Welcome to the MMA & UFC Snack pć MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Up and coming

Jag mÄste bara frÄga (ang. grundposition)

Nu fÄr ni förlÄta mig för att jag inte kan namnet pÄ saker och ting, Àn sÄ lÀnge har jag bara kört knappt fyra timmar thaiboxning i hela mitt liv...

Jag Ă€r ju en ifrĂ„gasĂ€ttare och det kan ju vara bra eller dĂ„ligt, men jag kan inte lĂ„ta bli. Det jag funderar över Ă€r placeringen av fötterna nĂ€r man stĂ„r i grundpositionen, i utgĂ„ngslĂ€get liksom. Enligt trĂ€narna sĂ„ ska bĂ„da fötterna placeras rakt, alltsĂ„ bĂ„da ska absolut peka med tĂ„rna rakt framĂ„t. För mig verkar detta nĂ€stintill omöjligt, min bakre fot vill helt enkelt vinkla sig med tĂ„rna lite utĂ„t, tycker jag fĂ„r bĂ€ttre balans dĂ„. Är det jag som ska sluta larva mig och acceptera lĂ€get eller Ă€r det verkligen inte hela vĂ€rlden om man vinklar foten lite? Är det kanske nĂ„gon strategi de har sĂ„ hĂ€r i början för att fĂ„ en att överdriva rĂ€tt position lite sĂ„ att det verkligen sitter sen?

För övrigt tar jag gÀrna emot tips om hur man fÄr bÀttre balans.

Contender
    fÀst ingen överdriven vikt vid det dÀr. dem lÀr ut lite olika vid alla klubbar. har ocksÄ vart med om det dÀr pÄ nÄn klubb men pÄ nÀsta hörde man aldrig om det.

Up and coming
    Fast det dÀr Àr ju svÄrt att göra eftersom de Àr pÄ mig hela tiden om jag inte har fötterna rakt. Vi Àr sÄ fÄ att man verkligen syns och fÄr uppmÀrksamhet. Nu ska jag iof börja i en större grupp pÄ torsdag sÄ dÄ kanske man inte syns lika mkt.

Det Àr mkt jag funderar pÄ som kÀnns lite udda, men jag antar att det blir bra ÀndÄ, ngt lÀr man sig vÀl. Fast en sak kanske ngn kan svara pÄ: nÀr man ska sparka framÄt (det hette ju ngt pÄ "t"), Àr det verkligen effektivt att skutta ett litet skutt först, pÄ bakre benet, och sedan sparka? Visst, nu Àr jag ju ungefÀr lika smidig som ett kylskÄp, sÄ det kommer vÀl, men jag kan inte lÄta bli att kÀnna mig lite omstÀndig nÀr jag försöker.

Eller sÄ kanske jag ska ta och trÀna nÄgra mÄnader innan jag uttalar mig. :wink:

Contender
    har du ingen tidigare erfarenhet gör du nog bÀst i att göra sÄ gott du kan det dem sÀger Ät dig. Olika klubbar har olika tekniker svÄrt att sÀga vad om Àr bÀttre/sÀmre

Hall of famer
    lite olika stance för olika klubbar som sagt, bas rutten kör tÄrna rakt fram och hÀlarna upp för att kunna explodera, frank shamrock kör bÄde och osv.

Gör som trÀnarna sÀger och nÀr du fÄtt egen erfarenhet kolla runt lite och se vad som passar dig.

Och tÀnk pÄ fighting kÀnns aldrig naturligt i början.

Up and coming
    Okej, okej, jag ska ge mig. Men som sagt, jag har en frÄgvis natur. Kul som fan Àr det iaf.

Up and coming
    Jag har min lÀtt vinklad, kanske 30 grader. KÀnns helt fel att ha den pekandes rakt fram.

Hall of famer
    Jag har min bakre fot ganska mycket vinklad utÄt, det kan dock ha att göra med att jag naturligt gÄr med tÄrna vinklade lite utÄt.

Men det funkar bra för mig, sÄ jag kommer fortsÀtta med det om jag inte hittar nÄgot annat.

Up and coming
    De flesta fighters jag har sett (bÄde MMA, thai- och kickboxare) har bakre foten vinklad. Jag kör pÄ det eftersom det kÀnns naturligt.

Hall of famer
    Under mina Är i taekwondon har jag hört massa olika teorier frÄn sjÀlvutnÀmnda mÀstare, om fotens vinklar hit och dit. Jag har dragit slutsatsen att det som funkar bÀst för mig Àr vad jag ska hÄlla mig till, sen fÄr andra gÀrna komma med tips och idéer

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Karateslag
    De flesta fighters jag har sett (bÄde MMA, thai- och kickboxare) har bakre foten vinklad. Jag kör pÄ det eftersom det kÀnns naturligt.
    Japp, har ocksÄ sett det.