Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Up and coming

Frågor om olika kondis-upplägg.

Hej
    Har några snabba frågor om kondition.
    Vissa träningsprogram är ju uppbyggda på det sättet att direkt efter vikt-tränning så ska man köra cardio i en 10-20 min. Medans andra är uppbyggda på det sättet med seperata dagar för vikträningen och cardio. Nu till mina frågor.
    1: Är något uttav dessa sätten mer att föredra eller beror det på vad man vill uppnå?
    2: Om man nu uppnår olika saker med dessa två upplägg, vad är det i så fall?

MVH Spirit

Moderator

Re: Frågor om olika kondis-upplägg.

Det är inte optimalt för muskeluppbyggnaden att köra cardio efter styrketräning säger dom..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

Hej.
    Först så vill jag tacka så mycket för den nya kunskapen som svaret gett mig. Efter att ha läst igenom svaret så kom det upp en till fråga och en fundering som det hade varit jättesnällt att få svar på. Nämligen om det nu inte är så bra att köra cardio efter vikt-träningen. Då är det väl heller inte så bra att köra det här med super-set eller heter det Ciruit? Där man ska köra en ciruit bestånde uttav tex åtta övningar (ett set för varje övning) på en så snabb tid som möjligt för att sedan åter repetera ciruten ett par gånger till innan passet är slut. Detta låter nämligen för mig som en träningsform där man då blandar cardio med vikt-träning. Är denna och andra liknande träningsformer då inte så bra att träna då den inte ger så mycket?
    MVH Spirit.

Moderator

Det beror ju pa vad du vil uppna med din traning.. Om syftet ar att bli stark och "valtranad" kanns det som et ypperligt upplagg. Men det ar inte optimalt for att bygga muskelmassa. Du kan aven riskera en hogre skaderisk om du blir sa trott att tekniken blir lidande..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

Lars Thool förespråkade cirkelträning som en av de bästa träningsformerna för kampsport. Bygger kondis, styrka och explosivitet.

Moderator

Det beror ju helt och hållet på vilka övningar du väljer att lägga i din cirkel..

Contender

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Det beror ju helt och hållet på vilka övningar du väljer att lägga i din cirkel..
    Jag väljer "vila i tjock matta", sitta på bom, ligga över pilatesboll, stå bredvid kettlebell. Detta gör jag i en minut vardera innan jag lägger in en minuts vila. Detta upprepas fem gånger.

Moderator

Ja precis. Brushis upplägg här ovan är ju då alltså inte optimalt för explosivitet.

Contender

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Ja precis. Brushis upplägg här ovan är ju då alltså inte optimalt för explosivitet.
    Nej, jag siktar mer på uthållighet och jag tror att jag lyckats. Jag kan köra detta i timmar utan att bli trött nu för tiden!

Champ

Äh Brushi... nu ska du inte vara blyg, jag såg nog dej på lägret lyfta den där kettlebellen minst 5 gånger från mattan. :wink:

Up and coming
    Alltsa, du kommer inte palla lange om du tankte kora kondtion direkt efter styrka. Plus att da kommer dina muskler fa vanta annu langre pa enegri , det kan leda till nedbrytning . visst du kanske tappar vikt pa vagen men det ar fel vikt.

jag har lagt upp de sa att jag kor gym 3 ganger i veckan cardio 2-3 ( dvs hard cardio ) , sen resten av dagarna har jag aktiv vila dvs stretch, jogging , gang.

Men nu till saken , nar jag lagger upp mina cardio pass kor jag oftast gym pa morgonen , och cardio pa kvallen , funkar skit bra. Jag kanner ifal att min kropp behover lite vila ocksa. Vissa kor ju gym/cardio varanan dag men, musklerna maste ju fa vila nagon gang. dvs ( cardio ar inte da ut o jogga , da ar det verkligen 90% av max puls som galler minst. ) mitt upplagg funkar ratt bra , tycker jag ifal.

Har aven en polare som kor i gymmet 2 dagar i veckan , ren styrka dvs man/fre sen slanger han in 2 curcuits ocksa. men jag skulle rekommendera att du bygger en soild styrke ocksa, sa du inte bara siktar pa uthallighet , du har aven styrka och explosivitet att fa sen. och den sortens traningen kraver lite mera vila for aterhamtning.
    Last edited by Bobbeblodbad; 03-17-2011 at 08:34 PM.