Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 20 of 20

Thread: Mjölksyra

Rookie

Mjölksyra

Jag känner att jag får mjölksyra ganska fort, och då är det främst i armarna...i och för sig så har jag precis börjat träna. men om jag tränar armarna mer, kommer det då betyda att det dröjer längre innan mjölksyran sätter in eller kommer den komma lika fort i och med att musklerna har blivit större?

Hall of famer
    Viktigaste tipset är att slappna av och fokusera..

Rookie
    Aha...ok. Ska försöka med det

Hall of famer
    mm det där beror bara på ovana. bara att köra på och ge det tid

Rookie
    Jo, det är klart att det tar lite tid innan kroppen är inställd på att orka med. Tränade igår, kände redan då att det tog lite längre tid innan mjölksyran hoppade in. Det känns bra

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Sorghrim
    Jo, det är klart att det tar lite tid innan kroppen är inställd på att orka med. Tränade igår, kände redan då att det tog lite längre tid innan mjölksyran hoppade in. Det känns bra
    Käka ordentligt med mat under dagen =)

Contender
    kreatin fungerar bra mot mjölksyran.
    Dock inte hos alla.
    Fungerar bra för mig.
    låren orkar mer

Rookie
    Ja det där med att få i mig ordentligt med mat under dagen är inte alltid så lätt, jobbar på en förskola och då måste ju kidsen få i sig det de behöver först och främst, så det är inte alltid man hinner liksom...men jag ska försöka

Skulle ju kunna testa med kreatin, se om det ger nån effekt på mig.

Hall of famer
    Ja det där med att få i mig ordentligt med mat under dagen är inte alltid så lätt, jobbar på en förskola och då måste ju kidsen få i sig det de behöver först och främst, så det är inte alltid man hinner liksom...men jag ska försöka

Skulle ju kunna testa med kreatin, se om det ger nån effekt på mig.

Prottedrink tar 5sec att svepa =)

Rookie
    Sant!! hehe. Har du nåt bra protte-pulver märke att rekomendera?

Hall of famer
    Sant!! hehe. Har du nåt bra protte-pulver märke att rekomendera?
    Gymgrisens whey80 är väl billigast och funkar fint

www.gymgrossisten.se

Jag brukar köpa 30kg varje gång så går kilopriset ner till cirka 100:- så köp storpack, det lönar sig, eller om ni är några kompisar som delar på det.

Rookie
    Ja det där verkar ju vara bra. Tack för tipset.

Up and coming
    Ser inte hur protein eg skulle hjälpa till att förlänga mjölksyra toleransen direkt. Visst spelar maten in, men vill du fördröja mjölksyran så e d ju främst att slappna av som xynd säger eller att köra mjölksyra träning.

Det får du automatiskt i din kampsportsträning. Annars kan du köra exempelvis högrepetetionsträning med vikter/kroppsvikt, intervaller osv.
    Pressa mjölksyragränsen så det riktigt svider. Kroppen blir bra på det den utsätts för.

Hall of famer
    Rätta mig om jag har fel men mjölksyra bildas när musklerna har slut på ATP och blodet inte klarar av att transportera tillräckligt med syre till cellerna för att utvinna tillräckligt med energi från kolhydratsspjälkningen. Kroppen framställer då energi kemiskt vilket bidrar till mjölksyra i musklerna.

Att förebygga mjölksyra borde därför handla om att öka syreupptagningsförmågan dvs en bra kondition.

Kreatin motverkar mjölksyra till viss del eftersom det omvandlas till kreatinfosfat i kroppen som går att använda som ATP. Jag läste om en undersökning där de hade kommit fram till att kreatin tas upp bäst vid små doser dvs. att dela upp rekommenderade dagsdosen i flera mindre doser istället för en "stor".

Up and coming
    Nädå, du har rätt.

Men du kommer att få en bättre mjölksyratolerans om du tränar dig på ett sådant sätt att du får mjölksyra, typ intervaller osv, jämfört med om du joggar en mil och kanske bara får mjölksyra mot slutet.

Och eftersom kampsort mer liknar intervallträning än maratonlopp så tjänar man även där på att dra intervaller osv..

Tror det stod lite om bra tips i senaste eller näst senaste fighter.

Hade!

Hall of famer
    Ok, jag har faktiskt den tidningen här hemma. Ska se om jag hittar nått om det.

Rookie
    Quote Originally Posted by Venom
    Rätta mig om jag har fel men mjölksyra bildas när musklerna har slut på ATP och blodet inte klarar av att transportera tillräckligt med syre till cellerna för att utvinna tillräckligt med energi från kolhydratsspjälkningen. Kroppen framställer då energi kemiskt vilket bidrar till mjölksyra i musklerna.

Att förebygga mjölksyra borde därför handla om att öka syreupptagningsförmågan dvs en bra kondition.

Kreatin motverkar mjölksyra till viss del eftersom det omvandlas till kreatinfosfat i kroppen som går att använda som ATP. Jag läste om en undersökning där de hade kommit fram till att kreatin tas upp bäst vid små doser dvs. att dela upp rekommenderade dagsdosen i flera mindre doser istället för en "stor".
    Nästan rätt, mjölksyra bildas när kroppen inte hinner få tillräckligt med syre för att använda den aeroba kolhydratspjälkningen för att bilda ATP och börjar därför använda sig av den anaeroba kolhydratspjälkningen i större utsträckning vilket gör att mjölksyran som bildas av anaerob kolhydratspjälkning ansamlas i allt större mängd än kroppen klarar transportera bort mjölksyran..

Rookie

Re: Mjölksyra

Jag får en sådan fruktansvärd mjölksyra i min ben. Det är värre i benen än vad jag får i armarna när jag tränar på gymmet. Har rätt så vältränade ben (och rumpa, hihi) men det går ändå inte? Kan knappt vara på trampmaskinen eller göra andra övningar längre än 10 min. Pinsamt ju! :?

Hall of famer

Nu trampar jag på ömtåliga tår här, inte bli förbannad, men det kanske sitter lite i huvudet också? 10 minuter är ju inte så lång tid, fast det beror självklart på tempot också. Lite jävlar anamma och mer träning är nog mitt enda tips, förutom det som redan tagits upp.

Välkommen till forumet förresten!

Moderator

Det kan lika gärna ha att göra med dålig andning. Det är som galba säger, mjölksyra bildas när musklerna inte får tillräckligt med syre för arbetet som utförs.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"