Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 24 of 24
    Rookie

taekwondo och mma

Hej alla jag går på taekwondo och ska snart börja på bjj. Tänkte börja på mma när jag blir lite större. Kan man bli bra i mma om man går på Taekwondo och bjj eller ska man börja på nån annna sport =)

Moderator

Re: taekwondo och mma =)

Klart du kan. Taekwondo är väl dock inte optimalt för mma. Jag har flera vänner som tävlat på elitnivå i TKD så jag har sett hur det ser ut så att säga. TKD går mera ut på att ta poäng med snabba sparkar och ger ingen allsidig träning för stående fighting. Däremot är det grymt kul
    Om du bara vill träna för syftet mma skulle jag rekomendera dig att byta till BJJ och muay thai.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Klart du kan. Taekwondo är väl dock inte optimalt för mma. Jag har flera vänner som tävlat på elitnivå i TKD så jag har sett hur det ser ut så att säga. TKD går mera ut på att ta poäng med snabba sparkar och ger ingen allsidig träning för stående fighting. Däremot är det grymt kul
    Om du bara vill träna för syftet mma skulle jag rekomendera dig att byta till BJJ och muay thai.
    ok tack för svaret =). Ska börja på bjj till sommar och kanske muay thai till vinter (vill helst gå en termin till efter sommaren på taekwondo ) så de lär nog bli muay thai år 2010 då =)

Hall of famer

skippa tkd sa fort som mojligt om du har tillgang till att trana thaiboxing..
    tkd skapar daliga vanor for ditt staende game om du ska kora mma senare..

Moderator

Antagligen helt sant, Xynd är ändå proffs
    I TKD lär man sig väl bl.a att lyfta benet på ett väldigt speciellt sätt för att sparka och även att träffa sparkar med foten/vristen och inte med skenbenet?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Plus att, rätta mig om jag har fel, man inte fokuserar så himla mycket på guard för ansiktet då slag/spark i den bästa av TKD-världar inte ska träffa där... eller? Känns som man flaxar mer med armarna för balansens skull, vilket skulle te sig lite olämpligt i MMA :]

Rookie

Quote Originally Posted by xynd
    tack för svaret =).Men problemet är att jag ska till träningläger i scotland till sommar och mamma och pappa vill inte att jag ska sluta på taekwondo efter träninglägret så jag mst gå en hel/halv termin till xD
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Antagligen helt sant, Xynd är ändå proffs
    I TKD lär man sig väl bl.a att lyfta benet på ett väldigt speciellt sätt för att sparka och även att träffa sparkar med foten/vristen och inte med skenbenet?
    Ok =) och du har rätt man sparkar med foten och vristen
    Quote Originally Posted by drue
    Plus att, rätta mig om jag har fel, man inte fokuserar så himla mycket på guard för ansiktet då slag/spark i den bästa av TKD-världar inte ska träffa där... eller? Känns som man flaxar mer med armarna för balansens skull, vilket skulle te sig lite olämpligt i MMA :]
    de beror på vilken sorts tkd du går på jag går på songahm taekwondo och där ska man ha guarden uppe hela tiden =)

Moderator

Om mamma och pappa får vara med och bestämma antar jag att du är rätt ung, då är det nog nemas problemas att köra ett par terminer TKD. Om inte annat är det ändå bra träning och du lär bli snabb eftersom det är en viktig del av den sporten. Tänk på att ha kul bara så löser det sig efterhand.

Hall of famer

Om du inte orkar med massa bråk med mamma och pappa så kan det vara lika bra att köra TKD någon/några terminer!

Jag menar, det har ju inte dödat Delfin här på forumet!

Shoggis, jag gissar på född -95 med tanke på nicket.

Hall of famer

Quote Originally Posted by Sprawler
    Om du inte orkar med massa bråk med mamma och pappa så kan det vara lika bra att köra TKD någon/några terminer!

Jag menar, det har ju inte dödat Delfin här på forumet!

Shoggis, jag gissar på född -95 med tanke på nicket.
    Vart är delfin förresten?

Hall of famer

I min källare.

Moderator

Rookie

Jag är 13 år gammal bara så ni vet =) men jag blir 14 iseptemberxD. Men kommer nog säga att jag har tröttnat på tkd (de har jag också lite xD ).

Hall of famer

Pyttsan! :mrgreen:

Quote Originally Posted by JEJE
    Vart är delfin förresten?
    Jag har haft mycket att göra i det så kallade "real life". Insåg till sist att RL är överskattat och det är här jag hör hemma, så I'm back 8) (Fast på riktigt så har jag börjat plugga vid sidan av jobbet, vilket äter upp all min tid)

Dai
    Dai is offline
    Up and coming

Är kanske lite sent ute med att inlägg i den här tråden, men jag tillför i alla fall något ur min synpunkt.

Med andra ord, så ska jag som har tränat Taekwon-do i tre år nu, strunta helt i mma?

Nu är det ju så att de finns WTF Taekwondo och ITF Taekwon-do. Där i wtf så är slag emot ansiktet förbjudet, så de använder normalt inte guard så mycket. I itf så är de mer guard och de har blivit mer och mer guard med tiden. Då min tränare fokuserade ganska mycket på det.

Hall of famer

nej då kör MMA men du kommer märka att det är annorlunda.

Dai
    Dai is offline
    Up and coming

Annorlunda vet jag redan, då jag tex redan vet hur de är att ta en del lowkicks som inte används i Taekwon-do och om man träffar med foten på någon hårt ställe, då jag annars är van vid de fina skorna.

Hur som helst så är jag lite bättre med händerna än benen (fast jag föredrar att sparka) och jag klarar mig ganska bra på marken utan att ha tränat sån tidigare. Så jag tänker allt köra mma och anpassa mitt Taekwon-do game, samt även försöka använda mig av min favorit spark, vilket är yxan.

Hall of famer

Utan att verkar för arrogant så tror jag att du kommer att inse vilka tekniker som lämpar sig för MMA ifrån TKD, dvs. Tror inte att Yxsparken, hur cool jag än tycker att den är. Kommer att lämpa sig speciellt bra. Vissa tekniker kommer helt enkelt inte funka i MMA. Medans de kanske är extremt användbara i en fight då det är samma stilar som möts.

Däremot så hoppas jag att du lyckas med att blanda det båda stilarna och få det att funka för dig.

Dai
    Dai is offline
    Up and coming

Jo jag håller med om att riktigt alla tekniker skulle inte fungera, men dem som jag har sett göra de, är ju dem som jag kan bäst. Då jag aldrig har varit bra på en krokspark eller en snurrande sån. Så de är inga flashiga sparkar ifrån min del, förutom yxan då. Sen sättet man kör en rundspark fungerar ju inte (Fast mina rundsparkar är nästan som en blandning mellan thaiboxning och Taekwon-do, då jag inte höger benet rakt fram först och sen vrider över) och sidsparken har bara använts av Machida och Silva vad jag har sett.

Yxan blir nog svår att få in, då jag är mycket väl medveten om hur lätt man kan bli nedtagen. Sen är min höjd lite begränsad och jag fick inte till den så att jag ens kunde träffa en mits i min huvud höjd förens några veckor efter jag hade slutat med Taekwon-do. Jag gjorde det för att jag inte riktigt gillar mönster sen att varje teknik måste se ut på ett viss sätt, samt att de måste sitta klockrent för att få poäng. Sen är det ju så också att mma var mer intressant också.

Hur som helst, jag vill göra ett försök och se hur de går. Det kan ju inte sluta värre än att de inte fungerar. Zalg Galesci har ju lyckas ganska bra, fast sen sen ligger ju han flera nivåer över mig också.

Up and coming

Re: taekwondo och mma

Jag har själv kört både kungfu & thaiboxning i fyra år aktivt vardera och kan säga att nyttan med att ha bra höga sparktekniker & bra stretch/vighet i både mma & faktiskt thaiboxning är helt klart användbart för att få till snabba & hårda huvudsparkar från sidan, plus en hel del användbara finter. Sen kan ju övergången bli tuff, eftersom det är mycket som behöver läras om, men å andra sidan, får du bort de dåliga vanorna så har du en arsenal andra inte har från början och förmodligen aldrig kommer få.

Hall of famer

Jag har fan skitmycket problem med folk som sparkar mycket konstiga och höga sparkar och då har jag ändå gått i TKD.. (Fast bara 1termin, så inte så mycket egentligen )

Iofs var det Niklas "krossa" Sundberg (en mycket framgångsrik tungviktare från Kaisho) som utsatte mig för den behandlingen, jag vet inte hur många gånger jag var och nosade matta under dom passen?

Men jag vet inte, jag fick iiiiiiiiiinget flyt när han sparkade mycket höga och konstiga sparkar, kunde inte koncentrera mig på mitt eget game alls, så blev typ 1slags kombos..

Iofs slår och sparkar han så jävla hårt, det bidrog nog endel till oflytet!

Dai
    Dai is offline
    Up and coming

Quote Originally Posted by Rockyballs
    Sen kan ju övergången bli tuff, eftersom det är mycket som behöver läras om, men å andra sidan, får du bort de dåliga vanorna så har du en arsenal andra inte har från början och förmodligen aldrig kommer få.
    Sen att mma verkar passa mig bättre som stil än Taekwon-do, är ju en till positiv sak till att jag ska syssla med det istället. Sen finns viljan att få tyst på alla som klankar ner på Taekwon-do och säger att de är helt värdelöst.

Hall of famer

Jag har kört Taekwon-Do i drygt 6 år nu (3 år WTF, 3 år ITF), och jag vill/ska ändå börja köra MMA när tillfälle ges. Visst har det gett en del dåliga vanor, men man har ju inte mindre självinsikt än att man faktiskt kan ta reda på vilka det är och försöka bryta dem Att det är helt värdlöst är det förmodligen ingen på forumet som tycker. Det gäller bara att veta vad man ska plocka från TKDn och hur man ska ta med sig det till andra kampsporter. För min del är det tack vare TKDn jag är intresserad av kampsport, så något bra har det gjort iaf

Contender

Sparkar igång tråden igen. Kanske med en "jop-chagy". =)

Jag har, som jag nämnt i andra trådar, en lång historia av Taekwondo. Först ITF, sedan WTF och slutligen ITF igen. Började när jag var 14 och tränade väldigt seriöst i ca 10 år. De senaste åren har jag mest hållit igång för den sociala biten.

Gillar inte WTF för fem öre. Enligt mig endast "sport-tkd" med snabba sparkar som bara ska smälla i västen för poäng och inga handtekniker vilket

ITF-versionen är betydligt mer lik kickboxningen i sin fighting. Den senaste klubben jag tränade i var en kampsportsklubb med både tkd och kickboxning och i "sparringpassen" var det blandat. Som jag upplever det blev ITF-tkd mer och mer inriktat på boxningsdelen efter hand. Under senaste SM i Tyresö var det många rallarsvingar, haha.

Jag har inte tränat tkd ordentligt på några år nu, men har alltid gillat kampsport, speciellt stående fighting. I höstas provade jag MMA för första gången och nu verkar jag vara fast.

Är ganska dålig i grapplingen och den liggande sparringen men tror att jag har en fördel (jämfört med andra nybörjare) av min tkd-historia. Rör mig bra, boxas ok och har guarden. Sen är jag fortfarande lite "hoppig", i MMA är det ju en låg och stark tyngdpunkt som gäller.

Tror alltså inte att man förstör mer än man vinner genom att träna tkd innan MMA, även om det på många sätt är en helt annan grej. Om inte annat så är det bra fysträning och du får en stark och smidig kropp "på köpet".