Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 48 of 48
    Rookie

Re: Träningsscheman!

Quote Originally Posted by Brushi
    Av det jag har läst om er "konversation" så tycker jag ShogunRua har rätt. Du hakade upp dig på "benen", men hävdar att man bygger vader genom löpning. Detta tror jag inte är sant då du för att "bygga" behöver belasta tyngre. ShogunRua vet väldigt mycket om just styrketräning och kost och det är inte så att vi alla håller på den som varit på forumet längst.

Men återigen, det spelar ingen roll vem som har rätt (för hundrade gången) - håll en trevlig ton!
    Tittade du igenom länken som jag postade?

Moderator

Jag tittade på din länk och jag såg inte en enda relevant vetenskapligt förankrad teori förmedlad av en säker källa som bestridde mitt påstående i forumtråden som du länkade till.

När jag säger benen så menar jag benen. Om jag vill prata om specifika muskelgrupper så gör jag det och det är då jag skriver "vaderna" t.ex som är de vi pratar om, M. Gastrocnemius och M. Soleus för att vara mer exakt. Nu får du ta och skärpa dig, lugna ner dig och ändra ditt tonfall. Vi vill ha en trevlig öppen stämning här på forumet och förväntar oss att alla medlemmar ska jobba för det.

Du skriver
    "benen = låren + vaderna, jag vet mycket väl att man inte kan bygga låren genom att springa"
    Jag hävdar att all skelettmuskulatur fungerar på samma sätt och således kan du inte helller "bygga" vaderna genom att springa på det sättet som du påstår. Detta grundar sig i att vaderna till stor del består av en annan fibertyp som inte svarar lika bra på traditionell gymträning.

Du har också begått ett argumentationsfel då du trots citatet ovan innan har skrivit
    "Verkligen? Jag visste inte att vaderna tillhörde benen!
    Skärp dig, titta du ens på länken som jag visa, läste du ens min första post? Jag sa att man OCKSÅ kan bygga vaderna genom att springa, sen så du kommer och säger att jag sa benen, sen säger du att vaderna tillhör benen. Är du 12? Väx upp!"
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Okej, ha så roligt med ditt liv, ni verkar inte ha någon kunskap alls här utan bara snackar massa skit.
    Hejdå

Hall of famer

MMAforum - 1
    Shoguns - 0

Hall of famer

Va komiskt...han blev sur.

Contender

Tänkte kan ju förstsätta me detta ämne :P
    Vader är ju svårt att bygga, kan man göra något speciellt för att hjälpa till de (än att bara göra lite vadlyft på gymmet)
    Eller är de genetiskt, så för vissa är de svårt?

Hall of famer

Skärpning grabbar, ni måste väl kunna acceptera att vi har olika åsikter?

Åter till tråden.

Fimpen: Tänkte kan ju förstsätta me detta ämne :P
    Vader är ju svårt att bygga, kan man göra något speciellt för att hjälpa till de (än att bara göra lite vadlyft på gymmet)
    Eller är de genetiskt, så för vissa är de svårt?
    Proppa i dig mängder av mat och träna tungt, så ser du resultat om du vill ha stora vader

Hall of famer

En tanke då: Om man som jag lirar en hel del volleyboll och är kort och därmed behöver all hopphöjd man kan få, kan det då vara rent dåligt att springa för mycket? Min tankegång är om löpningen gör vader (och lår) mer tränade för uthållighet än explosivitet? Behöver jag säga att jag inte är någon expert på detta område?

Contender

Quote Originally Posted by drue
    En tanke då: Om man som jag lirar en hel del volleyboll och är kort och därmed behöver all hopphöjd man kan få, kan det då vara rent dåligt att springa för mycket? Min tankegång är om löpningen gör vader (och lår) mer tränade för uthållighet än explosivitet? Behöver jag säga att jag inte är någon expert på detta område?
    En vän till mig som är baskettränare pratade just om volleyboll spelare som ett exempel på hur han skulle träna sina spelare. Enligt vad han hade hört så stretchade dom aldrig sina vader och löpträning var "bortkastat" då de behöver explosiva vader och inte vader för långlopp.

Jag tror iofs inte att det är dåligt att löpträna, men som volleybollspelare kanske du inte får ut så mkt av det. Men vad vet jag...

Moderator

Det är troligtvis inte kontraproduktivt men det är ju så att man blir bra på det man tränar. Så för att träna optimalt för att t.ex hoppa högt i volleyboll så är bästa träningen att hoppa så högt som möjligt exakt som du gör i volleyboll. Men jag tror inte du kommer känna av någon märkbar skillnad om du slutar löpträna i syfte att förbättra volleybolls-hoppen.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Fett. Hört det där om att undvika stretching till förmån för mer explosiva muskler förut men skrivit av det som BS. Det kanske stämmer då? Anyhow, damn, då har man ingen legitim anledning att strunta i löpningen tack för svaren.

Moderator

Nej det är nog troligtvis BS.

Hall of famer

Har lagt upp ett 4 dagars program åt mig och min kompis anpassat efter oss. Klämer in mage nån gång ibland.

Måndag Axlar + Triceps

Tisdag Rygg

Onsdag Vila

Torsdag Ben

Fredag Vila

Lördag Bröst + Biceps

Söndag Vila

Moderator

Blir det inte problematiskt att köra rygg dagen efter att du har kört axlar? Jag tänker på baksidan av axeln som kopplas in i princip i alla ryggövningar..

Hall of famer

Jo det har du rätt i faktiskt, bara byta plats på det och ben passet

Moderator

Ja det skulle jag gjort

Rookie

Två gånger i veckan kör jag, olika dagar beroende på hur det är med jobbet

pass 1:

Ben
    Utfall med hantlar
    Benpress
    Leg curl
    Leg extension
    Vadpress i benpressmaskinen

'Axlar

Militärpress
    Drag till hakan
    "Övningen där man står framåtlutad och kör typ bakåtvända flyes" (kan inte namnet på den)
    Kan inte nå fler axelövningar så jag kör alla två gånger.. :P

Pass 2:

Armar
    Curl, skivstång
    Liggande tricepsextension
    Hammercurl
    Tricepspress
    Scottcurl
    Omvända curls, skivstång
    Underarmscurl

Tuttar

Bänkpress
    Cable flyes

Rygg
    Latsdrag
    Sittande rodd
    Kabelshrugs
    Hyperextension
    Good morning
    Chins

Kör åtta reps och fyra set på allt

Contender

Quote Originally Posted by Ramlosa
    Jag skulle råda dig till att variera antalet reps och set från vecka till vecka för att få en så varierad träning som möjligt. Har en vän som håller på med bodybuilding och han har berättat att kroppen vänjer sig vid ett antal reps/set om man kör det hela tiden vilket gör att muskelutveckling går långsammare.

Rookie

Quote Originally Posted by Hemulen
    Quote Originally Posted by Ramlosa
    Jag skulle råda dig till att variera antalet reps och set från vecka till vecka för att få en så varierad träning som möjligt. Har en vän som håller på med bodybuilding och han har berättat att kroppen vänjer sig vid ett antal reps/set om man kör det hela tiden vilket gör att muskelutveckling går långsammare.
    Bllir det inte jobbigt att hålla koll på hur mkt man ska lyfta? Jag menar, jag vet att jag bänkar 57,5 på 8x4, hur mkt klarar jag då på typ 6x3?

Moderator

Ja det lär du märka när du har testat...

Variation är king i gymmet!

Hall of famer

När man ska variera, funkar det då att man börjar köra så man orkar 5 st och sedan ökar vikten när man kommer upp mot 12 eller nåt?

Contender

Om vi säger att man bänkar 3x10 på 50 kilo ena veckan, sen kör man 3x8 på 60kg nästa vecka och veckan efter det 5x5 på 65. Sen den fjärde veckan kör du 3x10 och då kanske du orkar 55kg

Page 2 of 2 FirstFirst 12