Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9
    Contender

Styrketränings schema för MMA

tjena, undrar om nån skulle kunna lägga ett altenativ till styrketränings schema som funkar för MMA/SW.
    Ska ju vara explosiva snabba muskler, right?

Mitt träningsschema ser ut så här nu.

Mån: MMA/SW 19:00 - 21:00
    Tis: BJJ 19:45 - 21:45
    Ons: SW 19:00 - 21:00
    Tor: SW 19:00 - 21:00
    Fre: Ledigt
    Lör: MMA/SW 11:00 - 13:00
    Sön: BJJ 16:00 - 17:45

Tänkte slänga in gym passet på torsdag morgon innan skolan, och en på lördag kväll, alt Söndag morgon.

Tack för svar.

Contender

Re: Styrketränings schema för MMA

Shit... jag blir matt bara av att titta på schema och orkar inte göra något. Alls.

Moderator

Re: Styrketränings schema för MMA

Kolla upp plyometrisk träning, basövningar för styrka och snabbhetsträning.

t.ex. armhävningar med klapp, marklyft och sprint övningen i T bana (inte tunnelbana utan en bana formad som ett T
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Kolla google / youtube , medecin boll ovingar ar perfekt for att fa igang explosivitet.
    Och du behover bara en boll. Det finns bade ligande / staende osv. massa bra. Medecin ball plymometrics

annars har nagra till har.

Box jump
    speed bench
    jump squat
    indu squat
    Woodchops
    Thoraci jump twist
    Jump lunges
    snatches
    cleanpress

Rookie
    Du tränar redan väldigt mycket. Du får en massa styrketräning inom grapplingen främst så jag skulle rekommendera grundövningar som du byter mellan. Jag själv kör ett 30min schema där jag har 4st grundövningar. Bänkpress, stående rodd, pull ups och stående militär press. Stående rodden byter jag ibland ut mot marklyft.

Jag väljer en vikt där jag känner att jag klarar MINST 12 reps utan stora problem. Jag kör maxreps dock inte fler än 25st då ökar jag vikten istället.
    Först ut:
    bänkpress - maxreps, sedan stående rodd - maxreps. Vila 1 min, sen dom 2 övningarna igen. Så cirkulerar jag i upp till 8 set.
    Sen byter jag till chin ups och stående militär press på samma sätt. Tempot skall vara ganska snabbt men kontrollerat. Lite mer explosivt upp, lite mer kontrollerat ner.
    Grundövningar is the thing! Kolla min blogg om du är osäker på vilka övningar jag menar.

Hall of famer
    Inte riktigt det som tråden handlar om, men när man kör militär press, spelar det någon större roll om man står helt plant eller om man hjälper till lite med benen?

Up and coming
    Alltsa om du hjalper till med bena blir det mera push press, dvs att du exploderar genom bena att for att fa upp stangen. om du ar ute efter styrka rekommenderar jag att du star still , jag brukar kora lite lunge stance, sa jag kan fa en rak o bra rygg , jag har ifal en tendens att svanka om jag star normalt. Detta beror pa overkompesation for att fa upp vikten lattre, kan leda till olika skador om du kor tungt.

Contender
    Jag kör mestandels ketelbells, för explosiviteten och så får man bra flås i pumpen sin.

Men utöver det så blir de mycket situps, armhävnigar, pressar me mig egna kropps vikt..

har inte rört en hantel på sjukt länge iallafall

Up and coming
    Ja ketbells ar ocksa riktigt bra instrument. haha , jag kan anse att stangar och sant har sitt kapitel men det funkar bra med kroppsvikt ocksa!