Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 4 of 4
    Up and coming

Övningarnas inverkan?

Hej
    Efter att ha varit inne på en sida som visade vilka olika övningar det finns för de olika partierna på de stora muskelgrupperna. Ex på bröst: Övre bröst,Nedre bröst och Mitten-allmänt bröst. Så fick jag följande fråga. Kan man se på en persons kropp vilka övningar den använt och valt bort? Ex att man tränat Mitten-allmänt bröst med Dips och valt bort Bänkpress med skivstång?
    MVH spirit.

Moderator

Re: Övningarnas inverkan?

ja, nej och kanske.. Man kan inte träna en "del" av bröstet enskilt eftersom det jobbar som en enhet. Däremot så belastar olika övningar (vinklar) olika delar av bröstet olika mycket. Men utseendet styrs till kanske 98% av genetik och du kan således inte ändra utseendet speciellt mycket utan bara utveckla muskulaturen.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

Hej.
    Så det är alltså så att man skulle kunna byta ut övnigar i sitt träningsprogram, utan att det blir någon stor förändring? För jag såg ett träningsprogram för ett tag sedan som innehöll samma övning 2 gånger (Bent over row och one arm bent over row). Jag trodde då med den kunskapen jag hade då att den var där utav ett syfte. Men nu så kan man ju undra varför det inte var en helt annan övning där för variationens skull.
    Sedan så tänkte jag också fråga det här med att utveckla muskelaturen. Menas det med att växa?
    MVH spirit.

Moderator

Ja alltså musklerna har en viss funktion. Trapezius övre fiber t.ex fungerar genom att lyfta axlarna. Så när du gör det med vikter tränar du trapsen.. Oavsett om du gör det med hantlar, skivstång, i maskin eller på nåt annat sätt så fungerar muskeln på samma sätt. Variationen är bra för att det ska bli en annorlunda belastning så att muskeln inte "vänjer" sig.

Du inte bara kan utan bör byta ut övningarna regelbundet av just den anledningen. Kör du alltid bänkpress på 80kg så blir du väldigt bra på att bänka 80kg men du kommer inte utvecklas vidare då muskeln märker att det är allt den behöver kunna. Det är därför man alltid vill byta övningar, öka vikter osv. För att fortsätta utvecklas.

Ja i det här fallet så menar jag "utveckla" som i att växa. Det är ju inte det enda som händer med musklerna när du tränar dem men det är musklernas ökade storlek som får dem att se annorlunda ut.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"