Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8
    Up and coming

Intervallträning med pullsklocka?

Jag fick en pullsklocka i julklapp och nu tänkte jag bege mig ut i dom svenska skogarna och springa. Problemet är bara att jag inte hittat nåt vettigt träningsprogram för intervallträning med pullklocka där det står hur många minuter man ska springa på en viss % av max pulls. Det jag är ute efter är att öka min kondition så effektivt som möjligt.

typ såhär:

uppvärmnig x min på x % av maxpuls

intervall x min på x % av maxpuls
    vila x min på x % av maxpuls
    osv

nervarvning x min på x % av maxpuls

Nån som har kolla på pullsträning som kan ge mig ett vettigt program? Kanske ska tilläga att jag varit ganska inaktiv på sista tiden så jag har inte så bra kondis just nu.

Contender

Re: Intervallträning med pullsklocka?

Det enda jag kan komma på så här på rak arm är i UFC All Access där vi kan se Rich Franklin springa intervaller på 30 sek, 11mph (löpband) och mätar vilan mellan intervallerna med hjälp av puls. Hans träningspuls i intervallerna ligger på >180 slag/m och han vilar tills den är nere i <130 slag/m. Vilket tog honom 45 sekunder i programmet.

Peace out

Hall of famer

börja med att gå ut och jogga i någon vecka innan du börjar med intervallerna

Contender

Quote Originally Posted by JEJE
    börja med att gå ut och jogga i någon vecka innan du börjar med intervallerna
    Ture ture, har man inte stor erfarenhet av löpning bör man inte springa intervaller oftare än en gång i veckan, detta enligt artikel i fighter 1/2009.

Hall of famer

Mååååste bara garva lite åt "pullklocka" :]

Contender

Quote Originally Posted by drue
    Mååååste bara garva lite åt "pullklocka" :]
    skit kul :roll:

Rookie

Hej,

bästa Intervallträning är TABATA.
    Du kan gör det efter träning eller på din fria dagener.
    också bra är, det du inte behöva en pullsklockan.

Text i engelsk:
    http://ezinearticles.com/?Tabata-Anythi ... &id=348486

Ursäkta min svensk - jag lära svenska och kommer från Tyskland

Up and coming
    Det beror helt och haller vilket system i kroppen du ska trana, jag antar att det ar lactate eftersom ni fick med rich in i bilden.
    dvs 30-90 sec jobb , 1:4 work ratio.
    Du ska minst ligga pa 90% nar du kor detta. dock som alla sager redan inget att starta med direkt , ut o jogga och fa en bra grund innan du startar med detta. annars kan det leda till alla mojliga problem.

Uppvarmnings puls ska ligga pa runt 50-70% dvs starta latt i 5-7 min sen oka till 60-70% o ligg dar i mellan i 5-10 min. Speceillt om du ska kora intervaller, da ar det viktigt att vara riktigt bra uppvarmd.

Cooldown ska du ner till den HR du hade innan du borja passet, sa bara satt dig pa en cyckel eller ut o ga o fa ner den sorligt och sakert.

Tabaata skulle jag dockk inte rekommendera till en total nyborjare pga att man branner ut ganska fort och kan aven skada sig, skulle starta med jogging - intervaller - hit/tabata
    Last edited by Bobbeblodbad; 03-17-2011 at 08:42 PM.