Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 73
    Contender

Question Ändra regler för att förbättra sporten MMA? Öppen fråga

Senaste UFC galor har vart väldigt brottningsintensiva där man tjänar mer på att ligga som en blötfilt över en motståndare än att faktiskt engagera sig i att att slåss

Då snackade en massa polare om vad som bör göras för att cleana till sporten än mer...
    har även sett små hintar i andra trådar på hur man bör ändra på regler för att förbättra och göra fighterna mer rättvisa. Vill veta vad ni tycker kring öppna frågor som bla

Värderas takedown försvaret rätt idag?

Nivån på poängdomarna som visat sig vara riktigt låg vid flera tillfällen hjälper inte heller till och Dana verkar ha tröttnat, ska man ändra poängsystemet?
    ska man ta ringdomarna och sätta de vid sidan de fattar nog mer?

Vilka regler bör ändras, läggas till för att utveckla sporten, eller är det perfekt som det är?
    vad tycker du?

Moderator
    Jag skulle gärna se att det vore ringdomare som satte poängen och inte dagens boxningsdomare. Jag kan också tycka att den japanska modellen att bedöma matchen som helhet är bättre på många sätt men kan också ha sina nackdelar. Framförallt tror jag att domarna som ska sätta poäng måste ha bredare kunskap, erfarenhet och utbildning i MMA.

Hall of famer
    Bra tråd. Får återkomma när jag orkar tänka bara.

Hall of famer
    Jag tror inte det är poängdomarna som är problemet utan reglerna själva. Det är fansen som inte kan reglerna. Fansen antar att reglerna fungerar på ett visst sätt men de fungerar på ett annat. Det får till följd att många tror att poängdomarna är kassa.

Om det är något som skall ändras så är det reglerna.

Moderator
    Det ligger det nog väldigt mycket i Jesperg. Fansen (läs ölbröl på läktaren) vill se våld och inte sport i många fall och därför buas helt korrekta beslut. MEN man bör även titta på och försöka åstadkomma en enhetlig bedömning

Rookie
    Kan bara passa på och påpeka att det är myt att det främst är boxningsdomare som dömer i USA och Kanada. Det är faktiskt mer vanligt med domare som kommer från andra kampsporter. Reglerna är inte egentligen något större fel på sålänge de följs korrekt. Jag har läst hela regelboken (inte bara unified rules), talat med flera domare i USA, i Sverige och olika länders förbund. Min slutsats är att unified rules skulle kunna förtydligas en del, men att det främst är domare som det är fel på som inte riktigt följer systemet som de skall. Jag kan dra upp flera exempel om intresse finns.

Moderator
    Gör gärna det, det borgar för en intressant diskussion!
    Jag trodde att det var mest boxningsdomare men faktum kvarstår kanske att dom inte är helt införstådda med alla delar av mma? Det är ju den mest mångfacetterade kampsporten av alla och detta kanske löper förbi även en karatedomare ibland?

Champ
    Blir en fighter utbrottad tycker jag det är hans eget fel att han förlorade och hade sämre brottning. Jag tycker inte det är något fel på reglerna med undantag för soccer kicks och headstomps som jag vill ha tillbaka. Dock så tycker jag japanerna är mycket bättre när det kommer till passivitetsvarningar och liknande men rent generellt föredrar jag nog de amerikanska reglerna.

Jag tycker man inte ska ändra reglerna för utövarna bara för att några fans vill se blod istället för brottning.

Champ
    Blog Entries
    28
    Om brottning är det stora problemet så tycker jag att man ska börja poängsätta effektivt nedtagningsförsvar också, inte bara nedtagningarna. Brottarna har hittat "kryphålet" i MMA, de använder sin överlägsna balans och styrka för att styra matchen vilket i sig inte är några fel, men Fitch, Story, Sonnen och alla andra bra brottare spelar bara på brottarkortet eftersom de får poäng om de tar ner motståndaren och dessutom äger matchen om de håller motståndaren nere. Det är för lätt som brottare helt enkelt. Alla klagar på Sprawl-n-brawlers för att "de vägrar köra MMA" men lay-n-pray är ju precis samma grej, brottare som vägrar slåss. Ställ dem upp om de inte försöker gå på avslut, så kanske det blir mer spännande igen. Dagens "Ground and pound" är fanimej patetisk.

Hall of famer
    Ja. Det har blivit en stor grej det här med att brottas ger en fördelar.

Den senaste matchen och personen man kan titta på är Fitch. Han startade som 185, men gick hela tiden ner i vikt för att vara den större killen. Nu är han nere på 145, och eftersom han höll på bli ägd av Nunes så började han ta ner honom, fastän han inte riktigt är en brottare.

Sen vet jag inte om jag håller med att man ska börja poängsätta nedtagningsförsvar. Eftersom om en "brottare" hela tiden är på dig och försöker ta ner dig i 5 minuter så är det ändå han som "leder" matchen. Han som liksom "is making you fight". Han håller i taktpinnen.

Men om man tillexempel stuffar en stor takedown och sen får in en bra knä/höger så är det ju poäng, vilket det i dagens regler redan är.

Moderator
    Du menar florian

Ja egentligen är ju svaret på "brottardilemmat" rätt enkel. Lär er att brottas...

Champ
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post

Ja egentligen är ju svaret på "brottardilemmat" rätt enkel. Lär er att brottas...
    Precis. Detta är enligt mig den enda vettiga lösningen jag hört om detta "påhittade" problem.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Precis, svårare än så är det inte.
    Det man dock borde göra, istället för att ge poäng för nedtagningsförsvar, är att inte ge poäng för en nedtagning, såvida det inte är en brutal slam, utan bara bedömma det som händer på marken. Är väl lite så det är i Japan.

Moderator
    Mja fast en lyckad nedtaagning är ju kontroll och effektiv grappling så den ska ju ge poäng. Men kanske inte värderas lika högt som en knockdown

Hall of famer
    Aa jag menade Florian. Var trött efter en körig dag

Hall of famer
    Inte läst alla svar, men det är inte reglerna i UFC det är fel på, det är dommarna som dömmer efter dessa regler.

Reglerna lyder:
    based on effective striking, grappling, aggression and octagon control.

Om dommarna verkligen tittade efter effective grappling och aggression skulle lay&pray försvinna fort tror jag.

Champ
    Blog Entries
    28
    Det kanske är poängsystemet som är dumt? Om man använde FightMetric's system för poängsättning så skulle det nog inte vara lika mycket gräl om domarbesluten.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by simonalbin View Post
    Kan bara passa på och påpeka att det är myt att det främst är boxningsdomare som dömer i USA och Kanada. Det är faktiskt mer vanligt med domare som kommer från andra kampsporter. Reglerna är inte egentligen något större fel på sålänge de följs korrekt. Jag har läst hela regelboken (inte bara unified rules), talat med flera domare i USA, i Sverige och olika länders förbund. Min slutsats är att unified rules skulle kunna förtydligas en del, men att det främst är domare som det är fel på som inte riktigt följer systemet som de skall. Jag kan dra upp flera exempel om intresse finns.
    gärna något exempel till?

Contender
    har inte det startats någon process där man hjälper gamla mma stjärnor att sadla om till domare?
    kanske är fel men tyckte att jag hörde en som blivit det och det är ju klockrent

sen tycker jag att det inte är något fel med brottning men att de får för mycket med sig idag.

Rookie
    Tycker inte alls det är nåt fel på att brottare vill ta ner folk och kontrollera matchen, de är fighting det också. Däremot tycker jag att man måste bli snabbare på att ställa folk upp om det inte händer något på marken. Man ser ju rätt tydligt när en fighter är aggressiv och går för skada/avslut på marken, och när en fighter bara ligger där för att vinna ett domslut. Gör man ingen som helst skada när man ligger i guard och inte visar några intentioner alls att försöka passera så är det ju bara att ställa det upp igen.

Sen tycker jag domarna överlag verkar alldeles för dåliga.. Kan inte ens tänka mig en fighters frustration efter att ha tränat stenhårt i flera månader för att sen bli bestulen på ett beslut.

Moderator
    det här med att döma upp matcher till stående är ett väldigt dilemma. En brottares hela game kan ju vara att ta ner och kontrollera. Ska man döma NER en match på backen om en striker inte attackerar stående men försvarar alla takedowns?

Hall of famer
    Vilken brijlant ide! Dömma folk att brottas om de inte gör något stående. Finns ju enormt många matcher där fighters skuggboxas mot varandra en hel rond och inget händer.

Moderator
    Gör man det ena måste man göra det andra. Man måste vara konsekvent

Rookie
    Hmm.. Stående finns det ju alltid chansen till en lyckoträff och knock. Känns inte lika troligt på marken. Förstår hur du tänker men hur skulle man få de att funka? Vem får börja på topp liksom? Han som skuggboxats minst?

Hall of famer
    De kan väll börja sittandes på knä mot varandra hållandes på varandras axlar likt newasa i judo.

Moderator
    njaaaaaa ...
    Jag tror nog att en stor del av problemet kan vara att publiken ofta hellre ser blod än mma..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Page 1 of 3 123 LastLast