Jag har problem mot detta, Vad tycker ni, har ni några tips på hur man bäst försvarar sig mot lowkicks.
PS: Jag har sökt i forumet dock utan resultat.
Jag har problem mot detta, Vad tycker ni, har ni några tips på hur man bäst försvarar sig mot lowkicks.
PS: Jag har sökt i forumet dock utan resultat.
Upp med skenbenet bara, alternativt gå innanför sparken och svep.![]()
Vanlig thaiblock, lyft foten och fånga sparken med skenbenet, jag rekommenderar att testa utan skydd i fullkontakt!![]()
Som sagt, upp å ge skenben mot skenben.
Föredrar dock fotarbete och förflyttning åt det ena eller andra hållet. Det tröttar ut motståndaren mer, gör mindre ont och det är du som får bollen.
be din partner kora lowkicks i langsam takt och oka speeden och lagg till lite slag...
kliv in och slå rakt in mot huvet.
Man bor lara sig att blocka forst.. senaste liraren som forsokte det i thaiboxing har nere fick slanga in handduken for han forsokte kontra med slag istallet for att blockera korrekt med skenbenet..Originally Posted by N1clas
ha inte förbrett mellan fötterna heller. Det tar längre tid att dra upp benet om du står för bredbent. Men det viktigaste är ju att du har balans så inte för tätt hellerfråga din tränare om tips och/elelr använd youtube
Allternativt om du är stryktålig så funder det juh att bara äta dem genom att spänna lårmuskeln! Detta är dock inte en långvarig lösning! Men den funkar ett tag!
tycker inte de låter som en bra ide oavset om man är tålig, att ha förstörda ben förstör hela gamet.
Tänk på att när du gör thai-guarden att du spänner vristen uppåt. Så att den inet hänger å dinglad. får du en spark så bryter du vristen.
Finns olika tekniker och varianter, allt efter personlig preferens och tillfälle.
Blockera med skenben, kort och gott. Ha benet lite pekande framför knät, inte böjt in under knät och låret och som mowday säger ha inte en "slapp" fot utan spänn musklerna på framsidan vid smalbenet. Försök blockera sparken så tidigt som möjligt, ju längre sparket hunnit ju hårdare är den.
Ta sparken, detta är något man kan träna upp tåligheten på genom att sparka på varandra på låren. Sparka inte så hårt att det blir blåmärken men tillräckligt för att det ska kännas. Detta är något som tillexempel bas rutten alltid gör. Han blockar nästan aldrig lowkicks.
"Hoppa" undan sparken, glid/hoppa bak med fötterna endast någon cm men sjut bak höften och släng ut armarna framåt som skydd. Kliv direkt tillbaks till normal stance.
Hoppa undan är det jag kör mest med om jag hinner, annars äre block. Mina ben är inte tillräckligt härdade för att ta emot fullpower lowkicks så det är inte direkt något alternativ. Men vänjer man benen för att ta emot hårda lowkicks så går det bra det med, iaf enligt vår herre Bas Rutten.
Vad gäller fotarbete för att cirkulera bort från motståndaren får ni som tar upp det gärna förklara lite mer ingående hur ni menar då jag inte använt det någon gång mot lowkicks. Schysst med lite utförligare än bara, "fotarbete och förflyttning åt det ena eller andra hållet".
/M
Tror det går snabbare att lära sig blockera än att härda upp sina lår mot fullpower lowkicks
De gör det sannerligen, men ändå ingen dum idé att härda lite. Man vill kunna ta emot några sparkar iaf!
Ett annat sätt är ju att bara straffa alla som lowkickar dig med så mkt stryk att dom aldrig ens tänker på att göra det igen.
*OBS* Funkar möjligtvis inte lika bra i match-situation *OBS*
Ja eller lära sej att ta tag i benet, och svepa andra, sen lär dem inte göra de igen
tack för svar, de två sista måste jag säga föll mig i smaken på en gång ! Någon man kanske borde testa![]()
Haha ja gör det!Originally Posted by hartmeier
Nä men att kontra med slag är också väldigt effektivt, direkt du ser att han börjar lowkicka, upp med garden och vriiiid in en höger som du lägger hela kroppen bakom, se Anderson Silva vs James Irvin, plockar tag i benet och placerar i samma vända en höger i ansiktet!
Försök inte plocka en lowkick. Det lämnar dig väldigt öppen. Eftersom sparken är låg så måste du böja dig ner så pass mycket för att plocka den så det blir riskabelt. Bättre att blocka den och kontra.
Däremot är det grymt effektivt att plocka vanliga "rib kicks".
ja annars kanske man får smaka GSP vs Huges 2 försökte plocka en lowkickfint som träffade honom i huvudet.
Att blocka en lowkick utan benskydd är inte det skönaste och jag försöker steppa undan eller ta den och gå in med slag (funkar sisådär )
, försvinner smärtan efter ett tag på er som kört i flera när alla nerver och brosket bildats?
Ja, efter ett tag gör det inte så ont. Fram för allt när man är uppvärmd och addrenalienet flödar då känns det inte.
Alla som sparkat hårt på någon som blockar bra vet att det gör ondare på den som sparkar också. Att blocka med knät är bland det hemskaste man kan göra på sin motståndare. Det gör så in i helvete ont på han som sparkar och märks knappt på han som knäar.
Annars är det bara att börja härda smalbenet mot närmsta bananträd om det finns något sånt i närheten
Det där har jag alltid funderat på kilo. Borde det inte finnas en stor risk att skada knäleden om man liksom sticker fram den att bli sparkad på?ett skenben rätt på knäskålen måste ju kunna göra en hel del skada?
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Det är samma sak som att skalla mot en knytnäve. Träffar du rätt med pannan bryter du handen på motståndaren (en skalle är hårdare än knogarna). Tippen på knäskålen är väligt hård också.
Det farliga är om sparken träffar sidan av knät men det borde den inte göra om du blockar ordentligt.
Jag måste ju tro att skenbenet trumfar knäskålen vad gäller motståndskraft. Det är garanterat farligast, som du säger, om sparken träffar knäet i sidled men att få den rakt på kan ju inte vara bra![]()
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Ett hårt smalben är nog vinnare över det mesta, gäller bara att härda till och sedan tror jag nog att det alltid kommer göra ont men det får man ta.
hellre få ont än att inte kunna stödja benet