Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Up and coming

Tränar de som fighters?

Hej Jag är ny här på forumet. Såg min första UFC-gala för bara några månader sedan. Mitt intresse har bara växt och växt, försöker att skaffa så mycket information som möjligt som rör mma.

Jag har en undran och sedan några frågor . Man har ju hört en massa fighters säga hur ofta och hur mycket de tränar inför sina matcher, ofta så rör det ju sig om en 5-6 dagar i veckan. Dom här här fight-filmerna som finns som Never Back Down, Fight Club och Snatch, de två sistnämnda tar jag med som exempel bara för att jag har läst folk har liknat Brad Pitts kropp vid en boxar/fight kropp. Har de tränat så som fighter brukar göra? Det som man hört och läst dessa personer säga är att de tränat 5-6 gånger i veckan inför dessa roller. Sedan har man ju också läst en massa personers analyser på hur dessa skådespelare har byggt upp sig för dessa filmer. Vissa utav dessa har skiljt sig medan vissa har varit inne på ett gemensamt spår, nämligen att träna en muskelgrupp varje dag med 4-5 olika övningar. Är det något alla förutom en analys har gemensamt är att de skriver i stort sätt inget om ben och mag trännig. Det har stått om kondtionsträning på vissa, en del har det 1 gång i veckan, andra 2 gånger i veckan?
    Räcker det för magen och benen med en bra cardio eller som undantags analysen skrev en femte dag med mage träningen och bara en kondtionsdag Hur ser det ut för fighters egentligen med träningen?

Tacksam för svar.

Moderator

Re: Tränar dem som fighters?

Såvitt jag vet så tränar ingen seriös fighter genom att isolera muskelgrupper på det sättet. Det gör man för att bli snygg. Fighters tränar på fighting (grappling, brottning och stående) och utöver det tränar dom mycker basövningar för att bygga styrka och konditionsträning (eller kombinerat, se crossfit). Jag vågar nästan garantera att Brad Pitt inte har tränat som en fighter innan filmerna, han har snarare tränat som en bodybuilder för att få bra volym och lågt kroppsfett. Det är inte funktionell styrka på samma sätt men det ser snyggare ut.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

verkligen synd att snygga muskler inte är bra muskler

Hall of famer

Ja Zune, men nu ska vi ju inte överdriva. Skillnaden i "snygghet" är marginell, jag skulle säga att genetiken spelar mer roll i hur snygg kropp man får. De flesta fighters (med låg fettprocent) har ju en rätt snygg kropp tycker jag.

Moderator

Absolut! Titta t.ex på Thiago Alves. Han tränar garanterat inte triceps-pushdowns på gymmet men han har ändå sjukt snygg kropp. Eller Urijah Faber för att ta ett riktigt praktexempel. Mycket vältränad fysik och lågt kroppsfett gör att man ser snygg ut, sen att det i fighters fall är en bisak till det egentliga syftet har dom säkert inget emot. Dock lär det ju ta längre tid att få snygga, definierade muskler på det sättet..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

Vill tacka så hemskt mycket för svaret ShogunRua. Nu är jag lite klokare, en sak som jag funderade på efter att jag läst igenom ditt svar är detta med bas-övningar. I alla dessa träningsanalyser jag läste igenom så fanns armhävningar pull ups chest fleys med flera. I artiklar på nätet och tidningar som jag har läst så nämns dessa övningar som just bra bas-övnigar. Har bas-övningar olika verknings grad om man då isolera dem eller tränar som en fighter

Moderator

Thats what we're here for.

Hantelflyes är ingen "basövning", dom vanliga basövningarna är chins, dips, bänkpress, marklyft & knäböj. Dessa övningar karakteriseras av att dom tar på flera muskelgrupper samtidigt. Framförallt marklyft och knäböj. Kör du bara dessa övningar får du med träning för precis hela kroppen.
    Dom flesta går ju dock på gymmet för att bli vackra för damerna, då är det ytterst vanligt att man delar upp kroppens olika muskelgrupper i olika pass och tränar dom var för sig. Självklart blir musklerna mer framträdande om du tränar dem enskilt och verkligen fokuserar på varje muskel istället för att träna hela kroppen samtidigt och "bara bygga styrka"-

Contender

Mycket bra skrivet shogun =)

mUU
    mUU is offline
    Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Thats what we're here for.

Hantelflyes är ingen "basövning", dom vanliga basövningarna är chins, dips, bänkpress, marklyft & knäböj. Dessa övningar karakteriseras av att dom tar på flera muskelgrupper samtidigt. Framförallt marklyft och knäböj. Kör du bara dessa övningar får du med träning för precis hela kroppen.
    Dom flesta går ju dock på gymmet för att bli vackra för damerna, då är det ytterst vanligt att man delar upp kroppens olika muskelgrupper i olika pass och tränar dom var för sig. Självklart blir musklerna mer framträdande om du tränar dem enskilt och verkligen fokuserar på varje muskel istället för att träna hela kroppen samtidigt och "bara bygga styrka"-
    Chins och dips är väldigt bra övningar, men inte räknas dom som basövningar? :?

Contender

har iafl jag för mig att dom gör..

Moderator

Re: Tränar de som fighters?

Såvitt jag vet så gör dom det. Något som jag uppfattar karakteriserar "basövningar" är att dom dels bygger styrka väldigt bra men framförallt att dom tar på många muskelgrupper samtidigt. Chins tar ju i princip på hela överkroppen, armar, axlar, rygg och mage. Dips tar på armar bröst och axlar. Och nog spänner man ryggen också.
    Jag har lärt mig att det är basövningar.