Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 36
    Hall of famer

Effektiv konditionsträning

Jag är i desperat behov av att öka min kondition. Jag behöver mer träning än på Kaisho. Jag måste göra ren fysträning också. Jag hatar sådant och jag vänder mig därför till någon som känner likadant men hittat något som är relativt roligt och effektivt endå. Jag känner att konditionen är ett stort hinder för mig.

Tips?

Jag har pratat med en kompis på jobb om hopprep, det ska vara effektivt och kanske lite barnsligt kul, man slipper tom lämna lägenheten och behöver väl inte köra så länge. Någon med erfarenhet?

Hall of famer
    se till att platsa i tävlingsgruppen (för det har ni väl) så löser det sig.
    annars ut och spring.

Hall of famer
    spring inte vanligt för det är skittråkigt kör springintervallövningar med backe, gärna på gym för då märker man resultat och det är roligare att ta ut sig helt snabbt ist för att sega i en timme.
    och man måste vara exposiv i mma
    så började jag gilla löpträning iaf

Hall of famer
    Quote Originally Posted by xynd
    se till att platsa i tävlingsgruppen (för det har ni väl) så löser det sig.
    Lite det som är målet, men känner att jag behöver mer kondis först.

Quote Originally Posted by xynd
    annars ut och spring.
    Det är det värsta jag vet och jag har det som sista utväg om det inte finns något roligare, så tänkte om någon vet något annat.

Contender
    Quote Originally Posted by Henrik
    Det är det värsta jag vet och jag har det som sista utväg om det inte finns något roligare, så tänkte om någon vet något annat.
    Fys träning brukar inte vara specielt kul under tiden man utför den. Men de är ett måste för att bli fighter som vi vet! så jag hade nog köpt mig ett par bra löpskor och sen löptränat!

Rookie
    Quote Originally Posted by N1clas
    spring inte vanligt för det är skittråkigt kör springintervallövningar med backe, gärna på gym för då märker man resultat och det är roligare att ta ut sig helt snabbt ist för att sega i en timme.
    och man måste vara exposiv i mma
    så började jag gilla löpträning iaf
    Ta ut sig snabbt för att få bra kondis? Hallå hallå

Behöver man inte hoppa hopprep under en längre tid jämfört med joggning? Hallå hallå

Hall of famer
    N1clas skrev:
    SÅ BÖRJADE JAG GILLA LÖPTRÄNING

Rookie
    Ummjo ok, men det jag reagerade på var att N1clas skrev:

och det är roligare att ta ut sig helt snabbt ist för att sega i en timme

vilket antyder på att det skulle vara lika effektivt? Aja, skitsamma Är bra om man kan göra något roligt av det, är väl ingen som tycker joggning är skoj innan man verkligen kommit igång.

Hall of famer
    Det bästa för att få bra kondition är att variera sin träning. Spring lite längre sträckor, kortare sträckor men fortare, olika intervaller mm.
    Det blir även roligare att springa om man varierar sig lite.

Och ett tips från mig, spring i skog och mark, det är härligt att komma ifrån allt folk, på med mp3n och springa och i skogen får man hålla koll på stenar, rötter osv så då känns det som tiden går fortare + att man slipper se den där jävla vägen växa och växa framför sig så det känns som att det inte finns nått slut.

Springa är ganska kul när man får bra kondis tro det eller ej.

Ans
    Ans is offline
    Contender
    Som Venom sa, spring i skogen, mycket roligare, hitta någon sträcka som du trivs på och bara spring, kort som långt. Mycket bättre att springa i skogen också, på stigar m.m. Samtidigt som det blir roligare som Venom nämde så är det bättre för kroppen. Benen är inte till för att springa på asfalt och hårt underlag samt att vid ojämn mark så kommer du träna upp ledernas stabilitet samt kroppens balans. Springa kan ses som tråkigt, är inget direkt fan heller, men när jag gör det så är det alltid i skogen med bra musik!

Hall of famer
    i nyaste fighter står det om just konditionstränning, intresant läsning som validerade det jag sa/menade om fullkontaktskodition och ut och seg springa

Hall of famer
    Jag ser här att det enda och bästa är att springa. Det är inget att göra än att börja då...kommer dock kompletera med hopprep hemma på balkongen.

Som tur är så bor jag en bit utanför stan och har stora grönområden precis där jag bor, så tipset om att springa i naturen blir väldigt lätt att ta.

Tack!

Rookie
    Hej

Vet inte om det är bättre än att springa men jag tycker att det är betydligt roligare att köra spinning än att springa (det finns ju inget värre...:?). Cykeln är ju inställningsbar så du kan ju lägga på så mycket du orkar och eftersom man kör i grupp så sporras man till att lägga på lite extra Det kanske inte är lika effektivt som springning (är det någon som vet?) men hyfsat kul.

Hall of famer
    personligen måste jag cykla mycket länge för att få upp något flås om man jämför med springa. har iof bara srpungit milen en gång i mitt liv.. tar nog ett tag tills det händer igen

Rookie
    Här är en länk där det står en hel del intressanta kondtions fakta och tränings tips för att öka uthålligheten för MMA fighters.Finns även en om styrka om det är till intresse.

Uthållighet
    http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1083869
    Styrka
    http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1034530

Quote Originally Posted by Cissi
    Det kanske inte är lika effektivt som springning (är det någon som vet?) men hyfsat kul.
    Jag personligen har fått sämre resultat konditions mässigt genom spinning. Men antar det kanske kan bero lite på hur mycket motstånd man lägger på och hur långt pass man kör. Men annars så är det en rolig form att träna.

Up and coming
    om man tycker löpning är tråkigt rekommenderar jag spinning och aerobicsformer.

Rookie
    Jag var inte mycket för konditionsträning innan jag köpte pulsklocka.
    Hetaste tipset oavsett om det är spining, intervall, backträning eller långdistans.
    Med klockan går det att "se" resultaten på ett annat sätt och du kan på ett sätt tävla lite mot dig själv.
    Samt att du undviker det stora misstaget att springa med på tok för hög puls vilket gör att du inte klarar rundan som var tänkt.

Jag varierar min löppträning genom att göra det till vardagd rutin, 5km på morgonen innan frukost till jobbet sedan 5 km hem igen. ibland kör jag intervaller på rundan hem då jag har mer energi i kroppen.

Sen kör jag enstaka planerade intervaller och backträningspass när andan faller på.

Ett litet återupplivnings försök på detta ämne[/i]

Contender
    Blåser liv i en gammal tråd.. Skrivs lite dåligt i tränings trådarna tycker jag.. Kan tippsa om Bas ruttens workout routine.. 28 minuter fys övningar uppmixat med skuggboxning bara att slänga på mp3n och köra.. Tror att man kan säga att man har bra kondis när man fixar det utan att fuska

Rookie
    Simmning är bra också kan ju tillämpa intervallträning där också..

Champ
    bas ruttens workout!! klockren

Up and coming
    Kondition träning kan du uppnå på många sätt.

Spinning, aerobic, löpning, simning, slå på säck, afrodans m.m. Det enklaste och billigaste alternativet är att vare ute och löpa.

Rookie

Re:

palla spinning för fan, ta cykeln och fa ut och cykla istället mycket roligare.

Quote Originally Posted by Cissi
    Hej

Vet inte om det är bättre än att springa men jag tycker att det är betydligt roligare att köra spinning än att springa (det finns ju inget värre...:?). Cykeln är ju inställningsbar så du kan ju lägga på så mycket du orkar och eftersom man kör i grupp så sporras man till att lägga på lite extra Det kanske inte är lika effektivt som springning (är det någon som vet?) men hyfsat kul.

Champ

Re:

Quote Originally Posted by harding
    bas ruttens workout!! klockren
    +1!

man kan mixa sina egna tapes när det blir "för" lätt.. dvs när man inte blir pushad lika hårt.. jag gjorde mina egna allround fighting 5 minutersronder!

Contender

Re: Effektiv konditionsträning

Spinning kan ju inte jämföras med att damma av sin gamla mountainbike. Ni som inte kört ett tufft spinningpass...bara gör det!!

Hall of famer

Jag ska börja köra burpees nu när min knäskada ger sig ( http://www.fightermag.se/gallery_video.asp?getfile=1463 )
    Går att köra i tidsintervaller eller en viss mängd typ 100-200

Hall of famer

Själv kör jag crossfit passen som vi har på Fighter Centre. De ger ju både kondition och styrka. Känner jag att jag behöver mer utöver det jag får där och på Thaipassen så blir det löpbandet på vintern och intervall träning i backe på sommaren.

För er som inte vet vad crossfit är www.crossfit.se

Page 1 of 2 12 LastLast