Finns det något som kan motverka eller lindra träningsvärk?
Finns det något som kan motverka eller lindra träningsvärk?
Massage! eller isbad. Många tror att stretching lindrar träningsvärk men det finns det inga belägg för, det finns t.o.m. teorier om att det skulle kunna förvärra den.
Massage hjälper kroppen att återhämta sig snabbare genom att öka genomblödningen och snabba på återhämtningen och transportera bort slaggprodukter från muskeln, t.ex. mjölksyran.
Isbad ska fungera på ungefär samma sätt plus att den otroliga kylan skulle hjälpa musklerna att kylas ner snabbare och även då på det sättet motverka. Jag tror teorin är att kylan får musklerna att dra ihop sig och liksom pressa ut mjölksyran ur sig själva typ..
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Min personliga erfarnhet är att man ska utföra ungefär samma övningar som gav en träningsvärk, fast i betydligt lägre tempo och med lägre belastning.
Har även hört att ut och gå eller jogga väldigt lätt ska hjälpa till då blodet pumpas runt snabbare och hjälper till att föra bort slaggprodukter från musklerna och återhämtar kroppen snabbare.
(Streching har faktiskt aldrig hjälpt mig att inte få träningsvärk men det kanske funkar för vissa)
Har inga vetenskapliga bevis för detta men det funkar hyfsat för mig iaf![]()
ja att jogga som nedvarvning är ett sätt
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"