Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 16 of 16

Thread: Ont i nacken

Up and coming

Ont i nacken

Jo så här äre...Körde Thai igår, ett riktigt hårt o bra pass, körde massa clinchträning/nackövningar+fys.

Allt kändes hur bra som helst, men efter träningen fick jag så ont i nacken (Har ont nu på morgonen oxå). Känns som nackspärr och som att huvudet väger 30 kg ...

Tänkte bara kolla om jag bör stretcha ut nacken på något sätt efter typ ett helt pass med clinchträning/nackövningar, eller är smärtan från en överansträngning eller liknande? Va tror ni? Om jag bör stretcha, hur stretchar man nacken bra?

(Vet att det inte e lätt för er att veta, men ni kanske har upplevt samma sak)

Hall of famer
    jag brukar bara vila från träningen nån dag lr 2 så e det bra sen, tänk på att värma upp nakcen innan thaipass.

Champ
    Vet hur det känns, det är vidrigt. Men det enda du kan göra är att låta det gå över, du kan tänja lite om du tycker att det känns bättre men att du har ont är nog till stor del för att din nacke inte är van vid sån belastning.

Up and coming
    jo det är väl det, men sedan vet jag inte om jag e stel i ryggen...om det kan ha någon effekt?

För "träningsvärken" går ner lite längs med ryggen.

Tror också att mycket kunnat undvikas med bättre uppvärmning, men är inte uppvärmning lite barnsligt? :wink: hehe ne skoja

Hall of famer
    Jo, uppvärmning är för töntar.. uthärda träningsvärken istället! :roll:

Hall of famer
    försök röra på nacken så släpper det säkert. Jag har haft nackspärr 2 gånger de är vidrigt. Man blir så arg varje gång man glömmer av sig och vrider på huvudet snabbt

Up and coming
    haha aa precis Venom

Kul när man jobbar och man hör något från t ex vänster sida...Huvudet åker ju dit som om det vore en reflex, sen sitter man o jämrar sig i 10 minuter ...

Sitter just nu o rullar lite på nacken, hehe stel som satan

Hall of famer
    Köp någon lokalbedövande kräm typ Voltaren eller Zon, eller använd typ Tigrerbalsam eller boxningsliniment!

Rookie
    Du kan ju alltid ha förtröstan i att det kommer bli bättre framöver. Ju mer du tränar nacken desto mer vänjer du dig och desto mindre träningsvärk får du efteråt.

Up and coming
    "Träningsvärken" nacken är ju där av en anledning. Du kan ju alltid mjuka upp nacken lite men själv skulle jag inte strecha speciellt mkt. Troligen kommer det av att du inte är van.

Sitter själv i samma situation fast med ryggen, dvs har haft stelhet och värk efter träning. Kommer troligen från överansträngning i träning/jobb och ingen/för lite tid att återhämta sig.

Slutade med ett besök till sjukgymnasten och ingen träning på en vecka, och därefter lätt träning i 2-3 veckor (dvs ingen BJJ/SW/MMA för mig :cry: ).

Mitt råd är att ta det coolt istället för att riskera att tappa ännu mer.

MVH
    //Henke

Hall of famer
    Uppvärming av nacken är ett måste. Sen kan de va värt att ha något varmande runt nacken när man går hem från träningen nu. Kylan kommer inte direkt göra nacken mindre stel.

Contender
    säg till din träningspartner att inte slita så går det bättre :P

Up and coming
    Tacksam för alla svar

Tror det är som så att jag övertränat vissa muskler i nacken pga att jag ej tränat de musklerna så intensivt innan.

Kan ju inte be sparringpartnern o ta det lugnare, gäller o visa att man pallar

Men det där med att ta någon värmande på nacken efteråt kan nog hjälpa då jag efter träningen gick 200 m till bilen i enbart övertröja i kall vind så jävla korkad man e...

Aja nu har det börjat släppa lite iaf, på måndag är det dags igen

Contender
    När det gäller Thai så finns det inget syfte i att muskla i nackbrottningen, men många gör det och därför får man sträcknigar vare sig man vill eller inte :evil:

Hall of famer
    Quote Originally Posted by mourad
    När det gäller Thai så finns det inget syfte i att muskla i nackbrottningen, men många gör det och därför får man sträcknigar vare sig man vill eller inte :evil:
    finns väl lika stor anledning att muskla där som var som helst annars inom kampsport?

Contender
    Kan ju inte be sparringpartnern o ta det lugnare, gäller o visa att man pallar Wink
    Det här är nog den dummaste inställningen man kan ha när man tränar tror jag. Har man ont eller känner att nått håller på att gå sönder så ska man ta det lungnare, annars kommer man bara att bli skadad hela tiden och då kan man ju inte träna över huvud taget.

Exempel
    Sparkade in i en armbåge med foten, gjorde riktigt ont och jag började halta, ett par dagar senare kändes det bättre och jag började sparra igen, PANG träffade en ny armbåge med samma fot. Efter det var jag halt och kunde inte gå riktigt på två-tre veckor. Som tur var gick folk med på att bara köra boxning under tiden så jag slapp skippa träningen.. Klart man ska vara tuff och inte ge upp så fort det tar emot men samtidigt så ska man inte ignorera kroppens signaler om att man är skadad. Nu snackar vi iof om thaiclinch så jag tror att det är träningsvärk, man får grym sådan om man är ovan. Känns som att huvudet är dubbelt så tungt dagen efter ibland.

Sen kan de va värt att ha något varmande runt nacken när man går hem från träningen nu. Kylan kommer inte direkt göra nacken mindre stel.
    Smart, hade jag faktiskt inte tänkt på innan. Från +25 till minus 5 direkt efter träningen kan inte vara nyttigt.. Är nog bra att klä sig varmt på vägen hem.