Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 17 of 17

Thread: MMA-kickboxning

Rookie

MMA-kickboxning

Hej tänkte bara kolla om jag kunde få lite hjälp med mig träningsschema angående gym för har svårt att hinna med alla muskelgrupper och samt hur jag ska lägga upp det för få så mycket utav min träning och återhämtas
    tränar MMA och kickboxning 5 dagar i veckan

Måndagar - kickboxning
    tisdagar - gym
    Onsdagar - kickboxning
    Torsdagar - MMA
    Fredag - Vila
    Lördagar - MMA och ibland gym
    Söndagar - kampsports fys /teknik

hjälp skulle uppskattas mycket

Contender

Re: MMA-kickboxning

Innan du kan få någon hjälp så måste du berätta (håll i dig nu, ShogunRua) vad vill du med din gymträning?

Rookie

Öka i muskelmassa med Starka ben ,Axlar , Armar , Mage osv, Bra Styrka i helakroppen nästintill

Contender

kan du tänka dig hoppa över något av dina kampsportspass för att köra styrka en dag i stället?

Moderator

För att öka i muskelmassa behöver du lägga dig på ett stadigt kaloriöverskott och troligtvis gymma mer än en gång i veckan. Beroende lite på hur vältränad du redan är såklart.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Jo Öka kalorieintaget måste det isåfall bli , pga Kampsporten älskar jag ,
    men har hört är essenciella Amino syror ska vara bra för åtehämtningen?

Rookie

tänkte jag skulle kanske Gymma innan eller efter kampsporten och sedan tag aminosyror är det något bra alternativ för att öka?

Moderator

Nej träna en gång om dagen om du ska köra gymträning och mma. Köp essentiella aminosyror som du tar direkt före och direkt efter gympasset. det ger bra effekt på uppbyggnad och återhämtning förutsatt att kosten resten av dagen är bra.

[EDIT]
    Om du ska träna två pass om dagen skulle jag satsa på att ta gainer mellan dem och inte EAA. Gainer är en blandning av protein och kolhydrater
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    För att öka i muskelmassa behöver du lägga dig på ett stadigt kaloriöverskott och troligtvis gymma mer än en gång i veckan. Beroende lite på hur vältränad du redan är såklart.
    Man behöver inte ligga i ett kaloriöverskott för att bygga muskler kalorier är energi och energi bygger inte ensamt muskler utan man behöver mycket mer än så. Dock så är det sant att ett kaloriöverskott kommer behövas ifall du vill bygga muskler och bara äta vanlig mat. Väljer du att kombinera supplements med mat så är kaloriöverskott inte nödvändigt utan du kan bygga muskler ändå.

Moderator

Det är inte direkt rådande uppfattning så det får du gärna ge mig trovärdiga belägg för. Sedan undrar jag vad det är för tillskott du menar skulle bygga muskelmassa och vad de innehåller som du inte kan få i dig via maten? (lagliga tillskott ttack, inte aas) självklart räcker det inte med ett kaloriöverskott om du enbart äter fett t.e.x, för att bygga muskelmassa behövs rikligt med fullvärdigt protein

Rookie

Det är inte direkt rådande uppfattning så det får du gärna ge mig trovärdiga belägg för. Sedan undrar jag vad det är för tillskott du menar skulle bygga muskelmassa och vad de innehåller som du inte kan få i dig via maten? (lagliga tillskott ttack, inte aas) självklart räcker det inte med ett kaloriöverskott om du enbart äter fett t.e.x, för att bygga muskelmassa behövs rikligt med fullvärdigt protein
    Allt du behöver för att bygga muskler finns i maten ja. För att bygga muskler behövs i regel kolhydrater och protein.
    Och för att få i sig tillräckligt med protein och kolhydrater för att bygga muskler behöver man inte ligga på kcal+.
    Dock så är det svårt att träna hårt när man gör det här och därför kan man ta vissa tillskott som kreatin, leukic, testrone booster, whey osv. som hjälper dig att träna hårt utan att behöva äta massa mat. På så vis kan du gå ner i fett men fortfarande lägga på dig muskler.

Moderator

Du kan bygga muskler utan kolhydrater, dom är inte essentiella. Och rådande uppfattning är att för att lägga på sig muskelmassa behöver man ligga på en positiv energibalans utöver det att man har ett adekvat intag av makronutrienter. Det finns förespråkare av metoder som syftar tiill att bygga massa utan kcal+ som t.e.x lean-gains. Men rådande metod för body-builders och gymfolk i gemen är att bulka (kcal+) för att bygga massa och deffa (kcal-) för att få fram formen till sommaren.

Rookie

Du kan bygga muskler utan kolhydrater, dom är inte essentiella. Och rådande uppfattning är att för att lägga på sig muskelmassa behöver man ligga på en positiv energibalans utöver det att man har ett adekvat intag av makronutrienter. Det finns förespråkare av metoder som syftar tiill att bygga massa utan kcal+ som t.e.x lean-gains. Men rådande metod för body-builders och gymfolk i gemen är att bulka (kcal+) för att bygga massa och deffa (kcal-) för att få fram formen till sommaren.
    Precis men som sagt det går att bygga utan kcal+ sen att göra det utan kolhydrater är väl knappast att rekommendera ?

Moderator

Vad har du för belägg för det påståendet? Jag har aldrig sett några handfasta bevis eller studier som styrker det nämligen. Vore intressant att se..
    Det går att utvecklas och bli starkare utan att ligga på kaloriöverskott, det är inga konstigheter. Men för att bygga ny muskelmassa är rådande uppfattning att man skall ligga på kcal+

Att göra det utan kolhydrater är väl inga konstigheter. se LCHF,

Rookie

Vad har du för belägg för det påståendet? Jag har aldrig sett några handfasta bevis eller studier som styrker det nämligen. Vore intressant att se..
    Det går att utvecklas och bli starkare utan att ligga på kaloriöverskott, det är inga konstigheter. Men för att bygga ny muskelmassa är rådande uppfattning att man skall ligga på kcal+

Att göra det utan kolhydrater är väl inga konstigheter. se LCHF,
    Jag påstår inte att det inte går o bygga ny muskelmassa utan kolhydrater men är det inte så att både hjärnan och kroppen blir lidande efter ett långt uppehåll med kolhydrater?

Angående LCHF ja du skippar eller äter väldigt lite kolhydrater under en period DOCK så tvingas du ju istället för kolhydrater äta mera fett och därför så lär ju kolhydrater vara ett bättre alternativ i längden förutsatt att man fortfarande får i sig tillräckligt med fett så klart.

Men men precis som du säger, vill man bygga muskler så är kcal+ att föredra.

Moderator

Jo efter ett tag går man in i ketos. kroppen kan fortfarande tillverka blodsocker av protein och hjärnan går på ketoner istället för glukos. Många upplever att dom blir vresiga och/eller dumma av det, framförallt i omställningsfasen, men det är inga problem och man kan leva så hela livet och fortfarande fungera normalt..

Men att träna utan kolhydrater är ju typ lika med döden så det är inget jag skulle rekommendera en idrottsman. Det går och det finns idrottsmän som fungerar bra på det men jag tror att det är otroligt svårt att få det att fungera.

Rookie

Hmm aa fast finns ju en heldel som upplever ökad prestation av att träna med fett som primär energikälla istället för kolhydrater. Men som du säger så är det är väl mer än individfråga :mrgreen:

Intressant det där om ketoner hade ingen aning om att det var så det låg till ;D men men man lär så länge man lever :wink: