hej undrar om nån vet nåt om ferocitas mma i gbg, nån som tränar där eller
har tränat där.
Vad tränarna har för erfarenhet .
hej undrar om nån vet nåt om ferocitas mma i gbg, nån som tränar där eller
har tränat där.
Vad tränarna har för erfarenhet .
Kanske Feral kunde fylla i, han verkar träna där..?
Bumpar upp den här tråden med mitt första inlägg här-
Någon som har lite allmänt att berätta om klubben?
Annars återkommer jag efter måndag med en rapport när jag provtränat
Glad midsommar på er!
Jag är ju jävig i denna frågan då jag själv är medlem i klubben... Det bästa vore ju om Kaj kunde ge sin syn på det efter han provat på träningen :-) Iofs svårt att bedöma det efter endast en träning men det kanske kan ge en fingervisning?
Jag kan informera om ett par saker som skiljer klubben åt från många andra klubbar, man får själv avgöra om man tycker det är bra.
- Klubben har medvetet inte lika stora grupper som andra "kommersiella" klubbar i GBG, detta resulterar i att våra instruktörer kan fokusera mer på varje individ. Det blir också roligare att träna då gemenskapen blir tightare.
- Klubben fokuserar endast på MMA dvs. vi har inte som många andra ett splittrat fokus på flera olika kampsporter. Alla tekniker som lärs ut och tränas in är anpassade för MMA dvs. med slag OCH submissions på marken, nedtagningar OCH slag/sparkar stående osv. Dumt att träna in en massa fula ovanor från ex. Submission wrestling eller Thai-boxning som sätter en i klistret då de inte fungerar när man ska köra MMA.
- Man kan börja träna när som helst vilket resulterar i att det inte deltar så många nya samtidigt som i ett terminsupplägg med nybörjarstarter. Detta resulterar i sin tur att klubbens instruktörer kan ägna de som är nya 100 % uppmärksamhet till skillnad från nybörjarstarter där instruktören måste träna 50 helt nya samtidigt, då finns det inte en chans att han eller inte ens om de har flera hjälpinstruktörer, kan ge alla 100 % fokus!
- Klubben har 4 MMA-träningar i veckan redan för nybörjare, vilket är mycket ovanligt! För avancerade finns det möjlighet för 6 MMA-träningar i veckan vilket även det är ovanligt. För dem som är arbetslösa, ekonomiskt oberoende eller pluggar på Ferocitas MMA-gymnasium finns det även möjligheten att träna på förmiddagarna vilket ger 7 träningar i veckan för nybörjare och 9 träningar för avancerade! Ganska outstanding faktiskt! :shock:
-
ooo fan va schysst med ett MMA gymnasium, synd att man inte var några år yngre då hade jag packat väskan o flyttat till GBG. Bra jobbat ny som fixat detta!
A det ska bli riktigt spännande att se hur det hela utvecklar sig! Vi har blivit intervjuade av Fightermag så snart kommer det att komma en artikel på deras hemsida med mer info om MMA-gymnasiet.
Nu har ju Feral gett ett väldigt ingående svar men jag kan ju ge mitt intryck som "utomstående" på klubben
Jag var där i måndags då och provtränade, och sammanfattat gav det ett väldigt bra första intryck.
Sjysst och lagomt rymlig lokal, var dock inte så mycket folk där just då vad jag förstod det som, men jag tror inte det skadar med ett gäng till där inne.
Trevliga medlemmar som det kändes lugnt att öva med även om man inte gjort något förut förutom lite vanlig boxning.
Trevlig och duktig tränare som det kändes som han höll koll på varje individ väldigt bra, man fick ofta tips rätt snart om man gjorde något fel.
Haft lite problem att hinna träna mer i veckan pga jobb och div, men nästa vecka går jag helt klart dit och kör igen![]()
Jag blev lite nyfiken på hur upplägget för ett MMA gymnasium funkar? Jag kanske ska tillägga att jag har ingen koll på hur olika sportinriktade gymnasium funkar. Mer än min egen teori om att det är inlagda träninsgpass på schemat. Resten är som ett vanligt gymnasium??
Det fungerar så att du tränar på förmiddagarna och pluggar som vanligt efter lunchen. Utöver samhällsvetenskapligt, handel eller ekonomi pluggar du även grundligt och fördjupat inom kost/näringslära, anatomi, träningslära, ledarskap, idrottspsykologi, skador och rehabilitering. Du kommer dessutom få betyg i MMA :-)Ursprungligen postat av Starfighter
Mer exakt fungerar det så (om det nu funkar som på skolan jag jobbar på) att man läser kurserna specialidrott A, B (och C om man får ha den) på skolan och därmed kan träna ca 6 timmar/vecka på skoltid. I dessa kurser ingår allt som står ovan, och de blir betygsatta ja!
Fan va nice...synd att det inte fanns nåt MMA eller Thai inspirerat gymnasium när jag gick i plugget...
Jag valde shootfighting som individuellt val i skolan.
riktigt nice med ett mmagymnasium.
Jag blev intervjuad av fightermag.se om MMA gymnasiet för ett tag sedan och nedan kan ni läsa den intervjun.
http://www.fightermag.se/news.asp?news_id=6536
Jag tar och bumpar den här tråden lite. Jag är sent ute i min tanke på att träna, och då tycker jag att Ferocitas verkar vara ett bra alternativ när man verkar kunna hoppa in när som helst. Är det någon som har något att säga om den klubben? Jag tycker inte att det har sagt så JÄTTEMYCKET om den i den här tråden, ändå. Vad jag har märkt är att de andra klubbarna i göteborg (Gladius, gbgmma osv) har lite mer utförliga sidor med mer bilder och information om tränarna och så. Sedan verkar de vara väldigt inriktade på just tävling också, vilket jag antar medför hårdare träning? Eller är Ferocitas också det? Jag vill börja träna mestadels för att komma i form, men jag vill också kunna börja tävla om jag känner att det är något för mig.
Tveka inte att ösa på med information. PM eller här.
Tack på förhand.
Hej Arturo!
Nu är jag som sagt givetvis jävig då jag är huvudansvarig för klubben Ferocitas MMA, men jag kan ge svar på ett par saker ändå :-)
Jag brukar alltid rekommendera folk att åka och provträna på alla olika klubbar och sedan utifrån det välja vilken klubb som passar just dem bäst. Nu har ju inte GBG MMA och Gladius ett rullande intag av medlemar året runt likt oss, vilket göt detta lite svårt.
Jag som är huvudinstruktör har tränat MMA sedan 2004 och detta på både Gladius och GBG MMA. Jag håller mestadels i träningarna men jag har hjälpinstruktörer som ställer upp vid de få tillfällen jag inte kan. Anledningen till att jag startade klubben var för att det inte tränades inför riktig MMA utan att det alltid var uppdelat i Submission Wrestling, Brottning eller Boxning (dvs. det var sällan det var med slag på marken, knän i clinch eller nedtagnignar i strikingen). Sedan fick jag inte heller den hjälp jag ville ha dvs. om jag frågade instruktören om de visste hur man gjorde om man hamnade på ett sätt så visste de inte eller så hade de inte tid att hjälpa mig. Därav kör vi alltid MMA-träning på vår klubb dvs. när vi fokuserar på markkamp har vi alltid med slag osv. Vi har också alltid friträning i slutet av träningen där jag kan hjälpa till med diverse problem och tekniker man undrar över.
Vi är en relativt ny klubb, vi har funnits sedan 2006, men drog igång på allvar 2008... Därav har vi inte samma trupp av tävlande som de äldre klubbarna har. Vi tävlar dock och vår träning är minst lika fysisk som den du hittar på de andra klubbarn! Vi har dessutom varit mycket, skulle vilja säga extremt, framgångsrika i de tävlingar vi deltagit i! :-)
De äldre klubbarna har givetvis fler tävlande som dessutom tävlat i många år och är man proffs så är detta givetvis en mycket bra grund att stå på, men är man nybörjare skulle jag definitivt hellre valt en mindre klubb med rullande intag, likt vår klubb, då nybörjare får enormt mycket mer kvalitativ träning för att instruktören har färre nybörjare (kanske max 10 st) att lägga sitt fokus på. Allt detta i jämförelse med de större klubbarnas och dem som har terminsupplägg där nybörjargrupperna kan stiga uppemot 50 nybörjare!!! :shock:
Har Ferocitas något gym med skivstång el. dylikt?