Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 24 of 24

Thread: Huvudvärk

Contender

Huvudvärk

Efter mitt MMA pass, fick jag en brutal huvudvärk som inte släppte med alvedon etc.
    Och på passet körde vi boxning. Och jag körde med lite mer erfarna boxare en mig själv satt jag fick rätt mycke spö.

Är det naturligt att man får feta huvudvärken så där eller?

PS: den släppte någon timme senare när min tjej gav mig huvud massage :P

Frågar bara för att vara på säkra sidan.. dont hate me

Champ

Re: Huvudvärk

Fightermag tog upp detta nyligen. Efter att ha blivit slagen i huvudet så bör man ta de lugnt resten av dagen och slappna av. Så lite hjärnaktivitet som möjligt som tex tv-spel.

Contender

Okej, för jag fick jävligt ont i huvudet alltså.

Fast i dag sparrade vi boxning också men fick inte ont i huvudet efter nu. Satt de kanske bara var då.

Men somsagt när de gäller sin hjärna ska man väl alltid vara på säkra sidan och fråga

Hall of famer

Kan ju med lite otur röra sig om en lättare hjärnskakning, och då bör man ta det lugnt. Det sämsta man kan göra är i alla fall att mörka det och gå iväg själv, säg alltid till din tränare eller så om det händer. Annars kan man kanske tuppa av i ensamhet, och det är inte det bästa.

Contender

Aa, fast själva huvudvärken kom ca 1 timme efter passet.
    Tänkte bara ifall de var något som var normalt eller ifall jag skulle oroa mig. Fast jag har ju sparrat sen dess och inte haft några problem efteråt. Var väl bara den gången.

På klubben måste man alltid säga till ifall man går till toan eller liknanade, för de hade hänt att någon hade gått till omklädsrummet och svimmat av.

Moderator

Kan det inte vara så enkelt att det var vätskebrist då? Man svettas ju en del när man tränar..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Hur var din nacke vid tillfället?
    Jag har problem med att nacken blir för stel och jag får direkt ont i huvudet.

Moderator

Det låter ju som klassisk spänningshuvudvärk, som kommer av att man spänner nackmuskulaturen för mycket
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Efter sparringen när jag kommer hem, blir de ibland så att jag får lite svårt att se, alltså inte att ha öppna ögonen, utan att jag ser lite blinkande mönster, fast inte direkt där jag kollar utan mer runt om. Jag undrar om de är normalt eller ska jag oroa mig?

Hall of famer

Dricker du nå vatten inför träningen? låter spontant som vätskebrist som shogun säger.

Contender

Alltså jag sover väldigt dåligt, jag dricker vatten under träningen, fast innan och efteråt så nej. Borde jag dricka mer vatten? och självklart sova mer.. Fast är de pga detta tror ni?

Hall of famer

Sov mera! 100 på att det är att du inte sover riktigt nu när du skriver det själv.

Contender

Testa att dricka mer vatten och att sova mer.

Om inte det funkar kanske du borde kolla upp det.

Hall of famer

Quote Originally Posted by locatedmma
    Efter sparringen när jag kommer hem, blir de ibland så att jag får lite svårt att se, alltså inte att ha öppna ögonen, utan att jag ser lite blinkande mönster, fast inte direkt där jag kollar utan mer runt om. Jag undrar om de är normalt eller ska jag oroa mig?
    Jag tycker det låter som migrän. Då kan man få flimrande saker framför ögonen. När jag har migrän så känns det som att jag måste anstränga ögonen väldigt mycket för att se, sen får jag flimrande "trådar" framför ögonen och ser suddigt i perioder. Fysisk anstränging kan vara migrän framkallande likväl som dålig sömn.

Hall of famer

Koffein kan lindra migrän.

Contender

Angående synen så blev de ungefär som när man ställer sig för snabbt upp och de svartnar till för synen, fast så svagt att de går att se fortfarande. Bästa sättet att beskriva det på antar jag.

Men idag (lördag) på träningen fick jag mig en 8 timmars sömn innan och drack vatten före och efter träningen (och under träningen), och jag fick inte ont i huvudet eller framför allt syn svårigheterna. (Och de låter lite värre en vad de kanske är när jag säger syn svårigheter, jag kunde ju verkligen fortfarande se, fast när jag fokusera på en sms text eller internet text så blev de otroligt svårt, samt de som jag nämnde över). Jag antar själv att de verkar som om jag hade brist på vätska.

Contender

Måste jag dricka enbart vatten för att lösa detta, eller går de med annat som mjölk etc? Eftersom vatten är verkligen inte en favorit om man säger så.

Hall of famer

Vatten is the shit, minst 2l om dagen.

Contender

Måste jag dricka enbart vatten för att lösa detta, eller går de med annat som mjölk etc? Eftersom vatten är verkligen inte en favorit om man säger så.
    Om du tränar mycket och har tänkt satsa lite på det här med MMA är nog vattendrickandet ett nödvändigt "ont".

Själv älskar jag vatten och dricker det, helt frivilligt, till nästan varje måltid.

Antar att det är en vanesak och kanske en mognadsfråga, no disrespect, men de flesta "barn" föredrar väl läsk, medans gubbar som jag tycker att det är alldeles för sliskigt och sött.

Contender

Det lutar sig nog till att vara en vanesak i mitt fall, och jag ska och kommer gör allt som krävs för att fullfölja mina drömmar inom MMA

Contender

Det lutar sig nog till att vara en vanesak i mitt fall, och jag ska och kommer gör allt som krävs för att fullfölja mina drömmar inom MMA
    Bra där!

Då räknar jag med att litervis med vatten ska passera din strupe fr.o.m nu!

Har själv haft lite huvudvärk efter de senaste två passen. Tror det beror på den ökade värmen och att jag då svettats kopiöst mkt. Försöker dricka så mkt jag orkar, men får då springa på toaletten på nätterna... Pest eller kolera, sa Bull.

Contender

Har nu alltid en 2 liters flaska vatten i kylskåpet, och jag har lyckats få i mig 1.5l mellan måndag - tisdag.
    De är svårt, men antar att jag kommer få i mig mer och mer, målet är väl ca 1l per dag just nu allafall. Alla fall inte haft några problem nu på träningarna måndag och tisdag, så det känns väldigt väldigt grymt.

thanks.

Hall of famer

1l per dag är ju ingenting, det dricker jag under träning.

Kör med med små 0,5l flaskor, då känns det inte så svårt heller.

Ligger runt 3-4l/dagen här..

Contender

Haha, ja, jag drar nog i mig minst en liter bara under själva passet. Nu när det börjar bli varmt ute också så svettas jag massor.

Men, visst är det bra att du dricker vatten över huvudtaget! Kämpa på!