Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 48
    Hall of famer

Träningsscheman!

Ni som hänger på gymmet emellanåt, släng upp era träningsscheman! Känner att jag vill ha lite variation och testa något nytt. Funderar på SL-programmet som var med i senaste Fighter, någon som kör liknande kanske?

Just nu ser mitt schema ut ungefär såhär:

Rygg/biceps - 5-6 övningar rygg, 3 st biceps.
    Bröst/triceps - 4-5 övningar bröst, 3 st triceps.
    Axlar/mage - 3-4 övningar axlar, 3-4 övningar mage.
    Ben - 2-3 övningar per "benmuskel".

Kör oftast 2 dagar i rad, vila en, osv. Gjort såhär mer eller mindre i två år nu.

Konstruktiv kritik tack!

Edit: Tråden skulle självklart ligga under "Styrketräning", förlåt ops:

Up and coming

Re: Träningsscheman!

Måndag-fram och baksidan ben( 5övningar),vader-3 (öv)
    Tisdag-bröst (4 öv),biceps(3 öv)
    Onsdag-VILA
    Torsdag-rygg(4 öv) triceps(3 öv)
    Fredag-axlar(4-5 öv) magen(3 öv)

Moderator

I.o.m min deff har jag ändrat om lite i min träning för närvarande, jag kör som följer:

pass 1 - Bröst, triceps och axlar
    pass 2 - Rygg och biceps
    pass 3 - ben och "core" (alla magmuskler inte bara sexpacket)

Jag kör intensiv styrketräning ca 60 minuter per pass, det betyder att pass 1 t.ex blir 20 minuter bröst, 20 minuter triceps och 20 minuter axlar. Det brukar oftast bli 3 olika övningar per muskelgrupp men ibland bara 2 på benen med tanke på att det bara blir 15 min per muskelgrupp. Jag kör på högintensivt i ca 60 minuter, som sagt, för att förbruka mitt lagrade glykogen. Sedan sätter jag mig på spinningcykeln och trampar bort 20-25 minuter i fettförbränningssyfte. Dessförinnan tar jag mitt EAA för att förhindra muskelnedbrytning.

Om du inte deffar skippar du självklart cyklingen. Det blir oftast att jag kör varannan dag på gymmet, det händer dock att jag kör ben sen bröstpasset dagen efter eftersom träningsvärken inte spelar in då. Se också till att få så allsidig träning som möjligt. Jag kör aldrig samma pass två gånger i rad utan byter ut övningar till höger och vänster och experimenterar runt lite. Detta kräver självklart att man kan sitt gym och sina övningar. Det är inte helt okomplicerat att hitta på nytt hela tiden men man känner skillnad, jag gör iallafall det. Lycka till! Har du några funderingar så vet du att det bara är att fråga på kompis
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Det där med core är intressant. tror du att du har några länkar till övnignar som tränar sidan av magmusklerna?
    Hade varit nice

Moderator

Det ska nog kunna ordnas fram. Jag kör crunches på matta, crunches på en såndär lutande ställbar bänk med säkerhetsbälte, sido crunches, benlyft och en jävligt bra övning som får det att glöda i internus och externus. Men står i plankan på sidan på en arm och sedan roterar man bålen.. ska se om jag kan luska fram film/bilder, måste ta reda på vad den heter bara. återkommer om det
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

Jag kör enligt http://stronglifts.com/
    Fokus på basövningar och att bygga rejäl styrka

Pass 1
    Knäböj 5*5
    Axelpress 5*5
    Marklyft 1*5
    Pull-upps/chin-upps 3*failure
    chrunches, med motvikt 3* failure

Pass 2
    Knäböj 5*5
    Bänkpress 5*5
    Dips 3*failure
    Inverted row 3*failure
    revese crunch 3*failure

Och så roterar man passen med minst 48h vila mellan. Grymt bra för att bygga grundstyrka

Up and coming

Pass 1 består av rygg och bröst

Pass 2 består av axlar och biceps

Pass 3 består av ben och triceps

Det känns ganska effektivt men då jag gjort upp planen själv så är jag inte helt säker. Har dock bara kört såhär i sisådär 2 månader

Moderator

Här är övningen jag menade

[youtubejecoftt]http://www.youtube.com/watch?v=f0ZT8zlv-iM[/youtubejecoftt]

Men vi riktiga män kör den inte på armbågen utan på handen. Se till att jobba med kroppen helt rak- rak planka och rak linje mellan axlarna och fötterna ner genom höften. Det är lätt att man står som en ostbåge. Och så ska den göras väldigt väldigt sakta, han i videon vet således inte riktigt vad han styr med men det är rätt övning.

Sen kör jag skeppet med rotation med en femkilosskiva. Den ser man många fighters köra variationer av. Man sitter på röven med anspänning i magen och böjda knän och sedan roterar du viktskivan ut åt sidorna så långt du kan fram och tillbaka. Det är bara bålen som ska röra sig, inte benen.. Sedan standard sidocrunches.
    Det är min workout för sidomusklerna i magen.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Att fråga efter tränings scheman på forum är både positivt och negativt, man kan visserligen få tips och förslag på övningar. Men man måste finna det schema som passar just DIG bäst. Så bara att alla som läser detta prövar olika scheman tills man hittar något bra.

Själv kör jag för tillfället så här:

Prog 1: Bröst, armar, mage

Bänkpress 3x12 (kör så i tre veckor 4e veckan kör jag 4 set men 12-8-6-3 reps sen kör jag som vanligt 3x12 i 3 veckor.
    Snedbänk (hantlar) 3x12
    Snedbänk (stång) 3x12

Superset: biceps curl med rak el ez stång 3x15
    Triceps press ez stång från pannan 3x15

Superset: Biceps hammercurl 3x8
    Triceps push down me kabel 3x15

Mage crunches 3x12
    Hängande benlyft 3xmax

Prog 2: Rygg, axlar

Chins 3xmax
    Marklyft 4x6
    Rodd med hantlar eller framåtlutande m stång 3x12
    Latsdrag 3x12
    Militärpress m hantlar eller stång 4x12
    Baksida axlar m hantlar 3x15
    Swing 3x15
    Shrugs 3x15

Prog 3: Ben, vader
    Benspark 3x15
    Knäböj eller benpress (djupa) 4x10
    Utfall promenerandes med hantlar, håller ett par hantlar i händerna och promenerar fram i korta utfalls steg utan att knät tar i backen helt. ca 30 steg.
    Baksida lår i maskin 4x15
    Vader stående eller sittande 3x30

Oavsett vilket av dessa pass jag kört så känner jag mig lagom slutkörd på de kroppsdelar som tränats. Rent av tungt att sätta sig i bilen efter benpasset och trycka på gasen!

Tillskott jag kör med:

WNT Super Gainer. En gainer med stora portioner (ca. 666 kcal) innehåller även 2g L-glutamin och 5g kreatin per portion. Denna tas som mellanmål och efter träning (har svårt för att gå upp i vikt).

WNT Triple pro. Ett bra bland protein som jag intar morgon och kväll. Innehåller mycket BCAA.

Återkommer med mer information om hur stora portionerna på WNT Super Gainer är i gram. Måste hitta burken.

Edit: Stavfel och liknande.

MVH // Uno

Rookie

Själv kör jag:

Pass 1)
    Främre lår: Knäböj 4 set, benpress 4 set
    Axlar: Frivändningar 4 set, upprätt rodd 2 set, framåtlutande hantelyft (bakre axlar) 3-4 set
    Triceps: Dips 3-4 set

Pass 2)
    Bröst: Hantelpress 4 set, dips 2-3 set, djupa armhävningar set
    Rygg: Marklyft 3-4 set, stångrodd 3 set, kabelrodd 3 set, latsdrag 3 set
    Bakre lår: 4-5 set utfall
    Biceps: Hammercurl 3-4 set

Mage kör jag 3-4 set efter gym passen, och ibland efter mma träningen
    Vader har jag inte kört så mycket senast men ska lägga till 4-5 set efter något pass, man bygger ju vaderna bra genom att springa också

Reps är 4-6 utom mage och övningar som man har kroppen som belastning då det blir lite mer

Moderator

Du bygger knappt alls muskelmassa i benen av att springa sålänge du inte springer ditt yttersta absoluta max i korta intervaller. Nu menar jag "bygga" som man bygger på gym med viktträning

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Du bygger knappt alls muskelmassa i benen av att springa sålänge du inte springer ditt yttersta absoluta max i korta intervaller. Nu menar jag "bygga" som man bygger på gym med viktträning
    Först och främst, vem sa något om att bygga benen genom att springa?

Jag pratade om vaderna, läs först. Sen så vet jag vad snackar om
    http://www.halso.info/forum/thread-33528.html?tid=33528

Moderator

Quote Originally Posted by Shoguns
    Vader har jag inte kört så mycket senast men ska lägga till 4-5 set efter något pass, man bygger ju vaderna bra genom att springa också
    Vaderna är en del av bennmuskulaturen. Att springa är en konstant förhållandevis låg belastning och för att "bygga" massa optimalt så gäller 8-12 reps med tungt motstånd och kcalöverskott för vader liksom för alla andra muskelgrupper. Sedan är det sant att vaderna i regel svarar dåligt på traditionell gymträning eftersom de har en annan sorts fiber, framförallt soleus, men det går att bygga upp vaderna precis som all annan skelletmuskulatur.

Rookie

Vaderna är en del av bennmuskulaturen. Att springa är en konstant förhållandevis låg belastning och för att "bygga" massa optimalt så gäller 8-12 reps med tungt motstånd och kcalöverskott för vader liksom för alla andra muskelgrupper. Sedan är det sant att vaderna i regel svarar dåligt på traditionell gymträning eftersom de har en annan sorts fiber, framförallt soleus, men det går att bygga upp vaderna precis som all annan skelletmuskulatur.
    Verkligen? Jag visste inte att vaderna tillhörde benen!
    Skärp dig, titta du ens på länken som jag visa, läste du ens min första post? Jag sa att man OCKSÅ kan bygga vaderna genom att springa, sen så du kommer och säger att jag sa benen, sen säger du att vaderna tillhör benen. Är du 12? Väx upp!

Hall of famer

Hahaha, ett så ödmjukt troll vi har fått dessutom. Förlåt för OT, men jag var bara tvungen. Tror du kan ge upp detta fallet Shoggis

Rookie

Quote Originally Posted by drue
    Hahaha, ett så ödmjukt troll vi har fått dessutom. Förlåt för OT, men jag var bara tvungen. Tror du kan ge upp detta fallet Shoggis
    Hahaha vad får dig att tro att jag trollar? Det är bara okunnighet från er sida

Hall of famer

Totalt 14 poster varav minst 12 är nervärderande mot andra medlemmar på forumet.
    Dessutom förlorar du diskussionen när du klart säger bygga i originalposten och sedan börjar flama ShogunRua för att han säger att löpning inte bygger så mycket muskler.

Rookie

Quote Originally Posted by Darbog
    Totalt 14 poster varav minst 12 är nervärderande mot andra medlemmar på forumet.
    Dessutom förlorar du diskussionen när du klart säger bygga i originalposten och sedan börjar flama ShogunRua för att han säger att löpning inte bygger så mycket muskler.
    ....... läs om vad jag skrev. Han säger bygga benen medans jag snackar om vaderna, titta på länken som jag postade

Contender

...man bygger ju vaderna bra genom att springa också
    Varför har du en så otrevlig ton när ShogunRua upplyser dig om att man inte bygger vader/ben genom löpträning?

Även om någon här i dina ögon har fel så håller vi en god ton och argumenterar fram och tillbaka.

Moderator

Jag visste inte att vaderna tillhörde benen!
    Vart sitter dina vader undrar jag? Jag kan berätta om mina ben. Dom börjar med underbenet ovanpå foten (tibialis och fibula) där bland annat vadmuskulaturen sitter, sedan övergår de i Femur via knäleden och fäster sedan i bäckenet.

Rookie

Quote Originally Posted by Brushi
    ...man bygger ju vaderna bra genom att springa också
    Varför har du en så otrevlig ton när ShogunRua upplyser dig om att man inte bygger vader/ben genom löpträning?

Även om någon här i dina ögon har fel så håller vi en god ton och argumenterar fram och tillbaka.

Rookie

Jag visste inte att vaderna tillhörde benen!
    Vart sitter dina vader undrar jag? Jag kan berätta om mina ben. Dom börjar med underbenet ovanpå foten (tibialis och fibula) där bland annat vadmuskulaturen sitter, sedan övergår de i Femur via knäleden och fäster sedan i bäckenet.
    Så du menar att om jag kör hantelcurl så tränar jag hela armen? Även triceps? Om jag tränar brösten så tränar jag hela överkroppen? Även ryggen? Du verkar inte kunna läsa

Du borde nog kolla upp vad ironi är

Contender

Du svarade inte på frågan; varför din otrevliga ton?

Vem som har rätt eller inte är för mig ointressant i det här fallet. Du glider in i det här forumet och kastar ur dig spydigheter åt höger och vänster så fort ingen tycker likadant som du. Sådant är väldigt omoget och inget som vanligtvis pågår här.

Moderator

Nej det har jag aldrig påstått. Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga om jag ska vara ärlig? Varför skulle jag tro att en hantelcurl tränar hela armen?

Var vänlig och håll lite trevligare ton också är du snäll.

Nu kom jag på vad det kan vara? Har du hängt upp dig på att jag säger "benen" när jag pratar om de nedre extremiteterna. Jag har aldrig påstått av du tränar alla benmuskler när du tränar vader, men vaderna sitter likväl på dina ben.

Rookie

Quote Originally Posted by Brushi
    Du svarade inte på frågan; varför din otrevliga ton?

Vem som har rätt eller inte är för mig ointressant i det här fallet. Du glider in i det här forumet och kastar ur dig spydigheter åt höger och vänster så fort ingen tycker likadant som du. Sådant är väldigt omoget och inget som vanligtvis pågår här.
    För att ShogunRua tror att han vet bättre än mig och försöker rätta mig när jag vet vad jag snackar om, jag pratar om vaderna och han kommer och säger "man kan inte bygga benen genom att springa" benen = låren + vaderna, jag vet mycket väl att man inte kan bygga låren genom att springa.

Sen så kommer någon och kallar mig troll, och ingen läser det jag skrivit utan verkar hålla med den personen som har varit medlem mest.

Contender

Av det jag har läst om er "konversation" så tycker jag ShogunRua har rätt. Du hakade upp dig på "benen", men hävdar att man bygger vader genom löpning. Detta tror jag inte är sant då du för att "bygga" behöver belasta tyngre. ShogunRua vet väldigt mycket om just styrketräning och kost och det är inte så att vi alla håller på den som varit på forumet längst.

Men återigen, det spelar ingen roll vem som har rätt (för hundrade gången) - håll en trevlig ton!

Page 1 of 2 12 LastLast