Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 24 of 24
    Up and coming

Boxning med kort räckvidd

Hej alla kampsportsintresserade,

jag har för tillfället tränat thaiboxning i 1 år och har precis avslutat min första termin i MMA. Under thaiboxningen har jag inte haft några som helst problem att boxas mot längre killar, eftersom jag under den tiden utnyttjade mina sparkar effektivt. Men när jag började i MMA och vi började sparras enbart med slag, dvs traditionell boxning, så började jag att skylla på mina gener, min korta reach. Jag började genast lära mig huvudrörelser, hur man slippar slag och kroppsfinter. Sparrats en del med längre på sistonde, fått utnyttja kroppsfinter och slipa undan slag för att komma in och sedan slå kombinationer.

Men det problem jag har och förmodligen hela världens korta boxare haft någon gång i deras karriär, är att jag inte hittar ett effektivt sätt att boxas mot längre. Om man skulle räkna om sparringen till en match skulle jag förlorat stort. Jag får ett flertal jabbar mot mig innan jag hinner komma in, när jag väl kommer in så blir jag undan puttad av en erfarens jabbar. Det gör att jag slösar mycket mer energi än den långa killen, men jag känner faktiskt att jag har fördel när jag väl är inne.

Så jag skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av lite tips, hur man lättare skär av vinklarna eller kommer in så att den korta räckvidden gynnas.

Tack på förhand!

Hall of famer

Re: Boxning med kort räckvidd

Dubbelguard a la Tyson, och jobba dig in med lätta vickningar, du gör ju helt rätt som försöker komma in för närboxning emot en längre motståndare. Testa att kliva in med en överhandshöger, det brukar fungera bra att ta sig in med.

Lycka till!

Up and coming

Quote Originally Posted by eidos-
    Dubbelguard a la Tyson, och jobba dig in med lätta vickningar, du gör ju helt rätt som försöker komma in för närboxning emot en längre motståndare. Testa att kliva in med en överhandshöger, det brukar fungera bra att ta sig in med.

Lycka till!
    Har faktiskt inte noterat Tysons matcher så mycket. Men menar du att man drar upp båda händerna och kroppsfintar in sig? Det gör jag omedvetet ganska ofta, hellre rusa in med slag mot guard än näsan! Ja, overhand brukar jag köra ganska ofta, men av mina erfarenheter brukar motståndaren oftast backa med jabbar.

Men grejen är att som jag skrev tidigare, att ännu ett problem är att hålla sig kvar under en längre tid. Jag hinner inte få in så många kombinationer när jag väl är inne, innan motståndaren petar ut mig ur området med sina långa jabbar.

Hall of famer

När du väl kommer in tätt inpå honom är det ju bara att mala på och fortsätta framåt så du stannar innanför hans räckvidd även om han backar.

Kör du MMA kan du även fullfölja med att plocka hans ben och ta ner det på marken

Up and coming

Har ni några tips på ingångar, på hur man kommer in? Jag kör mest på känsla, då blir det ganska mycket jabb mot huvudet, fast än jag gillar det antar jag att det inte skulle vara allt för bra i dommarens ögon poängmässigt.

Jag brukar oftast slipa inåt när han slår en jabb och följer oftast med ett kroppslag och fortsätter med krokar mot huvudet och mixar mellan krokar och kroppslag. Jag rör mig allt för huller om buller för att komma in, jag slösar massor av energi och blir tröttare än motståndare trots att jag är mer vältränad och har bättre syreupptagningsförmåga. Kan ni ge lite tips om hur man kommer in så det blir en effektiv rutin? Och vilka slag är att föredra när man väl är inne? Jabbar är ju inte att föredra iaf, resten borde väl vara effektiva?

Hall of famer

Något som funkar extremt bra när man är på närdistans (speciellt på långa killar) är en vänsterkrok rakt i levern! En välriktad sådan sänker de flesta!

Moderator

kolla Tysons gamla matchen abbe, han var ju mästaren på att ta sig in och sänka större boxare.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

Du kan försöka tima jabben, studsa lätt tillbaks när jabben och steget in kommer, leapa sedan in med en egen jabb när motståndaren har tyngden på främre fot o handen långt fram.

ta det lugnt på träning bara för slaget har en tendens att träffa snooken lätt när motståndaren kommer framåt, brukar följa upp med en cross eller uppercut

Up and coming

Tack för svaren!

Har ni några videos ni kan länka med träning mot längre killar? Och gärna lite nyttiga Tyson matcher!

Hall of famer

Tyson var ju bara 182 så många av hans matcher var ju emot längre motståndare

Up and coming

Lärde mig några bra trick från en lång kille som var suverän på att boxas med många års boxningserfarenhet;
    - kliv åt höger när jabben kommer & hoppa in en krok som landar bakom örat. Sitter den behövs inga fler. Annars fortsätta med kroppsslag.
    - Samma slag som ovan, fast slå undan först med din högerhand
    - Plocka jabben med din vänster & dra en hård höger rakt in alt. overhandslag.
    Samt även;

Problemet är att tricken funkar oftast bara en gång, så det gäller att ha så många olika tricks lagrade som möjligt.

Om de boxar bort dig när du är nära, gör det förmodligen det för att de trivs på distans istället för clinch.
    Långa killar i samma viktklass som dig kanske inte heller är lika starka. Därför kan det ofta funka bra att nackbrottas med långa & smala killar, alt. ta "famntag" och därfrån gå på nedtag eller drunken boxning (en hand på huvudet/nacken, medan den andra slår), om ni nu inte kör knän.

Up and coming

Quote Originally Posted by Rockyballs
    Lärde mig några bra trick från en lång kille som var suverän på att boxas med många års boxningserfarenhet;
    - kliv åt höger när jabben kommer & hoppa in en krok som landar bakom örat. Sitter den behövs inga fler. Annars fortsätta med kroppsslag.
    - Samma slag som ovan, fast slå undan först med din högerhand
    - Plocka jabben med din vänster & dra en hård höger rakt in alt. overhandslag.
    Samt även;

Problemet är att tricken funkar oftast bara en gång, så det gäller att ha så många olika tricks lagrade som möjligt.

Om de boxar bort dig när du är nära, gör det förmodligen det för att de trivs på distans istället för clinch.
    Långa killar i samma viktklass som dig kanske inte heller är lika starka. Därför kan det ofta funka bra att nackbrottas med långa & smala killar, alt. ta "famntag" och därfrån gå på nedtag eller drunken boxning (en hand på huvudet/nacken, medan den andra slår), om ni nu inte kör knän.
    Tack mannen för tipsen! Undrar bara vad du menar med att "hoppa in" med en krok? Först slippar jag undan hans jabb åt höger (om han då jabbar med vänstern) och sedan hoppa in, menar du switcha kroppsriktning åt vänster och slå högerkrok eller menar du när jag kliver in åt höger och slippat undan jabben följer jag med en vänster krok bakom örat? Och knepet med att sikta bakom örat är väl inte att träffa, utan komma in antar jag?

Givetvis har vi kortare stora fördelar när det gäller styrka, men nu syftar jag mer på träning och då är jag bland de minsta och kortaste. Står 172 och väger 70 kg, vältränad men dock väldigt kort reach. Så jag möter allt från welterweights till tungviktare, vill ju även mot dem "glänsa" på träningarna. Därav kommer problemet med reach, som jag oftast skyller på, men försöker att träna på att komma in o behålla avståndet och mata på. Tack för tipsen! Mer tips uppskattas om ni kommer på några.

Contender

Kolla in Mike Zambidis. Han kan lära dig mkt bara du kollar på han. Han tar upp guarden och tar smällen samtidigt han hoppar in och slår eller knäar.

Är själv 178 cm. Och använder hans "stil/sätt" för att komma in och slå dem som är längre.

Up and coming

jag menar switcha stands o kliva ut till höger för & lägga den bakom hans vänstra öra.

Tips: köp nästa nr av tidningen fighter, tror den är ute 11 lr 14 aug, de ska köra en specialare om att slå ner "jättar" - vilket väl är relativt beroende på hur lång man själv är, så det borde finnas en hel del matnyttiga tips där.

en sak till jag kom på - vissa långa som har bra "sidoskydd" kan det funka bra att köra frontkick på - se bara till att din frontkick är sjukt snabb, rak & stenhård, så sitter den fint i mellangärdet. Bättre räckvidd än deras jabb.

Moderator

Det kommer nästa nummer den artikeln blev petad det här numret för att dom istället tog in en artikel om den avlidne martin holm.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Kroppsslag, jag har märkt att jag har problem att hantera kortare killar som boxas mkt med kroppsslag, typ kropp-kropp-huvud t.ex uppercut, mitt torso bildar alldeles för mkt av en träffyta, dessutom är kroppsslag jobbiga!

Contender

Är ganska färsk inom den stående biten men har upptäckt en kombination som verkar fungera för att ta sig in på kortare avstånd eller clinch mot längre killar.
    Direkt efter en höger lowkick så sätter jag ner höger foten så jag hamnar i southpaw och slår en rak höger, eller högerjabb blir det väl, det som räknas är iaf att det verkar överaska folk och även om slaget inte blir jättehårt så ger det en tid att kliva in med vänsterfoten och hamna nära moståndaren.
    Nu är jag ju som sagt färsk på det här med stående fighting så jag kanske bara haft tur och får bögstryk om jag skulle använda den kombinationen mot en snubbe som thaiboxats i ett par år.

Rookie

Quote Originally Posted by eidos-

Lycka till!
    Hej, vill börja med att säga att jag har samma problem, med den korta reachen och Eidos tips funkar verkligen! dock bara inom boxningen, om vi kör mma sparring kan jag kö med sparkar jovisst men kör man sparkar ofta så blir dom fångade eventuellt.. om du kör dubbelguard aka peek-a-boo-guard (fel?) så funkar det inte att skydda sig så pga handskarna är inte tillräckligt stora. säger bara via egna erfarenheter fast det kanske inte är så mycket men saker jag jobbar på är iallafall mycket sidorörelse samt slag samtidigt eller fejk slag så duckar du hans jabb ifall det kommer.

Champ
    bra tips med att ladda ner tysons matcher från piratebay, finns några där och hans teknik var grym då i princip alla han mötte var längre än honom med längre reach.

folk har fått för sig att han bara var ett djur men hans kroppsfinter, huvudrörelser och fotarbete var hur grymt som helst. Då unga inte avdankade varianten.

Finns några klipp där han just tränar kropp/huvud rörelser & slår på sandsäck just som träning för att kunna komma in och förbi jabben, nu var de något år sedan jag ladda ner de men de finns nog fortfarande och då ser man en av tidernas bästa nöta på sin "svaghet"
    Last edited by pellepersson; 01-17-2011 at 04:38 PM.

Hall of famer
    Ja Tyson ar ett grymt bra exempel hur han lyckas stanga distansen mot langre motstandare!

Champ
    aven Joe Fraiser var grymt bra pa att stanga distansen, hans stil ar val lite annorlunda an Mikes som var mer polerad men den funkade den med. Kom pa att det finns 100matcher av bagge dessa som man kan ladda ner. Sag Tyson dokumentar haromdagen dar de visade hans storhetstid och det langd fighterna sag ut som highlights.

Contender
    Han tappade gnistan allt för tidigt, man glömmer bort hur jäkla bra han var när han var ung, fotarbetet , snabbheten och intensiteten när han väl kom in. Har ingenting att göra med den avdankade gamla Tyson som åkte på stryk.

Hall of famer
    Nej vad sjuuukt snabb tyson är, det är helt bisarrt nästan, kameran fångar knappt hans slag ibland!!

Tyson är verkligen en person som fyller upp uttrycket "Mannen, myten, legenden", det är säkert till och med påkommet med honom i åtanke hahah!

Contender
    Quote Originally Posted by Sprawler View Post
    Nej vad sjuuukt snabb tyson är, det är helt bisarrt nästan, kameran fångar knappt hans slag ibland!!

Tyson är verkligen en person som fyller upp uttrycket "Mannen, myten, legenden", det är säkert till och med påkommet med honom i åtanke hahah!
    hans snabbhet var helt ufo! En legend som just nu är ett ufo
    Det som händer med kort räckvidd är att man kan möta nån längre med bra knän. Har man då gammal oldschool boxnings moves är det lätt att man duckar in i de