Jag har för tillfället tränat thaiboxning i 2 år, men min grund ligger i boxning men som sedermera övergått till thaiboxning i dessa 2 åren. Jag såg matchen mellan Hong Man Choi och Kaoklai Kaennorsing och beundrades av längdskillnaderna. Hong man Choi står runt 2.20 m och Kaoklai runt 1.75 m. Kaoklais taktik var att hålla sig utanför "punching rangen" så att han kunde mata på sparkar mot kropp och ben, men sedan oväntat dra till med en high kick, som jag blev lika imponerad av för varje gång när han träffade hans huvud.
Jag funderade lite på hur man ska köra mot folk med enorm längdskillnad. Det man inte bör göra är att köra låga huvudrörelser för att slippa slagen och komma in mot kroppen, eftersom man är väldigt lätt som kort att få på sig knän och sparkar mot huvudet när man byter höjdnivå. Sen om man inte byter höjdnivå med huvud och kroppsrörelser, hur ska man då kunna komma in i motståndaren för att träffa med slag? Dessutom är det omöjligt att clincha motståndaren när det är sådan markant längdskillnad. SKa man hålla sig utanför och mata på sparkar hela tiden? Slå i luften för att förvirra honom och sedan dra till med sparkar och knän? Kommer verkligen INTE på någon bra taktik.
Ge gärna tips och dela med er av det ni vet och fungerar!
MVH
Abracassus

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat