Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 10 of 10
    Up and coming

Muay thai sparring mot skyskrapor

Jag har för tillfället tränat thaiboxning i 2 år, men min grund ligger i boxning men som sedermera övergått till thaiboxning i dessa 2 åren. Jag såg matchen mellan Hong Man Choi och Kaoklai Kaennorsing och beundrades av längdskillnaderna. Hong man Choi står runt 2.20 m och Kaoklai runt 1.75 m. Kaoklais taktik var att hålla sig utanför "punching rangen" så att han kunde mata på sparkar mot kropp och ben, men sedan oväntat dra till med en high kick, som jag blev lika imponerad av för varje gång när han träffade hans huvud.

Jag funderade lite på hur man ska köra mot folk med enorm längdskillnad. Det man inte bör göra är att köra låga huvudrörelser för att slippa slagen och komma in mot kroppen, eftersom man är väldigt lätt som kort att få på sig knän och sparkar mot huvudet när man byter höjdnivå. Sen om man inte byter höjdnivå med huvud och kroppsrörelser, hur ska man då kunna komma in i motståndaren för att träffa med slag? Dessutom är det omöjligt att clincha motståndaren när det är sådan markant längdskillnad. SKa man hålla sig utanför och mata på sparkar hela tiden? Slå i luften för att förvirra honom och sedan dra till med sparkar och knän? Kommer verkligen INTE på någon bra taktik.

Ge gärna tips och dela med er av det ni vet och fungerar!

MVH

Abracassus

Up and coming

Re: Muay thai sparring mot skyskrapor

Ingen som kan dela med sig av sina tankar eller erfarenheter? Trots allt ett forum, folk vill ha svar på sina trådar. Inte riktigt en tråd som kräver ett rätt svar, så dela med er av era tankar kring ämnet.

Moderator

Kaennorsings taktik verkade funka så kör på det då
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

dt jag gör mot längre är att jag håller mig utanför deras avstånd sen när dom slår kontrar jag med att gå in o boxas nära, typ kliver in på dom o slår slår slår sen hoppar ut igen, så blir inte så mycket singel slag utan in ut kombinationer utan att fastna i nån clinch för dt e trist o göra me en jätte :P

Hall of famer

Jag är 190cm lång och då jag körde thaisparring mot många på klubben som var kortare än mig blev jag ändå uppsmörjd.

De var helt enkelt mycket snabbare, slog fler och längre kombinationer, hittade luckor och kontrade bra.

Mot någon som var "sämre" än mig var det dock ett skämt, jag jabbade lite och satte sparkar i huvet på dem utan att de kunde röra mig.

Contender
    men man kommer aldrig undan att man som kortare oftast måste äta fler smällar för att ge, mer än tvärtom där man har reachen som skydd
    Så länge det är samma viktklass ska det inte vara så jäkla svårt då om ena är mycket längre då ska vara mycket smalare och då har den kortare kraftövertaget. Man får helt enkelt explodera in när luckan ges/kontring och använda box kombinationer 2-3 slag sidan tills clinchen kommer jagandes då går man ut, här ska man kontra mer än komma med sparkar då det är den distansen där den längre har övertaget om han har duktiga ben.
    Jabbar han mycket vilket den länge bör göra är det där du hittar kontringen ( och där du får mest slag på näsan)

Men alltid jobbigt att möta folk med mycket mer i reach än vad man själv har oavsett. Speciellt om den kan sin grejj.
    Nu är ju kaoklai världsklass thaiboxare och hong manfreak kan väl bara boxas halvt ? dkaoklai kunde sparka på honom som en säck
    Hade man kunnat brotta ner han ( inte kaoklai vs hong man) men den längre hade övertaget vart ännu mindre

kolla på k1 Mike Zambidis som ofta fightas mot längre motståndare

Last edited by carlespuyol; 07-17-2011 at 10:10 PM.

Hall of famer
    overhand-right - stang distansen och borja boxas med dem! lek inte pa avstand!

TXS
    TXS is offline
    Blogger Extraordinaire
    Blog Entries
    92
    Quote Originally Posted by xynd View Post
    overhand-right - stang distansen och borja boxas med dem! lek inte pa avstand!
    Agree with xynd. Boxas nära och hårt. Gärna uppercuts i klinchen. Och när det gäller MMA så kör några stenhårda lowkicks och sedan dyk.
    Expertbloggare på MMAForums egna UFC-blogg. Jag finns också på min gamla sida: UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA.

Champ
    precis som de flesta ssagt här ovanför, videon visar en massa sparkar det skulle jag skippat
    här måste man in och boxas nära och akta sig för knän när man går in
    så man får akta sig för gammaldags boxningswobbling där man kryper ner för lågt.
    sen är jabben jobbig men även ens chans, har man lärt sig den långas jabb så kan man komma in och xynds tips var klockrena
    Last edited by pellepersson; 08-27-2011 at 07:43 PM.

Hall of famer
    Kolla matchen mellan Stefan Struve vs Pat Berry...dar kan du se nagra minuter hur Pat Berry rorde sig