin position.

Jag vill självklart inte att man ska tillåtas attackera bakhuvudet eller nacken utan endast införandet av knän/spark på marken. Jag tror, till skillnad från dig jesper, inte att det skulle begränsa ground-gamet utan ge det en extra dimension och ge de båda tävlande en till möjlighet att attackera. För det är trots allt mma och inte grappling som dizorda påpekade om än inte så vältaligt :P

Det vi istället ser nu är fighters som blir skakade och turtlar och tillåts ligga och återhämta sig bara genom att krypa runt litegrand och skydda huvudet med handskarna.

Hall of famer
    Det blir alltså svårare för en grappler att ta matchen till mattan eftersom man kan bli mer straffad med dessa knän.

Det blir dessutom svårare att ställa sig upp via att turtla (som är det lättaste sättet att ta sig upp)

Kvar är då att dra guard/hoppa guard för att undvika knäna.

Jag menar att man får matcher där det både är svårt att ta ner och svårt att ställa sig upp. Dvs dynamiken med matcher som går upp, ner, upp, ner försvinner. Det tycker jag är synd och jag är därför glad att detta moment är borttaget ur nästan alla reglerna idag.

Jag ser då inte heller poängen med att införa det, jag menar att det leder till statiska matcher.

Champ
    Jag förstår inte redigt hur du menar med att det skulle bli svårare med nedtagningar? Faran med att få ett knä i huvudet finns ju även nu om man dyker. Sedan kan det ju hända att man hamnar underst när motståndaren sprawlar men det ser jag inte heller som någon anledning till att inte tillåta fotbollssparkarna.

Jag ser det som att man ska ha så "lite" regler som möjligt i mma. Självklart är nuvarande regler bra för att se till så att Fighters inte får men för livet. Jag tycker man ska försöka se till att inte begränsa för många tekniker men samtidigt har jag förståelse för att tekniker som skallning(ofta leder till cuts) och pungsparkar inte är tillåtna.

Angående "turtla" och andra tekniker som kan bli svårare att utföra anser jag att man får helt enkelt träna hårdare i de "nya" situationerna.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by DizordA View Post
    Jag förstår inte redigt hur du menar med att det skulle bli svårare med nedtagningar?
    Eftersom du riskerar att få knän i huvudet även vid tre punkter så blir det svårare (eller riskfyllt)
    Sedan kan det ju hända att man hamnar underst när motståndaren sprawlar men det ser jag inte heller som någon anledning till att inte tillåta fotbollssparkarna.
    Ja, det är en väldig fara

Jag ser det som att man ska ha så "lite" regler som möjligt i mma. Självklart är nuvarande regler bra för att se till så att Fighters inte får men för livet. Jag tycker man ska försöka se till att inte begränsa för många tekniker men samtidigt har jag förståelse för att tekniker som skallning(ofta leder till cuts) och pungsparkar inte är tillåtna.
    Jag förstår vad du menar. Min poäng är genom att tillåta dessa tekniker så begränsas gamet på samma sätt som skallar eller pungsparkar skulle gör det.
    Angående "turtla" och andra tekniker som kan bli svårare att utföra anser jag att man får helt enkelt träna hårdare i de "nya" situationerna.
    Mja, det där är nog enklare i teorin är praktiken. Det blir snarare så att man undviker de postionerna och exempelvis inte turtlar så mycket utan hellre drar guard. Det menar jag är en försämring.

Hall of famer
    Tycker dock att man kan ta bort den löjliga regeln där man kan sätta handen i marken och inte bli knäad i huvudet, utan att man måste gå ner på knä för att bli olovlig.

Champ
    Vi får helt enkelt nöja oss med att vi inte kommer överens.

Angående tre punktsregeln så tycker jag ju självklart den ska tas bort då allt för många utnyttjar den för att inte bli knäade/sparkade när dom hamnat i ett underläge.

Moderator
    Helt klart. och det är ju faktiskt det som forumet är till för, att diskutera olika aspekter av mma. Jag tycker att det är jättekul att jesper kommer in och presenterar en helt annan bild för det öppnar upp för diskussion och får en att tänka till.

Jag håller också med om att tre-punktsregeln utnyttjas felaktigt och det, liksom turtle positionen, tror jag skulle försvinna och man skulle få mer aktivitet genom införandet av knän. jesper tror tvärtemot att det skulle ta bort en del av dynamiken i grapplingen då man inte kommer kunna fokusera lika intensivt på grappling när man hela tiden måste väga in risken att bli knäad/sparkad. Jag tycker ändå att det är rätt häftigt att i en så komplicerad sport som mma finns det bara en regel som tvistas om.

Up and coming
    Tycker det behövs ett förbud specifikt mot att kasta av motståndaren från ryggen (när man är stående) genom att dyka neråt i en kullerbytta, alltså så att motståndaren tvingas släppa taget eller åka i mattan med huvudet först. Kom och tänka på det när jag såg video från amatörmatchen som gick för nån vecka sen där ena fightern bröt nacken med ovan nämnda teknik och blev förlamad från nacken neråt. :\ I just det fallet var det ju han som utförde tekniken som skadades, men jag tror det lika gärna kunde ha varit den andra killen som råkade illa ut.

Egentligen finns det ju redan ett förbud mot "spiking on the head or neck" som borde täcka in den tekniken, men domarna stoppar ju inte för olovlig teknik om den inte träffar eller gör skada... ett förbud där det tydliggörs att försök att utföra tekniken alltid leder till omedelbar diskning kanske kan hindra någon från att bryta nacken i framtiden.

Moderator
    Ja den matchen är riktigt otäck. Jag håller med dig quilling, den kan gott gå in under "spiking" och således uppmärksammas att det är en förbjuden teknik.

Page 3 of 3 FirstFirst 123