Sveriges största & mest aktiva MMA forum
10 000 besökare varje månad med över 2850 registrerade medlemmar och 70 000 inlägg!.

Bli medlem här
Nya aktiva medlemmar får 50kr gratis att betta för på kommande MMA gala hos Betsson.com.
Vad är bättre för mma thaiboxning eller Boxning
Välkommen till MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
+ Svara på ämne
Resultat 1 till 24 av 24
    Rookie
    Reg.datum
    Dec 2009

Vad är bättre för mma thaiboxning eller Boxning

Hej
    Jag undrar om nån kan hjälpa med min fråga.
    Har börjat tänka på att börja på en stående kampsport för att förbättra i mma .
    Jag har kommit att välja mellan boxning och thaiboxning. Men vet itne vilken som är bäst. Skulle uppskatta om jag fick hjälp. En annan fråga är om boxningen fotarbete kan användas i mma

Up and coming
    Reg.datum
    Sep 2009

Re: Vad är bättre för mma thaiboxning eller Boxning

Jag har aldrig testat thaiboxning men jag har boxats en gång i tiden, det är mycket riktigt bra för fotarbete och koordination så jag antar om det är det du vill förbättra ska du välja boxning.

Ska börja på thaiboxning nästa månad, vad jag vet är det nog lite samma sak bara att du får använda knäna mer och dessutom är det mycket med clinch och sånt som du får lära dig.

Det beror på lite vad du vill förbättra när du kör MMA, men många säger ju thaiboxning så jag lägger en gissning på att det är det som är främst rekommenderat

Hall of famer
    Reg.datum
    Feb 2009

Enligt vissa räknas inte boxning som striking.
    Men jag skulle välja boxning. Det ger en stabil bas, kolla Nog, Penn, Nog den mindre.
    Vet inte varför, men mina fördommar säger att man lär sig att försvara sig bättre i boxning än thai boxning.

Men jag är ingen expert detta är bara mina tankar, precis som Henri Fayol gjorde på sin tid.

Champ
    Reg.datum
    Okt 2009

Boxning saknar mycket och jag tycker själv att boxare brukar vara väldigt lätta att ta ner än thaiboxare. Dock kan man ju aldrig fånga en boxares ben(contra spark med nedtagning) då han aldrig sparkar så där har väl dom en fördel.

Sen har man ju även knä, armbågar och clinch vilket kan vara väldigt bra inom just mma när man trycker in någon mot buren t.ex.

Visserligen brukar boxare vara lite vassare med nävarna med tanke på att dom bara fokuserar på nävarna medans thaiboxarna även lär sig sparkar m.m.

Jag skulle rekomendera thaiboxningen just på grund av att den har just sparkar, clinch, armbågar och knän.

Så det beror väl lite på vad det är du vill va bra på stående.

Vill du bara vara farlig med nävarna så kör boxning men vill du även kunna slå ut någon med ett knä eller spark så kör thaiboxning.

Moderator
    Reg.datum
    Feb 2007

träna båda för att vara så allsidig som möjligt
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Reg.datum
    Okt 2009

Citat Ursprungligen postat av ShogunRua
    träna båda för att vara så allsidig som möjligt
    Vem vill inte det? Men allvarligt, har man verkligen tid till det? Själv så håller jag på att testa både boxning och kickboxning. Jag planerar att efter ett tag försöka se vad jag gillar/passar bäst för och sedan satsa på ett av alternativen. Har du tid att köra båda som det är just nu, go for it!

Moderator
    Reg.datum
    Feb 2007

Vill man bli bäst i världen får man ju offra allt annat i livet i 30 år. Har man lägre ambitioner kan man tillåta sig själv större svängrum. Om du inte siktar på UFC-guld skulle jag rekommendera dig att träna det du tycker är roligast.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Reg.datum
    Jan 2007

Traditionell thailänsk thaiboxning är inge bra att kombinera med mma.
    Men svensk boxnignsinspirerad thai funkar väldigt bra med mma.

Rookie
    Reg.datum
    Nov 2008

Citat Ursprungligen postat av Kilo
    Traditionell thailänsk thaiboxning är inge bra att kombinera med mma.
    Men svensk boxnignsinspirerad thai funkar väldigt bra med mma.
    Jag är ingen expert på sporten thaiboxning, så du får gärna utveckla ditt resonemang. Vad skiljer traditionell thailändsk thaiboxning från svensk boxningsinspirerad dito? Du menar, att man i thailand kör armbågar, mer knän och sparkar och mindre nävar, samt att träningen skiljer sig på så sätt att thailändarna kör mycket uthållighet medan vi svenskar kör mer explosivitet? Jag chansar bara.

Up and coming
    Reg.datum
    Maj 2009

Jag gissar på att han menar att thailändsk thaiboxning fokuserar mer på sparkar än slag vilket inte är bra för MMA då man vid varje spark blottar sig för nedtagningar. Den thailändska thaiboxningen innefattar oftast en annan stance, med mycket vikt på bakre benet och där man i princip står på hela foten medan ingen vikt läggs på det främre benet så att man enkelt kan blocka sparkar med skenbenet, dock öppnar detta för nedtagningar i MMA.
    Svensk eller europeisk thaiboxning brukar ha mer drag åt boxningen med mer huvudrörelser, stance där man lägger mer vikt på främre benet än vad thailändarna gör samt att man ska hålla sig på tå för att göra sig mer explosiv och snabb. Dock är det väl en skillnad mellan klubbar också, men på min klubb kör vi en annan stil än den jag testat i Thailand.

En enkel jämförelse är ju tex. Buakaw jämfört med många holländska eller japanska fighters i K1. Det är stor skillnad.

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2007

Thaiboxning med fokus på just Boxning är överlägset enligt mig, thailändsk thaiboxning är inte alls lika bra då man står helt upprätt och är löjligt lätt att ta ned.

Men svensk-thaiboxning är väldigt effektivt eftersom att det är mycket boxning och till 95% bara lowkicks, highkicks är väldigt riskfyllt, särskilt i MMA.

Rookie
    Reg.datum
    Maj 2007

Citat Ursprungligen postat av Sprawler
    Thaiboxning med fokus på just Boxning är överlägset enligt mig, thailändsk thaiboxning är inte alls lika bra då man står helt upprätt och är löjligt lätt att ta ned.

Håller helt med!
    Plus att clinchen från thai ger bra erfarenhet för mma!
    Dock tycker jag att man helt klart måste säga att slänga upp ett par höga sparkar alltid är bra om man gör dom tillräckligt snabbt, för skulle motståndaren blocka så blir han sjukt trött i armarna.

Med det sagt så är det inte heller något fel på en boxare som justerar sin stance litegrann för att anpassa till mma (då traditionell stance ger grymmaste möjligheten att få lår sparkar på sig) just för att dom har bra jabb och kan hålla avståndet mot en mer markbaserad motståndare.

Alltså en svår fråga!

Up and coming
    Reg.datum
    Jan 2010

Thaiboxning helt klart, då tränar du inte bara på att boxas, utan även sparkar clinch osv.
    Du får ju själv lista ut vad du behöver träna på. Säger ju sig själv vad skillnaden är.
    Tränar thaiboxning, och det är ca 50/50 boxning och sparkar. Tycker det är väldigt bra.

Hall of famer
    Reg.datum
    Aug 2007

Du blir ju helt klart bättre på att slå om du tränar boxning. Du får säkert bättre fotarbete också. Men tränar du thai så får du ju lära dig att sparkas (på riktigt), knäa och armbågar. Det gör ju en hel del för din striking. Sen utöver det så kommer du ju lära dig thaiclinchen, som verkligen inte ska underskattas.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

thaiboxingen ger dej fler vapen, men boxningen blir du kvickare i nävarna och din rörelse!

aldrig fel att börja med boxning först, sen börja med thaiboxing efter nått år

Contender
    Reg.datum
    Sep 2011
    Blogginlägg
    17
    Joey Varner (strikingcoach i Las Vegas) anser att boxning är den absolut bästa grunden för MMA. Att sedan bygga på med Thai-Tekniker skadar ju inte.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Hade jag fatt borja om igen, sa hade jag borjat med boxning!

Champ
    Reg.datum
    Okt 2009
    Jag vill ändra det jag skrev för snart två år sedan. Boxning känns som en bättre grund för att sedan lägga till lite andra thai/mma tekniker när man blivit vass med nävarna.

Contender
    Reg.datum
    Sep 2011
    Blogginlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av DizordA Visa inlägg
    Jag vill ändra det jag skrev för snart två år sedan. Boxning känns som en bättre grund för att sedan lägga till lite andra thai/mma tekniker när man blivit vass med nävarna.
    Tyvärr gick ändringstiden ut för två veckor sedan. Nu får du vackert stå och skämmas över din åsikt!

Contender
    Reg.datum
    Jan 2011
    Citat Ursprungligen postat av Quest Visa inlägg
    Tyvärr gick ändringstiden ut för två veckor sedan. Nu får du vackert stå och skämmas över din åsikt!
    hahaha tyvärr dizordA ! .

Champ
    Reg.datum
    Okt 2009
    Fan också. Får väl gå och ställa mig i forumets skamvrå.

Rookie
    Reg.datum
    Feb 2011
    Det hade varit kul att höra hur det gick för tempest416, det var ju ett tag sedan han ställde frågan.

Jag skulle vilja påstå att det viktigaste är inte om vilken stil man väljer (boxning eller muay thai), utan kvalitén på tränaren och om han/hon förstår vad man håller på med. Dvs förstår han/hon vad som fungerar i MMA och vad som inte fungerar?
    Sekundärt är det också en fråga om vart man får bäst sparringpartners.

Rookie
    Reg.datum
    Sep 2011
    Jag har boxades under några år under tonåren och har haft väldigt stor hjälp av det under mina första träningar, MMA är mer eller mindre nytt i Halmstad så det har bara varit träning under några månader, Men har redan märkt av att de boxare som finns har mycket mer att ge stående än vad muay thai:arna har, när det gäller sparkar så är det klart att muay thaien har överläge men dom är sjut mycket lättare att träffa eftersom dom lär sig hålla guarden på ett "felaktigt" sätt och slagen inte är så kraftiga som hos oss boxare, sen står dom med vikten på fel ben m.m det finns så mycket för och nackdelar så tipset som någon annan sa är nog att försöka få in båda träningarna, kanske inte träna boxning för att kunna på match utan bara för slagen och få in rörelserna bra och det samma med muay thaien.

President
    Reg.datum
    Jan 2011
    Blogginlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Sprawler Visa inlägg

Men svensk-thaiboxning är väldigt effektivt eftersom att det är mycket boxning och till 95% bara lowkicks, highkicks är väldigt riskfyllt, särskilt i MMA.
    intressant, funderat på samma sak och skönt att någon mer tycker detsamma
    mera MMA !!

Liknande ämnen

1. Capoeira vs Thaiboxning eller MMA
    Av Linkan i forum Allmänt om MMA
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 20:03
  2. Thaiboxning eller Shootfighting?
    Av JEJE i forum Allmänt om MMA
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 11:35
  3. Bättre hållning
    Av eidos- i forum Styrketräning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 13:33
  4. Pride HW bättre än UFC HW
    Av sherdog i forum UFC
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 23:31

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
Back to top

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32