Ursprungligen postat av
mowday

Ursprungligen postat av
Sprawler
jag har en jobbig hndledsskada som vägrar läka, den gör att jag lindar högerhandled både vid grappling och slag.
Blir inte någon markant skillnad i grapplingen, jag tycker t.om det kan vara skönt att ha extra stöd.
he okej.. de trodde jag inte ;P.. jag lindar änns på boxningen.. borde jag de ?
Jag tycker att man alltid bör linda handlederna när man ska slå hårt, särskilt vid krokar, det tycker jag är ganska självklart.
Slår man på en säck (med rätt teknik) så använder man alla muskler från låren till underarmen, det är väldigt mycket muskler, samtidigt som man lägger hela kroppsvikten bakom.
Är de bara jag som använder mina vader också när jag boxas?
Det resulterar i att handleden, helt ensam som svagaste länk, får ta ett motstånd på några hundrakilo.
Nyttigt?
Sen finns det folk som tycker att man ska härda handlederna, genom att slå på mitsar och säckar, därför att då bygger man på dom musklerna och stärker handleden.
Det skulle jag våga påstå är fel, man nöter på handleden och orsakar onödiga slitage skador, som på långsikt kan påverka bode boxning och kanske framtida vardagssysslor.
När du hoppar höjdhopp använder du lårmuskularut, vader, rumpa rygg o allt va de kan vara. Styrketräning hjälper men hey, du måste hoppa höjdhopp också för att muskulaturen ska bli bra på de du tränar inför. Samma sak med boxning, styrketräning hjälper att stabilicera men du måste boxas också för att lära dig hitta balancen i slagen/handleden, få stabilicerande muskulatur van osv. Så visst stabiliceras handlederna osv utav att köra utan lite också. Nöter på hadnlederna? duvet att när du tränar en muskel slits den ner, senn när du vilar byggs den upp o då anpassar den sig (stärks) för att klara arbetet bättre nästa gång. Samma sak här...Boxas du däremot med inflationer o skit i handlernara kan de bli kroniskt o ställa till med problem på sikt, låter som de är de du har gjort o de är inte vidare smart.
Ponera att en person börjar MMA vid 17års ålder, då han direkt får lära sig att "Det är bra att stärka handlederna, Dom blir starkare och man slipper linda", det tycker våran 17-åring låter skitbra.
Han slår utan lindor och vrickar handlederna varje träning, särskilt vid krokar, då han inte har rätt boxningsteknik, men han härdar ut, "Smärta är vekhet som lämnar kroppen".
Så här fortsätter han i sin 9år långa MMA-karriär, med varierande tränings intensitet.
fortsätter han vricka handlederna efter 9 års träning varje träning ska man vara jävligt talanglös.... Detta är överlag ett nybörjarproblem, första par åren man tränar. Du lär dig slå rätt, ha balance i slag o handleder osv. Problemet man kan stöta på med tiden är att man slår såpass hårt att du bryter ben o skit, inte att du vricka handleden, häner iaf väldigt sällan.
Då kan ni själv bilda er en uppfattning av huruvida det är nyttigt eller inte, för precis sådär har jag sett massor av folk som håller på.
Jag har själv gjort det när jag började träna som 16-åring, det har resulterat i oroväckande mycket väsen när jag "rullar" på händerna, *Klonk, kras, klonk*, vilket beror på slitager skador i brosket, samt olämplig broskbildning i handleden.
Det kan ibland skapa så mycket smärta att jag har problem att lyfta enkla saker som mjölkpaket m.m
Visst det blir inte värre och det går att fixa, ska själv till en läkare och förhoppningsvis fixa det, men det är ändå jobbigt, särskilt vid grappling.
Så, till alla er som inte lindar handlederna och tror på att det är nyttigt att härda handlederna, eller för er som bara tycker det är fjollor som lindar, Det är inte så mycket mer manligt att inte kunna lyfta mjölkpaket utan att tårarna rinner som på en liten flicka.
Att linda handlederna tar 1minut, det är extremt mycket skönare att slå och handskarna sitter bättre.
Härdningen kan man göra i gymet med hantlar och knipövningar, så slipper man slitageskador och bygger upp nyttig handleds muskulatur istället för brosk, låt lindorna kompensera brosket.
Blev lite långt, men jag tycker det är så jävla onödigt att folk ska få sånt här som jag har, bara för att man har macho-tränare som inte är medveten om riskerna och eller kanske är medveten om riskerna, men inte berättar om dom.
det kan trots allt riskera en framtida karriär inom MMA/shoot/boxning.
Senn ska de vara sakt att jag brukar uppmana nybörjare att linda,
tar tid innan man lär sig slå o du kommer garranterat få känningar o stukningar i handleder o diverse annat fastän du lindar. Onödigt att vricka handlederna 3 ggr i veckan o senn måste ha ett långt träningsuppehåll där du missar massa bara för att du rivstartade o kroppen inte var van. Men med tiden vänjer sig kroppen, du lär dig slå, tillfällerna då du vrickar något blir färre o färre, de är åratal sedan jag körde kontinueligt med lindor o då tränar jag dagligen.