Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 6 of 6
    Hall of famer

Hur ska jag använda min träningscykel.

Jag har en träningscykel hemma av mycket simpel modell. Inga program eller digitala grejjer. Motståndet ställer man på en ratt på cykeln med skala 1-9 där 9 är tygnst. Det som finns tidtagarur, distans och hastighet i km/h och lite annat strunt.

Några förslag på träningssätt? Nöta 4 timmar om dan, intervaller hur länge m.m. ja om ni har några förslag.

3x5 min intervaller med 1min vila emellan med uppvärming och nervärmning kommer jag på direkt. Ronder, som man är van vid liksom.

Hall of famer
    jag föredrar personligen löpning tycker det ger mycket mer i fråga om kondition. Har dock fått cykla en del pga trasiga knän. Mitt krux med cykling är att jag inte blir trött konditionsmässigt av det innan låren är helt döda..

Hall of famer
    Jag föredrar också att springa men de är lite offtopic.

Att köra ronder är väl inte så dumt om det är det du förbättra.

Jag skulle nog köra t.ex. 6 mins ronder och 4-6x rond tiden för att du ska ha lite mer att ge. Om det funkar så eller är det bästa låter jag va osagt.

Annars är ju hög intensiv intervall träning (HIIT) effektivt. De kör korta intervaller typ 15-30 ek och växlar mellan 60% och 99%. Detta kräver en viss grundkondis och se till att vara ordentligt uppvärmd innan. Så isåfall kan du kö typ 5mins uppvärmning x intervaller efter behov, kanske kan börja på 5 och sen lägga till flera efter behov t.ex. öka en per gång och sen 5-10mins nedtrappning i lugnt tempo. HIIT har också fördelen av att vara väldigt tids effektiv på 15 - 20 min har du klarat av hela passet men det gäller att verkligen kunna ta ut sig till max så man får blodsmak i munnen osv.

Contender

Re: Hur ska jag använda min träningscykel.

Är cyckel träning något att använda vid förbättring av kondition. Typ köra 40-50 min hyftsat tempo

Moderator

sjalvklart! ta pa dig en pulsklocka och kor ett intensivt pass
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

När jag kör motions cykel så kör jag antingen intervall eller hill körnig högt tempo så känner man nog att det tar svettpärlorna kommer nog fram till slut