Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 23 of 23
    Contender

Vilodagar för max uppbyggnad

Någon som har bra koll på hur många vilodagar som är rekommenderat för en muskel, för maximal uppbyggnad?

Som jag tränar nu så kör jag t ex rygg och biceps på en måndag och nästa gång på lördagen. Funderar på om det skulle vara bättre att köra på fredagen istället dock. Hmmm... Vad tros?

Hall of famer

Re: Vilodagar för max uppbyggnad

Enligt vad jag har lärt mig så kan du gott köra igen på fredag utan problem. 48 h är minimum vila för en muskelgrupp, efter 72 kan du definitivt köra samma igen. Så om du tränar biceps&rygg på måndag kan du nog ta dem igen onsdag eller torsdag.

Up and coming

jag har en av varldens basta body builders farsa som gym tranare for tillfallet och vi kor en muskel grupp varje dag men man far alltid kora rygg och magge till och den andra muskel gruppen ska ha 3 dagars vila for max byggnad

Contender

Quote Originally Posted by lilM
    ...man far alltid kora rygg och magge till...
    Varför skulle det vara så? Magmuskler och ryggmuskler är ju muskler precis som alla andra och behöver vila för att bygga upp sig igen (= växa).

Att man alltid kan köra en muskelgrupp tror jag inte på.

Moderator

Quote Originally Posted by biffmedpommes
    efter 72 kan du definitivt köra samma igen. Så om du tränar biceps&rygg på måndag kan du nog ta dem igen onsdag eller torsdag.

Vad menar du lilM att man kan köra rygg (!?) och mage hur ofta som helst?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

jo for att de musklerna anvander man hela tiden vad man an gor gar ej att fa natt undantag och de maste pressas sa de klarar av att anvandas hela tiden men saklart de vilar nar du sover men de masta klara av just att anvandas hela tiden det sa han till mi och hans son va inte liten ska jag saga XD

Up and coming

men om ni vill ha helt battre forklaring kan jagf raga han igen idag nar jag ska trana

Moderator

Ja gör det för det är helt och hållet fel och utan någon som helst sanning. Magen och ryggen är för det första inte två muskler utan snarare runt 15 st sammanlagt som du tränar och muskler är muskler oavsett vart de sitter och behöver vila och återhämtning oavsett.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

japp sant sant men jag ska kolla upp idag vrf de va just sa sa kan du fa det mer detaljerat

Up and coming

yes nu har jag kollat upp det och han sa sahar pa ett ungefar om man ska forsoka oversatta det fran serbiska till svenska

jag fragade sahar

- vrf kan man alltid trana magen och rygg musklerna?

- jo for att de ar varan forsta muskel kultur de kan vi alltid pressa och bygga hur mycket vi vill pa visst om man vill ha grovre mage och rygg later man de vila men for att fa en mer uthallig rygg och mage som klarar att utsattas fran mjolksyra under en langre tid och vara mer uthallig sa ska de anvandas och tranas varje dag

men varan andra muskel grupp later man vila for att de ska va mer spanstigare orka lyfta och toja ut sig mer dvs ett ex. armarna de ska klara lyfta en storre tyngd men under en kort tid man later de vaxa sig forst innan man definerar de som den forsta muskel gruppen

de inte exakt for de blir inte alltid ratt nar man ska oversatta men yes :P

Contender

Detta går emot allt jag lärt mig om styrketräning och jag tror faktiskt inte att det är sant. Det är ingen skillnad på hur ryggmuskulaturen är uppbyggd jämfört med bröst eller ben t.ex.

"Första muskel kultur"??

Nja. Skulle inte lyssna allt för mycket på din serbiska gymguru om jag vore du.

Up and coming

men hans traningar har faktiskt gett stora resultat men yes yes

Moderator

Ja alltså belastar man musklerna så ger det resultat även om man gör det på "fel" sätt så att säga

Up and coming

mm de borde faktiskt stamma

Rookie

Quote Originally Posted by Brushi
    Quote Originally Posted by lilM
    ...man far alltid kora rygg och magge till...
    Varför skulle det vara så? Magmuskler och ryggmuskler är ju muskler precis som alla andra och behöver vila för att bygga upp sig igen (= växa).

Att man alltid kan köra en muskelgrupp tror jag inte på.
    Inga muskler är likadana och bör inte behandlas likadant mage kan köras varje dag men kan leda till överträning därför rekommenderas det ofta att man vilar en dag mellan magpassen.

Förtydling: Alla muskler som inte pumpas stenhårt behöver inte vila lika mycket som andra, och eftersom att magen sparar på det mesta kroppsfettet så är det viktigt att hålla i gång den för att inte tappa sina "cuts" i magrutorna.

Men samtidigt tränar man stenhårt så bör man vila minst 48 timmar innan man kör igen.

Moderator

Magmuskulaturen lagrar inget kroppsfett och självklart kan du träna en muskel varje dag om du tränar den väldigt lite på låg intensitet. Att jogga varje dag är inget problem för en tränad individ. Däremot så är magmusklerna muskler som arbetar på precis samma sätt som alla andra muskler när du tränar och behöver följaktligen vilas och återhämtas som alla andra muskler du tränar hårt

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Magmuskulaturen lagrar inget kroppsfett och självklart kan du träna en muskel varje dag om du tränar den väldigt lite på låg intensitet. Att jogga varje dag är inget problem för en tränad individ. Däremot så är magmusklerna muskler som arbetar på precis samma sätt som alla andra muskler när du tränar och behöver följaktligen vilas och återhämtas som alla andra muskler du tränar hårt
    menade förståss magen ^^ Yes thats right men eftersom att de flesta tränar magmusklerna kortare än andra muskelgrupper och då ofta utan vikter så brukar vilotiden för magen normalt vara lägre än för andra muskelgrupper

Moderator

Ja precis självklart behöver inte magen vila länge om den inte blivit belastad.. Men det gäller ju alla muskler, det är det jag menar när jag säger att principen är densamma. En muskel som belastas hårt behöver vila och återhämtning..

Contender

Quote Originally Posted by chicken_spank
    Inga muskler är likadana och bör inte behandlas likadant mage kan köras varje dag men kan leda till överträning därför rekommenderas det ofta att man vilar en dag mellan magpassen.
    Du säger ju emot dig själv i tråden...

Jo, skelettmuskulaturen är visst likadan och fungerar i stort på samma sätt. Ingen skillnad på mag-, rygg- eller benmuskulatur.

Moderator

Vad chicken menar (som jag förstått det) är att han inte tränar magen lika hårt och med samma belastning som övriga muskler och att den då inte behöver samma återhämtning, vilket är helt riktigt.

Jag tränar magen hårt på hög belastning och behöver då samma sorts återhämtning som alla andra muskler som tränas hårt med hög belastning precis som du säger brushi. Alla muskler fungerar på samma sätt men man tränar ju väldigt olika beroende på individuella mål.

Up and coming

men jagv et inte riktigt vad är bäst platta eller kraftiga mag muskler när vi kollarpå att ta smällar ..

för de är jö olika tränings metoder till båda dessa

Champ

Roy Nelson kagge är nog det effektivaste när det gäller att ta stryk

Moderator

Ja fett används ju som värmeisolering och stötskydd för organen så ju större desto bättre ?