Hej alla kampsportsintresserade,
jag har för tillfället tränat thaiboxning i 1 år och har precis avslutat min första termin i MMA. Under thaiboxningen har jag inte haft några som helst problem att boxas mot längre killar, eftersom jag under den tiden utnyttjade mina sparkar effektivt. Men när jag började i MMA och vi började sparras enbart med slag, dvs traditionell boxning, så började jag att skylla på mina gener, min korta reach. Jag började genast lära mig huvudrörelser, hur man slippar slag och kroppsfinter. Sparrats en del med längre på sistonde, fått utnyttja kroppsfinter och slipa undan slag för att komma in och sedan slå kombinationer.
Men det problem jag har och förmodligen hela världens korta boxare haft någon gång i deras karriär, är att jag inte hittar ett effektivt sätt att boxas mot längre. Om man skulle räkna om sparringen till en match skulle jag förlorat stort. Jag får ett flertal jabbar mot mig innan jag hinner komma in, när jag väl kommer in så blir jag undan puttad av en erfarens jabbar. Det gör att jag slösar mycket mer energi än den långa killen, men jag känner faktiskt att jag har fördel när jag väl är inne.
Så jag skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av lite tips, hur man lättare skär av vinklarna eller kommer in så att den korta räckvidden gynnas.
Tack på förhand!

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote