Sveriges största & mest aktiva MMA forum
10 000 besökare varje månad med över 2850 registrerade medlemmar och 70 000 inlägg!.

Bli medlem här
Nya aktiva medlemmar får 50kr gratis att betta för på kommande MMA gala hos Betsson.com.
Ang Handlindor.
Välkommen till MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 26 av 35
    Contender
    Reg.datum
    Feb 2007

Ang Handlindor.

Kom på¨mej själv med att inte ha använt handlindor på sjukt länge..Förut linda ja som fan för de kändes som man skulle bryta nått, nu har ja inte de behovet längre.. Kan de va så att man stärkt sej lite tro?
    Hur kör ni?

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    lindar aldrig (säckhandskar)..tror bara det lurar musklerna och handleden blir klenare..
    gym & grippers så stärker du den!

linda gör jag endast vid tävling =)

Contender
    Reg.datum
    Jul 2007
    Jag lindar när jag ska köra mer änn 1 tim... vilket de brukar bli

Contender
    Reg.datum
    Feb 2007
    jag lindar oftast en hand eftersom jag bröt den och den läkte fel och numera är jättesvag... annars tycker jag det verkar onödigt... möjligtvis om man ska träna säck och satsa på att slå sitt max.

Contender
    Reg.datum
    Sep 2006
    tränar man mycket slag mot tex mits o säck ska man juh linda, inte bra att köra för mycket utan lindade händer..

Och visst man blir kanske lite starkare i handlederna men det slits allt för mycket om man kör mycket

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    man blir stark i händerna av o köra gi!

Champ
    Reg.datum
    Jan 2007
    fast vem vill ha pyjamas? =P

Contender
    Reg.datum
    Feb 2007
    jag! roligare köra i GI än utan ju :P

Hall of famer
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jag lindar alltid eftersom jag har så klena handleder.

Contender
    Reg.datum
    Sep 2006
    förstör man inte typ händerna mycket är man kör med GI:P?

Contender
    Reg.datum
    Feb 2007
    Citat Ursprungligen postat av Kilo Lima
    prova kör utan lite då o då så stärks dom. Tex när du sparras.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kilo Lima
    Köp grippers och träna med ett par dagar i veckan!

Contender
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av gatzzzo
    tränar man mycket slag mot tex mits o säck ska man juh linda
    ja. jag lindar bara när jag kör säck.. glömde skriva de ;P

Contender
    Reg.datum
    Dec 2006
    lindar alltid händerna. (kör thai)
    öser man mycket mits och träffar snett på en krok kan det göra jävligt ont utan.
    För mig ser jag ingen fördel i att inte linda händerna då det ger stabilitet i handlederna.

kan förstå er som kör grappling etc, då det säkert blir mindre rörlighet.

Hur pass mycket sämre rörlighet får ni som kör sw/bjj/mma av att linda era händer?
    stor skillnad ?

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    jag har lindat ena handen under ca ett halvårs tid och tycker inte det är så farligt, linda såklart bara handleden och inte knogarna och så hårt jag kunde och fortf få blod. enda anledningen var ju dock att jag hade en handledsskada som jag ville undvika att den gick upp igen, annars skulle jag aldrig linda handleden i grappling finns egentligen ingen anledning

Contender
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av sluggo
    öser man mycket mits och träffar snett på en krok kan det göra jävligt ont utan.
    För mig ser jag ingen fördel i att inte linda händerna då det ger stabilitet i handlederna.

Hur pass mycket sämre rörlighet får ni som kör sw/bjj/mma av att linda era händer?
    stor skillnad ?
    kör sport jujutsu..har itne testat att köra med lindor men jag kan tänka mej att de blir ett h*lvete med greppen

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    Citat Ursprungligen postat av mowday

stor skillnad ?
    kör sport jujutsu..har itne testat att köra med lindor men jag kan tänka mej att de blir ett h*lvete med greppen
    nä. om du inte har en extremt skev definition av helvete

Hall of famer
    Reg.datum
    Apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av PR00H

stor skillnad ?

nä. om du inte har en extremt skev definition av helvete
    en såkallad Hyperbol Retoriklektion tidigare idag

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2007
    jag har en jobbig hndledsskada som vägrar läka, den gör att jag lindar högerhandled både vid grappling och slag.

Blir inte någon markant skillnad i grapplingen, jag tycker t.om det kan vara skönt att ha extra stöd.

Contender
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Sprawler
    jag har en jobbig hndledsskada som vägrar läka, den gör att jag lindar högerhandled både vid grappling och slag.

Blir inte någon markant skillnad i grapplingen, jag tycker t.om det kan vara skönt att ha extra stöd.
    he okej.. de trodde jag inte ;P.. jag lindar änns på boxningen.. borde jag de ?

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2007

Jag tycker att man alltid bör linda handlederna när man ska slå hårt, särskilt vid krokar, det tycker jag är ganska självklart.
    Slår man på en säck (med rätt teknik) så använder man alla muskler från låren till underarmen, det är väldigt mycket muskler, samtidigt som man lägger hela kroppsvikten bakom.
    Det resulterar i att handleden, helt ensam som svagaste länk, får ta ett motstånd på några hundrakilo.
    Nyttigt?

Sen finns det folk som tycker att man ska härda handlederna, genom att slå på mitsar och säckar, därför att då bygger man på dom musklerna och stärker handleden.

Det skulle jag våga påstå är fel, man nöter på handleden och orsakar onödiga slitage skador, som på långsikt kan påverka bode boxning och kanske framtida vardagssysslor.

Ponera att en person börjar MMA vid 17års ålder, då han direkt får lära sig att "Det är bra att stärka handlederna, Dom blir starkare och man slipper linda", det tycker våran 17-åring låter skitbra.
    Han slår utan lindor och vrickar handlederna varje träning, särskilt vid krokar, då han inte har rätt boxningsteknik, men han härdar ut, "Smärta är vekhet som lämnar kroppen".
    Så här fortsätter han i sin 9år långa MMA-karriär, med varierande tränings intensitet.

Då kan ni själv bilda er en uppfattning av huruvida det är nyttigt eller inte, för precis sådär har jag sett massor av folk som håller på.

Jag har själv gjort det när jag började träna som 16-åring, det har resulterat i oroväckande mycket väsen när jag "rullar" på händerna, *Klonk, kras, klonk*, vilket beror på slitager skador i brosket, samt olämplig broskbildning i handleden.
    Det kan ibland skapa så mycket smärta att jag har problem att lyfta enkla saker som mjölkpaket m.m
    Visst det blir inte värre och det går att fixa, ska själv till en läkare och förhoppningsvis fixa det, men det är ändå jobbigt, särskilt vid grappling.

Så, till alla er som inte lindar handlederna och tror på att det är nyttigt att härda handlederna, eller för er som bara tycker det är fjollor som lindar, Det är inte så mycket mer manligt att inte kunna lyfta mjölkpaket utan att tårarna rinner som på en liten flicka.

Att linda handlederna tar 1minut, det är extremt mycket skönare att slå och handskarna sitter bättre.
    Härdningen kan man göra i gymet med hantlar och knipövningar, så slipper man slitageskador och bygger upp nyttig handleds muskulatur istället för brosk, låt lindorna kompensera brosket.

Blev lite långt, men jag tycker det är så jävla onödigt att folk ska få sånt här som jag har, bara för att man har macho-tränare som inte är medveten om riskerna och eller kanske är medveten om riskerna, men inte berättar om dom.
    det kan trots allt riskera en framtida karriär inom MMA/shoot/boxning.

Contender
    Reg.datum
    Sep 2006
    Någon som har en bra beskrivning på hur man ska linda? Har provat lite oliak varianter men blir inte riktigt nøjd.

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2007
    Citat Ursprungligen postat av imightbe
    Någon som har en bra beskrivning på hur man ska linda? Har provat lite oliak varianter men blir inte riktigt nøjd.
    http://www.boxinggyms.com/tips/wraps/ribbon/index.htm

Jag lindar på ett sätt jag lärde mig i thailand, som lämnar handflatan fri, så man enklare kan öppna och stänga handen, funkar perfekt för mig i shoot/mma/Submission träning, måste nämligen alltid linda högerhandled pga skada..

Hangaround

Jag tycker att man alltid bör linda handlederna när man ska slå hårt, särskilt vid krokar, det tycker jag är ganska självklart.
    Slår man på en säck (med rätt teknik) så använder man alla muskler från låren till underarmen, det är väldigt mycket muskler, samtidigt som man lägger hela kroppsvikten bakom. Är de bara jag som använder mina vader också när jag boxas?
    Det resulterar i att handleden, helt ensam som svagaste länk, får ta ett motstånd på några hundrakilo.
    Nyttigt?

Sen finns det folk som tycker att man ska härda handlederna, genom att slå på mitsar och säckar, därför att då bygger man på dom musklerna och stärker handleden.

Det skulle jag våga påstå är fel, man nöter på handleden och orsakar onödiga slitage skador, som på långsikt kan påverka bode boxning och kanske framtida vardagssysslor.

När du hoppar höjdhopp använder du lårmuskularut, vader, rumpa rygg o allt va de kan vara. Styrketräning hjälper men hey, du måste hoppa höjdhopp också för att muskulaturen ska bli bra på de du tränar inför. Samma sak med boxning, styrketräning hjälper att stabilicera men du måste boxas också för att lära dig hitta balancen i slagen/handleden, få stabilicerande muskulatur van osv. Så visst stabiliceras handlederna osv utav att köra utan lite också. Nöter på hadnlederna? duvet att när du tränar en muskel slits den ner, senn när du vilar byggs den upp o då anpassar den sig (stärks) för att klara arbetet bättre nästa gång. Samma sak här...Boxas du däremot med inflationer o skit i handlernara kan de bli kroniskt o ställa till med problem på sikt, låter som de är de du har gjort o de är inte vidare smart.

Ponera att en person börjar MMA vid 17års ålder, då han direkt får lära sig att "Det är bra att stärka handlederna, Dom blir starkare och man slipper linda", det tycker våran 17-åring låter skitbra.
    Han slår utan lindor och vrickar handlederna varje träning, särskilt vid krokar, då han inte har rätt boxningsteknik, men han härdar ut, "Smärta är vekhet som lämnar kroppen".
    Så här fortsätter han i sin 9år långa MMA-karriär, med varierande tränings intensitet.

fortsätter han vricka handlederna efter 9 års träning varje träning ska man vara jävligt talanglös.... Detta är överlag ett nybörjarproblem, första par åren man tränar. Du lär dig slå rätt, ha balance i slag o handleder osv. Problemet man kan stöta på med tiden är att man slår såpass hårt att du bryter ben o skit, inte att du vricka handleden, häner iaf väldigt sällan.

Då kan ni själv bilda er en uppfattning av huruvida det är nyttigt eller inte, för precis sådär har jag sett massor av folk som håller på.

Jag har själv gjort det när jag började träna som 16-åring, det har resulterat i oroväckande mycket väsen när jag "rullar" på händerna, *Klonk, kras, klonk*, vilket beror på slitager skador i brosket, samt olämplig broskbildning i handleden.
    Det kan ibland skapa så mycket smärta att jag har problem att lyfta enkla saker som mjölkpaket m.m
    Visst det blir inte värre och det går att fixa, ska själv till en läkare och förhoppningsvis fixa det, men det är ändå jobbigt, särskilt vid grappling.

Så, till alla er som inte lindar handlederna och tror på att det är nyttigt att härda handlederna, eller för er som bara tycker det är fjollor som lindar, Det är inte så mycket mer manligt att inte kunna lyfta mjölkpaket utan att tårarna rinner som på en liten flicka.

Att linda handlederna tar 1minut, det är extremt mycket skönare att slå och handskarna sitter bättre.
    Härdningen kan man göra i gymet med hantlar och knipövningar, så slipper man slitageskador och bygger upp nyttig handleds muskulatur istället för brosk, låt lindorna kompensera brosket.

Blev lite långt, men jag tycker det är så jävla onödigt att folk ska få sånt här som jag har, bara för att man har macho-tränare som inte är medveten om riskerna och eller kanske är medveten om riskerna, men inte berättar om dom.
    det kan trots allt riskera en framtida karriär inom MMA/shoot/boxning.

Senn ska de vara sakt att jag brukar uppmana nybörjare att linda,
    tar tid innan man lär sig slå o du kommer garranterat få känningar o stukningar i handleder o diverse annat fastän du lindar. Onödigt att vricka handlederna 3 ggr i veckan o senn måste ha ett långt träningsuppehåll där du missar massa bara för att du rivstartade o kroppen inte var van. Men med tiden vänjer sig kroppen, du lär dig slå, tillfällerna då du vrickar något blir färre o färre, de är åratal sedan jag körde kontinueligt med lindor o då tränar jag dagligen.

Moderator
    Reg.datum
    Feb 2007
    bottom line-
    Linda händerna när du ska slåss och kör handledscurl på gymmet.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Jag lindar på ett sätt jag lärde mig i thailand, som lämnar handflatan fri, så man enklare kan öppna och stänga handen,
    .
    Samma har, borjar med att linda knogarna istallet for att borja vid tummen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
Back to top

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32