Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 41
    Rookie

Är det bra att träna boxning vid sidan om MMA

Som rubrik, är det bra att träna boxning vid sidan om MMA eller lär man sig för mycket som inte går att använda sig av i MMA'n sen?

Hall of famer
    Boxning är utmärkt komplement till MMA. Skulle säga att det är bättre än Thaiboxning faktiskt.

Så du gör ett bra val att komplettera med boxning.

På Gladius där jag tränar så har vi extraklasser i boxning med en boxningstränare. Det är högst givande och det är dessutom flera som tävlar framgångsrikt i boxning.

Ett annat exempel är Joachim Hansen som tränar mycket boxning och nu när hans Pride kontrakt inte ger några matcher så tävlar han i boxning så länge.

Hall of famer
    Så kör han tex shootfighting så borde han välja rena Boxningpass före Thaiboxning?
    där håller jag inte med dej.

thaiboxning innehåller så mkt mer än boxning.

fast det bror ju på vad man vill satsa det extra krutet på..

Hall of famer
    Angående Boxning vs Thaiboxning som komplement till MMA.

Mitt resonemnag angående att välja boxning före thaiboxning som komplement går ut på följande.

I grund och botten är Thaiboxningsstilen inte lämplig för MMA. Den som tränar korrekt thaiboxningsstil tränar med ett ganska upprätt posture med lite vikt på främre benet, fokus på sparkar och knän jämfört med boxningdelen.

Posturen öppnar rejält för nedtagningar och sparkar är riskabelt i MMA med risken att bli nedtagen om sparken inte lyckas.

Boxning har i allmänhet en mer framåtböjd stil vilket är bra om man vill stoppa nedtagningar med sprawl på olika sätt. Boxning ger också fokus på förstås boxningoch det är den viktigaste delen av den fria stående kampen inom MMA.

Nu kan man tycka att thaiboxningens clinchmoment är viktgt och saknas i boxning. Det stämmer men för MMA sä är brottning mot kropp och ben viktigare än nackclinch. Särskilt för amatören där knän mot huvudet vanligtvis inte är tillåtet.

Hall of famer
    Men ni tränar vi inte korrekt Thaiboxning eller Korrekt (hoppas jag) Boxning.
    Nu tränar vi detta som kompliment..

Är det inte bättre man blir mer allround?
    knän
    sparkar
    slag

Samt blir bättre på att blockera dessa tekniker.

Vad det gäller sparkar så sätts ju allt upp med slag, tex Jardine..han lyckas riktigt bra!

Hall of famer
    Om det man tränar är ett rent komplement till sin MMa träning så kan man anpassa det som man vill.

Men om man skall gå till en boxningsklubb eller en thaiboxningsklubb för komplementet så hade jag alltså valt en boxningsklubb.

Normal boxning ligger mycket närmare boxning i MMA även vad thaiboxningsstilen liknar en MMA stil.

Hall of famer
    Håller med om att boxning är bättre för stand up inom MMA. Om man tränar shooto har man väl lite sparkar i sin vnaliga träning också.
    Det är slagen man vill höja till nästa nivå. Boxningen i thai är en vädligt liten del.

Hangaround
    tycker de är väldigt olika från klubb till klubb. Har tränat med många duktiga boxare som inte klarat av att stänga den ökade distancen som finns i mma/thaiboxning o på så vis blivit ganska neutraliserade. Också olika från tränare till tränare hur thaiboxnings lärs ut, thailand premieras slag väldigt lite o nerprioriteras därför mycket medans i västerländsk thaiboxning, där till o med armbågar ibland är borttagna finns det många klubbar som är bra på händerna och kör två olika stances beroende på distancen. går jag in o slår har jag en betydligt mycket lågare o bredare stance änn vad jag här när jag är på starkdistance o behöver vara beredd på att blocka sparkar... Give and take, från utövare till utövare o klubb till klubb

Hall of famer
    är beredd att hålla med trym.. har tränat på stockholm muay thai och slagskeppet personligen. på sthlm muay thai tränades extremt lite boxning och vi hade mkt traditionell thaistance... på slagskeppet var stancen direkt mkt lägre och boxningen gavs mkt mer tonvikt.. där stod vi i princip i brottarstance thaiboxades. i mma tror jag dock att det är viktigt att fort lära sig vinklar och hur dessa fungerar, det är inte bara bra för slag utan även för nedtagningar och jag tror boxnigsträning är bättre på att förmedla detta.

Hall of famer
    Fotarbetet ar valdigt annorlunda i boxning och gor att boxare forflyttar sig snabbare och blir valdigt svara att ta ner.
    Fick erfara detta igar (ser ut som frankenstein idag.) :cry:
    Killen jag sparrades med hade aldrig kort bjj eller mma innan men hade boxats sedan han var 4ar gammal och var helt omojlig for mig att fa tag pa.

Hangaround
    Quote Originally Posted by Björne
    Fotarbetet ar valdigt annorlunda i boxning och gor att boxare forflyttar sig snabbare och blir valdigt svara att ta ner.
    Fick erfara detta igar (ser ut som frankenstein idag.) :cry:
    Killen jag sparrades med hade aldrig kort bjj eller mma innan men hade boxats sedan han var 4ar gammal och var helt omojlig for mig att fa tag pa.
    då får man sparka honom på benen några ggr så de där omtalade fotarbetet blir lite jobbigare för honom o så ta ner honom the beauti of MMA and shame of the rest... that why i love MMA finns alltid något man kan göra för att neutralisera en extremtalang på något

Contender
    Det är ju alltid bra att va duktig på alla områden, men många som tränar mma borde lägga mer krut på boxningen enligt mig. Sen funkar ju inte orginell boxning helt ut med mma handksar och andra regler, men det är en väldigt bra grund. Och även om inte fotarbetet funkar på samma sätt i mma så är de bra kordinations träning och du kommer bli väldigt snabb på fötterna.

Up and coming
    Quote Originally Posted by Jonta
    Det är ju alltid bra att va duktig på alla områden, men många som tränar mma borde lägga mer krut på boxningen enligt mig. Sen funkar ju inte orginell boxning helt ut med mma handksar och andra regler, men det är en väldigt bra grund. Och även om inte fotarbetet funkar på samma sätt i mma så är de bra kordinations träning och du kommer bli väldigt snabb på fötterna.
    Sant, en risk med boxning är att om man sedan använder det i MMA så kan man bli lite "passiv" i benen. Visst kan man bättra på sin boxning, men när det gäller MMA träning tror jag att man ska träna in både slag och spark samtidigt. Det är två helt olika världar.

Contender
    intressant ämne faksitkt,
    jag ska själv välja mellan att träna BJJ\boxning på Hilti eller MMA\thaiboxning på Pancrase och jag har faksittk ingen aning än..

Men jag behöver förbättra min boxning samtidigt som mina sparkar och knän är min styrka så jag har verklige beslutsångest^^

Contender
    Quote Originally Posted by gatzzzo
    jag ska själv välja mellan att träna BJJ\boxning på Hilti eller MMA\thaiboxning på Pancrase och jag har faksittk ingen aning än..

Men jag behöver förbättra min boxning samtidigt som mina sparkar och knän är min styrka så jag har verklige beslutsångest^^
    testa på sport jujutsu. de är ju ganska lika med judon fast vi har slag å spark med

Hall of famer
    Quote Originally Posted by mowday

testa på sport jujutsu. de är ju ganska lika med judon fast vi har slag å spark med
    sport jutsu är jue mer takewondo och kissig bjj

jag skulle gå thai om du gillar att sparka och knäna (oavsätt vad som är bäst för mma)

Hangaround
    hörni, varför fortsätter ni skriv ai tråden?? Jag har juh redan skrivit här juh! :roll:

8) 8) :wink:

Rookie
    Det är lätt att fastna i diskussioner om vilka tekniker som är bäst för mma boxning eller thai. Tänk på att det kan variera väldigt mycket beroende på klubb och tränare. Den hollenska varianten av thaiboxning är tex ganska anourlunda än om du åker till thailand och tränar. Även där skiljer det sig från camp till camp.

Det bästa sättet att förbättra eran stående fight för MMA (det är det jag antar att ni vill?) är faktist att gå upp och tävla i boxning eller thaiboxning. Tävling är i min mening den mest effektiva träningsmetoden av alla. Näst bäst är så klart sparring. Så stirra er inte blinda på vilka tekniker som är "bäst" hitta en bra sparring parter eller stick upp i ringen och gå några matcher. Jag lovar att er stående fight kommer förbättrast dramatiskt om ni inte gjort det tidigare. Det har funkat för mig och mina killar.

Jocke
    www.gbgmma.com

Champ
    ballett någon? har ni någonsin sett en snubbe som kör ballett som inte e rå rippad å vig som en tok? mma is all about muscles baby =) å sen lite vighet

Hall of famer
    hahaha fyfan va roligt >_<

Contender
    Hmm kanske ballet och schack vore en vinnande kombination inom mma ,Vandamme får börja träna schack så är han redo för en titleshoot i ufc fan vad dana skulle gnugga händerna över alla stålar :lol:

Contender
    Quote Originally Posted by PR00H
    hahaha fyfan va roligt >_<
    synd att de itne stämmer då ;P Som jag sa innan mer som judo fast med slag å spark.

Contender

Boxningen på Hilti är inte direkt öppen för de som tränar bjj, det är ett par killar med tränare som tränar där men tävlar för en annan klubb i boxning. Så boxningen ingår t.ex inte i terminsavgiften och medlemskapetr på hilti vad jag vet.

Contender
    Boxningen på Hilti är inte direkt öppen för de som tränar bjj, det är ett par killar med tränare som tränar där men tävlar för en annan klubb i boxning. Så boxningen ingår t.ex inte i terminsavgiften och medlemskapetr på hilti vad jag vet.[/quote]

Ere så:S?

ere nån osm kan bekräfta det eller?? PROOHH kanske?

Up and coming
    Det är sant att det är olika från klubb till klubb hur thai boxningen ser ut.. Men jag skulle inte vilja sätta den efter Boxning på något sätt, Boxning är jäätebra att träna för MMA då man inte sparkar lika mkt, men saken är ju den att, det beror på utövaren också, har man vassa sparkar, så kommer man att använda dom självklart, för det händer endå lite då och då, att folk knockas av en highkick. Och tränar man mkt boxningstekniker på sin Thai klubb, eller Thai Pass på MMA klubben så kommer man endå kunna bygga upp en bra bas.

För det man behöver i MMA om jag förstått det rätt gentemot andra kampsporter är att vara well rounded.

Men Thai posture kommer man endå inte använda i en MMA match, pga takedowns möjligheten på den upprätta stilen, och det är man nog medveten om

Hall of famer
    Boxningen på Hilti är inte direkt öppen för de som tränar bjj, det är ett par killar med tränare som tränar där men tävlar för en annan klubb i boxning. Så boxningen ingår t.ex inte i terminsavgiften och medlemskapetr på hilti vad jag vet.
    Ere så:S?

ere nån osm kan bekräfta det eller?? PROOHH kanske?
    det stämmer inte, man får vara med om man tränar på klubben. däremot ska man höra med dem som kör boxningen exakt vilka tider dem kör för det har varit lite olika..

förut stod inte passen på schemat och det var mest boxarna som körde för sig själva, men frågade man om man fick delta var det ingen som blev avvisad, tvärtom skulle jag vilja påstå..

Page 1 of 2 12 LastLast