Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 20 of 20

Thread: Förlora vikt?

Hall of famer

Förlora vikt?

Vad är bäst när man ska förlora vikt Powerwalk/rask-promenad eller jogging?

Jag har hört att Powerwalking är bäst, vilket jag dessutom tycker grovt mycker bättre om än jogging, men är det nu fel så får ni gärna krossa mina powerwalk drömmar!

Måste nämligen gå från ~79.5kg till -76 till den 15:e december..

Hall of famer
    gå 75min innan frukost varje dag så kommer du rasa =)
    sen när du är nått kg ifrån vikten börja jogga, så kommer du känna dej sjukt mkt lättare än om du börjar jogga nu med allt fett.

Hall of famer

Re: Förlora vikt?

Quote Originally Posted by Sprawler
    Vad är bäst när man ska förlora vikt Powerwalk/rask-promenad eller jogging?

Jag har hört att Powerwalking är bäst, vilket jag dessutom tycker grovt mycker bättre om än jogging, men är det nu fel så får ni gärna krossa mina powerwalk drömmar!

Måste nämligen gå från ~79.5kg till -76 till den 15:e december..
    najs ska du ställa upp i nyköping?
    där e det 75 btw.

Hall of famer
    Så klart går du ner mer av en jogging tur. Jogging gör av med mer kalorier.

Hall of famer
    dessutom det som folk alltid bortser ifrån är att din kondition och i viss mån muskulatur utvecklas av att springa jämfört med att promenera.. dessutom måste man ägna uppgiften mindre tid. I MMA syfte ser jag ingen fördel med gå jämtmot springa

Up and coming
    Ut och spring med dig!
    Spelar ingen roll när på dygnet du springer. Du bränner lika mycket fett vilken tid på dygnet du än joggar.

Hall of famer
    Nja, joggar/springer/powerwalkar man innan frukost så bränner man väl mer av kroppens reserver (överskottsfett) än efter måltider då man istället bränner mycket av kolhydraterna som var i maten man åt. Kroppen tar hellre av energin man nyss fått in och sparar hellre på reserverna i fall att det skulle bli hungerkris.

Hall of famer

Quote Originally Posted by N1clas

najs ska du ställa upp i nyköping?
    där e det 75 btw.
    Nope, jag ska till Göteborg, Gladius MMA..

Hall of famer
    Quote Originally Posted by biffmedpommes
    Nja, joggar/springer/powerwalkar man innan frukost så bränner man väl mer av kroppens reserver (överskottsfett) än efter måltider då man istället bränner mycket av kolhydraterna som var i maten man åt. Kroppen tar hellre av energin man nyss fått in och sparar hellre på reserverna i fall att det skulle bli hungerkris.
    Ja, men kroppen är inte dum, bränner den mer fett under aktivitet kommer de nanvända mer kolhydrater under vila sen.

Up and coming
    Quote Originally Posted by biffmedpommes
    Sorry kunde inte motstå. Men fett och kolhydrater används olika mycket i olika belastning.
    Den högsta fettoxidationen nås vid ungefär 55-60% (beroende på hur tränad personen i frågan är - mer tränade bör köra närmare 60% och mindre mot ca 55%) av VO2max och i puls blir det ungefär 72-75% (av maxpuls). Så någonstans där bör du ligga för att förbruka mest fett. Ligger du högre så förbrukar du mer kcal, men kolhydrater är då den energikälla som dominerar betydligt mer och ligger du under denna nivå så är fettoxidation den primära metabolismen, men då du gör av med mindre kcal så betyder ju det även mindre fett. Lite i grova drag. Det är i alla fall vad modern forskning tyder på.

Så hur gick det till slut? Hann du bli av med dina kilon i tid till tävlingen eller blev det viktklassen över? Hur gick tävlandet?

Hall of famer
    Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på pulzoner hit och och optimala förbränningstider dit. Om man nu inte ligger på en hög nivå och har "koll".

i slutändan är det kcal in - kcal ut som har betydelse.

Up and coming
    Peronligen är jag då åt andra hållet - varför lämna nåt åt slumpen liksom. Allt som krävs är en pulsklocka i stort sätt och min träning har blivit betydligt roligare med den och resultaten också.

Men absolut, i slutändan så är det som du säger - kcal-underskott är det som gäller för att gå ner i vikt. Och ska man bara motionera så räcker det ju gott att man rör lite på sig några ggr/vecka.
    Sen vill man "cutta" vikt till en tävling så är inte det snabbaste sättet att minska på fettdepåerna.

Hall of famer
    det gick finfint, gick från ~81-82 till 75.5kg på 1vecka, haha.

Jag vet, det är skitdåligt, sliter på kroppen, onödigt yadayada.
    Fick riktigt hög feber 39.2C 2dagar innan matchen, men återhämtade mig och vann första matchen på en RNC och förlorade den andra på poäng.

Up and coming
    Grattis till vinsten!

Contender
    Deroj de finns ingen anledning att göra detta för att de du skriver stämmer visserligen om man bara kollar på fettförbränningen under en kort tidsperiod, men när man kollar på 24 timmar så stämmer det som Venom skrev, du förbränner lika mycket fett på ett dygn oavsett om du går innan eller efter du ätit.

Up and coming
    Skyblue - mitt inlägg var menat att förklara vid vilken intensitet mest fett användes som energikälla. Så jag hakade inte på "innan frukost grejen". Håller med dig om att det inte gör nån skillnad om man går en promenad före eller efter frukosten, för övrigt är en promenad på för låg intensitet för optimal fettoxidation. Så nog tycker jag att det finns anledning till att ha koll på detta om man vill reducera den subcutanta fettprocenten.

EDIT: Med andra ord så har inte mina inlägg nåt med när man ska motionera för att optimera detta utan på vilken intensitet.
    Sen är det självklart individuellt exakt när detta inträffar, detta är ju trots allt ett genomsnittligt värde.
    EDIT2: Så det var snarare att jag ville ha sagt att det inte gör nån skillnad på om det är före eller efter frukost som man motionerar då det handlar om intensitet och inte när frukosten äts när störst fettoxidation sker.

Contender
    Sorry jag missuppfattade inlägget, då tycker vi båda lika altså

Up and coming
    Helt klart Ingen fara - det var jag som var otydlig.

Champ

Enligt en artikel som publicerades i tidningen MAN förra månaden så visar forskning (hittar ej dock källa) att bör man äta halva frukosten först, sedan äta den andra halvan efter prommisen för att inte riskera att det tar allt för mycket på musklerna.

Jag brukar äta fil/gröt sedan ta en promenad/jogga lätt för att sedan när jag kommer hem ta en macka och något att dricka. Jag tycker att jag har har mycket mer energi under dagen när jag gör detta än att bara äta efter. =)

Rookie

har haft samma frågor, så tack för all info och förlåt för svaret i en gammal tråd. nu ska jag ge mig ut och springa hela vägen till posten guld :mrgreen: