Hej jag undrar hur man kan få kraft att knocka nån. Jag har gått i mma i 4 månader ny. Och jag undrar om man måste gå i boxning för att ha kraften att knocka.
Hej jag undrar hur man kan få kraft att knocka nån. Jag har gått i mma i 4 månader ny. Och jag undrar om man måste gå i boxning för att ha kraften att knocka.
fightermag hade en bra artikel om detta nyligen...
Vet inte om det var förra eller förrförra numret dock
Denna "Fighter Magazine" har en intressant artikel angående just styrka i slag och sparkar.
Nu kanske jag inte är rätt person att fråga, jag har aldrig knockat någon själv, och kan inte kalla mig någon erfaren boxare heller, det är upp till dig och bedöma hur rätt det är. Givetvis får alla som är grymma på det rätta mig.
Det handlar framförallt om att du har hela kroppen med dig, och inte bara slår med armen utåt. Nu menar jag inte att du ska slänga dig fram och feta på för allt vad du orkar, men att du efter en vänster rak använder hela vridet redan nere i foten som följer hela vägen upp i bålen och till sist din knutna näve. Hela vridet ska vara så avslappnat att det går riktigt fort, och precis innan du träffar ska du spänna musklerna, och ditt slag kommer vara hårt.
Får du in en sådan feting kan du eventuellt lyckas med en KO
En viss förkunskap i hur du ska stå när du boxas krävs givetvis. Glöm inte att läsa artikeln i Fighter Magazine
*Btw första inlägget wie*
Bara att ta fram släggan och börja mata mot traktordäcket. Om du vill kombinera nytta med träningen så kan du ju alltid hugga ved. :wink:Ursprungligen postat av zyko
Bästaste övning för att bygga upp slagstyrka, förutom att man får feelingen i när man ska slappna av och spänna sig så tränas även exakt de muskler i axlarna och ryggen som ger mer kraft i slagen.Ursprungligen postat av p41n
min morfar var proffetionel boxare samma med farfar otur nog sa ha de motts och de blev oavgjort -.- vilket jag tycker ar cp Xd
men men bada har sagt att innan du ska forsoka sla en KO trotta ut han
sen nar du ser att han borjar andas tungt sa ska du boja lite smatt pa knana och en sak som jag tyckte du hade helt ratt pa zyko vrid pa foten den kraften lar folja til knog spetsen
och ca en mili sekund innan du ska borja sla din ko boj dig ocksa lite ( spann magmusklerna ) sen nar du ska sla slapper du hela magkonturen och vrider benet och drar ut din arm sa langt som mojligt for att kraften ska verka till den yttersta men
sjalvklart kravs lite traning till
De är slagen man inte ser som knockar en, de slagen man inte hinner reagera på helt enkelt. (och självklart är det inte alltid så..)
Sen kan jag inte direkt säga så mycket mer en så, för jag är själv inte så erfaren gällande just att knocka, men så länge fötterna styr slagen och du använder höften ordentligen, så kommer du generera bra kraft i dina slag.
Trana styrka i gym , sedan power, sedan forsoker du overfora detta till praktien, dvs du kor samma rorelser i gymmet nastan som du gor nar du slass, dvs mycket vrid i hoften och ryggen, bara kora explosive slag i cable maskinen till exempel. Det ar ocksa viktigt att du har tekniken ratt, annars ar det bara rallar svingar och tur. Sa om du vill fa battre teknik for just hander, skulle jag rekommendera att borja i boxning ocksa.
Ska du slå en knockout (dvs hjärnskakning) på din motståndare är det inte muskler du behöver. Teknik är helt klart viktigast. Du måste sikta rätt och träffa när motståndaren inte skyddar sig. Målet är att få huvudet att skaka till hårt och snabbt så att hjärnan inte hänger med dvs en liten hjärnskakning.
Hakan, tinningen och bakom öronen är ställen du ska sikta på om du vill knocka någon.
Men muskler har fortfarande lite med saken att göra. Jag skulle nog kunna knocka Tyson om han inte skyddade sig alls och stack fram hakan så jag träffar perfekt. Däremot skulle Tyson kunna knocka mig fast jag hade perfekt guard och var beredd. Hans kraft slår igenom min guard helt enkelt.
Senast redigerad av Kilo den 2011-03-24 klockan 12:48.
Som jag sa, tekniken ar viktig, men det kommer defentift underlatt med mera muskler bakom slagen. annars forstar jag inte varfor dom annars skulle ha vikt klasser ?
ju mera vikt/muskler i kroppen du kan lagga bakom slaget desto hardare kommer det bli, sa jag skulle saga att muskler har en hel del med det att gora, men du maste ha ratt teknik for att kunna anvanda dom ocksa ,det ar ingen mening med att vara ett muskel berg och inte ha nagon teknik, da blir det bara rallar svingar och kopa en triss lott!.
Sa om du tranar upp din styrka, explosivetet i gymmet och overfor det till boxning kommer du kunna sla mera explosift an innan + att du kan aven fa mera styrka bakom slaget.
de dar med tyson vet jag inte hur jag ska tolka . det beror ju pa vad du vager etc, han var nog ratt van vid att fa slag av heavy weights och nar val adrenalinet ar inne tror jag han inte ar sa latt att knocka , ja menar kolla nacken, det ar ju bara axlar sedan ett huvud , sa hans nacke skulle jag tippa ar ratt sa bra mot skakningar. + heavy weight eliten skulle nog gora choas med en vanlig dodlig, dvs de skulle kanna vara slag som myggbett skulle jag tippa pa om jag ska vara arlig.
tror hans slag mette upp i 1700psi , och en spark fran nagon karate/ninja hjalte mette upp i 2000psi. och han var kortare an de flesta tungviktarna, vilket innebar att han kan bara mera muskler , men han ar ju en klass for sig.
Inte för att klanka ner på det du säger Bobbeblodbad men vad är din bakgrund inom boxning/stående fighting? Vad baserar du dina åsikter på?
Viktklasser är just för att inte råstyrka utan teknik ska avgöra. Som jag sa, en HW (Tyson) skulle kunna knocka mig med kraft och inte nödvändigtvis perfekt teknik. Dock om jag, en taning welterviktare, ska kunna knocka en HW måste jag träffa perfekt. Självklart krävs det mer att knocka någon med tjurnacke men principen är den samma.
Att Tyson var kortare än sina motståndare och slog hårdare var en bra kombination för knockouter. Han träffade rätt (uppercuts träffar hakan) oftare och slog hårt så han hade tillräcklig kraft att slå igenom även om personen hade en handske ivägen och en stark nacke.
Senast redigerad av Kilo den 2011-03-24 klockan 13:02.
Här är ett klipp där bas rutten går igenom slag. Det känns bättre att ta råd från nån som vet hur man slåss än folk som gissar :-)
Jag står ganska lite Bas när jag kör MMA men i thai funkar det inte riktigt lika bra. Då brukar jag stå lite annorlunda med "frambenet" men det har ju med sparkar att göra.
Tranar bara boxning med en larare pa skolan tva dagar i veckan just nu.
Tekniken ar helt klart ett stort plus eftersom ja , ju mera man tranar desto battre blir man.
Men senaste tiden har jag riktiat in min traning i gymmet mera pa ra styrka och power , dvs for just specifct boxning .
Sa jag baser mina asikter pa egen erfarenhet och min larares asikter. Och eftersom jag forut tranade sa kallad "bodybuilding" saker sa var jag inte lika snabb/explosive/stark som jag ar nu, plus att jag kan fa mera vrid i hoften och utnyttja hela min kraft som jag aven tranar upp nar det galler hoft rorelser i power, dvs torso twist , cable punch, medecin boll saker, det blir mot vikt och detta kommer bli leda till att du kan explodera battre utan vikt sen.
alltsa kristofer, vi gissar inte > P hahah . jag talar av egen erfarenhet och aven tranar en polare som har gett samma effekt pa honom .
I det klippet snackar Bas bara om hur man slår krokar och raka slag i allmänhet, inte specifikt knockout-slag vilket vi pratar om här.
Att slå så hårt och kraftfullt som möjligt och att knocka någon är INTE samma sak. Om ni någonsin blivit knockade eller knockat någon vet ni vad jag pratar om.
EDIT: Tänk bara på alla knockouter som kommit av fighters som backat/duckat från ett slag och själva slängt iväg halvdant slag men träffar perfekt i rätt ögonblick och sänker motståndaren. Se Chuck Liddell, Andersson Silva eller Fedor Emelianenko för exempel av detta.
Senast redigerad av Kilo den 2011-03-24 klockan 15:52. Anledning: Exempel
det händer såklart att folk bli knockade av lätta slag (oftast när man inte är beredd, eller inte ser slaget) även om 90% av knockout är relativt hårda slag.
Sen var väl orginalfrågan "Hej jag undrar hur man kan få kraft att knocka nån"
Där av min postning av videon där Buss slår hårt.
För att knocka någon så behöver man ju inte stå och gymma för att få rätt muskler. Det räcker med den vanliga boxningsträningen(valfri striking) för att få det som krävs annars så skulle ju de lättare viktklasserna aldrig kunna vinna på KO och det vet vi ju redan hur oftar det händer ta bara Jose Aldo som exempel.
Men det blir mer sällan knockout ju lägre ner i viktklasserna du går.
Ta en titt på WEC galorna där det bara var lätta viktklasser så jävlar kunde det bli en massa knock outs. Sen är det ju även skillnad på KO och TKO. Bland tungvikten så kan jag bara komma på Fedor när han mötte Arlovski där det var en redig KO och ingen TKO. Finns säkert andra matcher det har hänt men annars är det ju nästan alltid TKO det slutar som oavsett viktklass.
Jag tänkte på thaiboxning/boxning/mma men om man hårddrar det sär är det ju större chans att om två stora vuxna som slåss att det någon blir knockad än om två barn slåss.
Eftersom stora killar slår hårdare och har mer muskler/tyngd bakom slagen och bara för att dom är stora betyder inte det att man tål slag mycket bättre.
Jo fast man behöver ju inte ha storleken för att knocka någon. Ta Cain som exempel då han har uppmätt störst kraft i sina slag vad jag vet. Cain skulle ju kunna knocka folk även om han var mindre och hade samma teknik. Visst han hade mindre kraft på grund av sin storlek men fortfarande så hade han kunnat knocka folk. Den kraften Cain har skulle ju man kunna ta bort hälften av och han skulle fortfarande kunna knocka folk.
mkt plattor,skuggboxning,teknik sen det svaraste - traffa ratt - hehe..
Det bästa exemplet jag kan komma på är ju Diaz vs. Lawler, en jabb "sealed the deal" så att säga. Det mesta tycks som tidigare nämnt mest handla om att träffa rätt ställe när motståndaren minst anar det. Teknik är ju viktigast, men eftersom slaget börjar i benen så kan det ju vara värt att ta några turer i veckan till gymmet och träna explosivitet (samma sorts träning som t.ex. friidrottare och basketspelare tränar).
2 bättre exempel på att det inte bara handlar om muskler och maxande utan det du och xynd nämner träffsäkerhet,
silva vs griffin knocken
http://cdn3.sbnation.com/imported_as...jpuh7c_jpg.gif
och silva vs okami jabben var likadan
Senast redigerad av KanoBlack den 2011-09-07 klockan 23:18.
mera MMA !!
Där har ni en video till på ämnet.
När tjejen slår ser det förstås skitlöjligt ut eftersom hon är nybörjare, men det han säger stämmer överens med hur det faktiskt går till, så skit i hur hon slår och lyssna bara på vad han säger istället.