Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 5 of 5

Thread: Sparkproblem

per
    per is offline
    Hall of famer

Sparkproblem

Tjena, har ett ganska stort problem när det kommer till mina vänstersparkar, jag får ondare än den/det jag träffar.

Så här ligger det till, sparkandet går utmärkt så länge det är i Lår-höjd, men om jag höjer sparkan till midjehöjd istället så känns det som ett mekaniskt stop på utsidan höften/lårbenskulan och det är även där det börjar göra nått jävulskt ont. Pushkicks, blockeringar och knän kan jag dock göra utan problem, men sidosparkarna funkar icke.

Stretching: på stretchingen blir det mest ljumskarna, fram och baksida lår som blir stretchade. Om jag försöker göra den populära tänjövninen där man håller händerna kring/mot något och sen pendlar med ena benet och för det så högt upp man kan rakt ut så gör det också skit ont på samma ställe, fast oavsett vilket ben jag pendlar med.

Har inte tränat någonting nu under juluppehållet i hopp om att lite vila skulle fixa biffen, men ingenting tycks blivigt bättre på dessa 3 veckor. Förslag på åtgärd? Leva med att bara kunna sparka lowkicks med vänsterbenet?

Contender
    Jag skulle kolla upp de med doktor som sista utväg.. men low kick med vänstern räcker väl annars gott o väl :wink:

Hall of famer
    Taget från ett annat forum där det något liknande diskuteras. Här handlar det iof om "ploppande" höft, men samma metod kan hjälpa dig tror jag.

Det känns som att stretching skulle kunna vara en bra lösning på att det smärtar i höften vid din roundhouse-spark - förmodligen när du exploderar i din spark, så pressar du din kropp i en rörelse som är lite för töjd för vad din kropp klarar av just nu.

Annars så är en vanlig åkomma en smärta i höften som orsakas av att man är över-rörlig och uppstår ofta vid diverse sparkar. Det kan kännas nästan som att ens höft hoppar ur led, vilket självklart inte är fallet. Syndromet kallas för snapping hip och har att göra med att vissa senor/muskler kring höftkulan är för tighta respektive för rörliga. För att bli av med där problemet är det "a och o" att man stärker musklerna kring höften, vidare så hjälper det även ifall man gör vissa strechövningar.
    Här är en länk till några övningar som hjälper mot snapping hip, men är även bra för att allmänt stretcha upp/stärka musklerna kring höften. Om man vill sparka högt är även split-stretchen viktig för höfterna.

http://www.med.umich.edu/1libr/sma/sma_xsnappin_art.htm

*Själva stryke-övningarna föredrar jag dock personligen att göra stående, så får man ju in balansträningen gratis då också:

-Gå upp i "sidekick poistion", håll kvar några sekunder, gå sen långsamt ner igen.
    -Gå upp i "frontkick position", håll kvar några sekunder, gå sen långsamt ner igen.
    -Gå upp i "horsekick position", (tror att positionen även kallas för "plankan" inom wushu), håll kvar några sekunder, gå sen långsamt ner igen...

Sen kör jag ungefär 5 reps per ben på varje moment..

Kombinationen av dessa stretchövningar och styrke-övningar har fungerat väldigt bra för mig iallafall... inga höftbesvär och kraftigt ökad smidighet i diverse sparkar.

per
    per is offline
    Hall of famer

Snapping hipp

Tack, gött att få ett namn på det.

Hittade lite fler stretchövningar via wikipedia.

Snapping Hip Syndrome:
    http://iach.amedd.army.mil/sections/cli ... NDROME.pdf

Rookie

Re: Sparkproblem

Jag har också lite problem med höga sparkar. De är dock av en helt annan natur. Jag har sjukt svårt att balansera och "vrida in" hälen vid sparkar typ från brösthöjd och uppåt. Har extra svårt med balansen vid bakåtsparkar. Någon som har nå bra tips på hur man åtgärdar detta elelr är de bara öva öva öva öva?