Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 18 of 18

Thread: Low-kicks i MMA

Hall of famer

Low-kicks i MMA

Hur effektiva är lowkicks egentligen enligt er åsikt.
    jag menar man vet jue hur ont det gör och man hör om det men "ingen" andvänder dem mkt pga nertagningsrisken.
    så om man kan göra de effektivt och försvara nertagningsförök efteråt så borde det vara ett mkt bra vapen i min åsikt, spec i flera ronders matcher.
    ur thoughts plz

Hall of famer
    Keith Jardine använder dom ganska effektivt..
    Cyborn körde väl ett par nasty jävlar senast han fightades om jag inte minns fel..
    lowkicks är lite av min favorit-teknik stående
    bara mixa upp dem med slag så motståndaren inte vet vad som kommer..

Rookie
    Lowkicks fungerar utmärkt mot tex en boxare i MMA. Inte fullt lika användbart mot en brottare/Grappler som är snabb med takedowns. Också svårare mot en som kontrar mycket då den är lätt att blocka och inte alltför dödlig för att ta den bara för att komma in och göra ännu mer skada än vad du gör.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Griip
    Lowkicks fungerar utmärkt mot tex en boxare i MMA. Inte fullt lika användbart mot en brottare/Grappler som är snabb med takedowns. Också svårare mot en som kontrar mycket då den är lätt att blocka och inte alltför dödlig för att ta den bara för att komma in och göra ännu mer skada än vad du gör.
    Lätta att blocka vet jag inte, då skulle jag helr säga att den som slänger iväg dem inte sätter upp lowkicksen med slag mm..
    visst grapplers/brottare har lätt att fånga ens ben, men risken är mindre med lowkicks om man jämnför mot ribbkicks, kolla CC senaste match..

lowkicks är underskattat..

saku vs vitor :roll:

Hall of famer
    Inte fullt lika användbart mot en brottare/Grappler som är snabb med takedowns.
    Några hårda legkicks tar bort explosiviteten i takedownsen också. Så visst funkar de bra mot brottare också men om man bara slänger en legkick lite halvslött då är risken stor att man hamnar på rygg.

Rookie
    Quote Originally Posted by Venom
    Inte fullt lika användbart mot en brottare/Grappler som är snabb med takedowns.
    Några hårda legkicks tar bort explosiviteten i takedownsen också. Så visst funkar de bra mot brottare också men om man bara slänger en legkick lite halvslött då är risken stor att man hamnar på rygg.
    Jo helt klart. En slö brottare får ju äta sin fair share of bensparkar så är det ju bara.

Hall of famer
    jo men precis detta e typ det jag tyckt oxå men om de är så underskattade varför andvänds det inte?
    vill folk knocka så bad att de hellre svingar för knocken än choppar ner dem först? :P

Hall of famer
    Quote Originally Posted by N1clas
    jo men precis detta e typ det jag tyckt oxå men om de är så underskattade varför andvänds det inte?
    vill folk knocka så bad att de hellre svingar för knocken än choppar ner dem först? :P
    Senast så såg jag Randy dra i väg en low kick innan han sänkte Tim, så visst används dom men dom kanske kunde användas flitigare. Jag tycker dom används ganska ok endå, det beror väl på vilket sorts motstånd det är.

Up and coming
    Kolla fjärde (tror jag att det är) avsnittet av The Contender Asia, en kille förlorar på TKO genom lowkicks. Jag tränar kickboxning med lowkicks och menar på att lowkicks är jätteeffektivt.

Contender
    Quote Originally Posted by Karateslag
    Kolla fjärde (tror jag att det är) avsnittet av The Contender Asia, en kille förlorar på TKO genom lowkicks. Jag tränar kickboxning med lowkicks och menar på att lowkicks är jätteeffektivt.
    frågan var inte om dem är effektiva i kick/thaiboxning utan i mma...

Up and coming
    Och är de effektiva i thai/kickboxning så är de effektiva i MMA.

Hall of famer
    Jo, men det är svårare pga nertagningsrisken i mma. Vill man hålla det stående (mot en bra brottare/grappler) så måste man vara försiktig med de låga sparkarna.

Jag vet själv att jag måste bli bättre på att dra tillbaka mitt ben snabbare och även mixa lite med slag innan och telegrafera mindre när jag sparkar. Hatar att fastna med benet i någons famn och sedan bli nertagen.

Hall of famer
    sätt upp sparkarna med slag steg åt sidan sen spark...brukar jag köra

Contender
    hahahahaha.. klart lowkicks inte är värdelöst men tror du verkligen dem är lika effektiva som i thai/kick? om inte annat kan du nog bli riktigt bra kompis med joe rogan

Hall of famer
    Crocop sänkte ju Hidehiko Yoshida med sina lowkicks i Pride.
    Jag skulle väl säga att de är klart effektiva. Speciellt om man inte telegraferar dem allt för tydligt och inte kör dem hela tiden som en slags jabb. De ska vara snabba, plötsliga och stenhårda, lite som Ernesto Hoost gör med sina. Vänster, Höger och sen en stenhård lowkick (ja jag vet att Ernesto inte kör MMA, jag tog ett exempel). Självklart blir de aldrig lika effektiva som i en ren stående fight. Men jag tycker nog att de definitivt är bra i MMA.

Det funkade ju jäkligt bra också för Keith emot Chuck. Skön chop down plan han hade i den matchen.

Jag tycker att lowkicks är lite underskattade, men det kanske är för att de flesta som kastar iväg dem gör det mest som en dussin spark, mer som en vänster jab typ.

Champ
    det här är en riktigt relevant fråga, hur pass effektiva är low kicks?
    är man bara OK på dessa kan man nog skippa dem , däremot sparkar man som Thiago Alves kan det vara värt att få in 4-5 st i första ronden.
    Sonnen kallade lowkicks a secondary offence.. vilket jag kan hålla med efter att ha tränat ett tag, för en bra box sitter alltid finare däremot måste man som noname säger så måste man bygga fram sin lowkick.
    ser det som en mönsterbrytare

sen är det en skillnad på sonnens lowkicks och shoguns lowkicks.

Här ser ni sonnens förklaring kring vad han tycker om low-kicks inom MMA

faber efter aldo fighten
    Last edited by pellepersson; 11-27-2011 at 08:47 AM.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by pellepersson View Post
    det här är en riktigt relevant fråga, hur pass effektiva är low kicks?
    är man bara OK på dessa kan man nog skippa dem , däremot sparkar man som Thiago Alves kan det vara värt att få in 4-5 st i första ronden.
    Sonnen kallade lowkicks a secondary offence.. vilket jag kan hålla med efter att ha tränat ett tag, för en bra box sitter alltid finare däremot måste man som noname säger så måste man bygga fram sin lowkick.
    ser det som en mönsterbrytare

sen är det en skillnad på sonnens lowkicks och shoguns lowkicks utav vad jag sett på UFC iaf

Här ser ni sonnens förklaring kring vad han tycker om low-kicks inom MMA

har man fått 3 saftiga lowkicks med korta mellanrum på samma ställe så börjar det kännas tro mig och speciellt för mig som har en boxningsbakgrund vilket gör att mitt främre ben är en lättare tavla, tror sonnen är partisk till egna erfarenheter ( dåliga sparkar / åker inte på så många lowkicks pga av brottningsbakgrunden). Lowkicks är en del i en komplett fighting arsenal tycker jag och är en typ av secondary offence jämfört med en överhandshöger.
    För många är det den sparkformen som är mest värd att testas och drillas in än flashigare/högre sparkar där man lättare kan hamna på backen " lite svårt att säga nu efter Marius Z spark på Bruno i hovet igår"

Sen är det inte många som på senare tid lyckats tko folk pga lowkicks
    Last edited by KanoBlack; 11-27-2011 at 12:57 PM.

Hall of famer
    Som jag var inne på redan 2007 ( på tiden då till och med Henrik va kvar) så tror jag absolut att Low kicks är ett bra vapen. Problemet är kanske att många med thai bakgrund använder lowkicks ungefär som en boxare använder jabben att mäta upp och hålla motståndaren på avstånd. De funkar väl inte lika bra i MMA eftersom man lätt hamnar på rygg då. Jag tror att man måste värdera sina lägen lite mer i MMA och sparka varje spark med 100%. Att kalla low kicks secondary offence känns ju lite trångsynt. Det är som att kalla jabben ett secondary offence.

Det är väl annars få saker som är så snygga som en snabb kombo med händerna som avslutas med en hård legkick, shaaablam rakt in i låret.