Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Rookie

Hur långa intervaller?

Hejsan! Kort fråga bara:

Hur långa intervaller skall man köra för att öka explosiviteten?

Tack tack!

Champ

Re: Hur långa intervaller?

tjena,

antar att du menar löpning;
    det räcker egentligen med 5 sekunders för att bli explosivare, jag brukar ligga på, snarare låg på 10-15 sekunders intervaller. Lite måste man se över hur man lägger upp det hela, jag brukar se minutvis dvs 15/60 sek kutar jag som fan och 45/60 sek löper jag i lugn takt. Av dessa minuter gör jag sedan repetitioner så en minut är 1 rep, ska du springa 15 språng skulle det bli 15 minuter med min blueprint.

Champ

notera också att jag i princip lärde kroppen att handskas med explosiviteten och all aktivitet som sker under den intensiva delen, alltså tänkte jag på syreupptagning och inte generell explosivitet.. tränar du kampsport och vill få explosivare slag t ex finns det andra mer lämpliga sätt.

fan vad luddigt det blev.. för mosig i huvudet.. nån annan kan säkert förklara om du inte förstår, kolla in lite senare när jag är mer skärpt! :P

Contender

tänkte låna tråden och fråga om nån har något bra backintervall pass ?

Moderator

googla HIIT
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Om du snackar loping for explosivitet ar det runt 10 sekunder allt du kan 10-15. Work ration ar 1:10 , sa det ar bara satta sig ner o vila . da tranar du ditt creatin system som anvands i kroppen for att maximal styrka,power etc. Jag vet att det ar mycket vila men det tar langt tid o fa tillbaka engergin om du tranar i det systmet, och det viktigaste ar ju att halla det 100% hela tiden.

Hall of famer
    Tabata intervaller är inte ren explosivitetsträning men effektiva likväl. 8 intervaller om köra 20 sek, vila 10

Up and coming
    Quote Originally Posted by PLiindgren View Post
    tänkte låna tråden och fråga om nån har något bra backintervall pass ?

Kor bara lactate i backe, dvs 1:4 work ratio , borde ta cirkus 30-90sec o komma upp *sprinta allt du kan , sedan gar du ner och tar tid hur lang vilan ar , du borde iprensip komma ner for backen och ta nagra djupa andetag innan det ar dags igen x 6-10 ganger , beror pa hur du ligger med konditionen , inget for en nyborjare direkt,.

Up and coming
    Quote Originally Posted by jesperg View Post
    Tabata intervaller är inte ren explosivitetsträning men effektiva likväl. 8 intervaller om köra 20 sek, vila 10
    Ja , det ar effektivt ocksa. men jag antog bara att det var lopning han pratade om och darfor tog jag det exemplet.

det ar bara de, nar du kor 10-15 sec allt du kan tranar du andra muskel fibrer i kroppen mestadels ( type 2 ) och dom ar storre , har mera kraft an ( type 1 ) .

Type 1 kommer du mera in pa nar du kommer over dom sekunderna, dvs det gar mera till uthallighet , och ( type 2 ) ar inte sa uthalliga , dvs type 1 behovs da, type 1 ar uthalliga , och ger lag kraft.

men det ar sjalvklart att man tranar bada, man maste ju kunna vara stark/explosiv och uthallig.
    men somsagt jag antog bara for maxmial effekt.
    Last edited by Bobbeblodbad; 03-17-2011 at 08:54 PM.

Contender
    Quote Originally Posted by Bobbeblodbad View Post
    Kor bara lactate i backe, dvs 1:4 work ratio , borde ta cirkus 30-90sec o komma upp *sprinta allt du kan , sedan gar du ner och tar tid hur lang vilan ar , du borde i princip komma ner for backen och ta nagra djupa andetag innan det ar dags igen x 6-10 ganger , beror pa hur du ligger med konditionen , inget for en nyborjare direkt,.
    har en naturligt bra kondis och har lätt för att få upp flåset, däremot är jag inte särskilt explosiv eller snabb så tänkte satsa på att springa upp för en backe som finns här i närheten av mig. Ska man ta någon kost tillskott/proteiner när man tränar mer på explosivitet på det här sättet eller är det onödigt (jag gymmar inte alls)

Moderator
    Det beror på din kost. Sticker du hem och äter efter träningspasset finns det antagligen ingen anledning att äta tillskott. Ät protein för att återhämta musklerna.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"