Någon som har erfarenhet av kettle bells?.. E lite sugen på o testa.
Någon som har erfarenhet av kettle bells?.. E lite sugen på o testa.
Jag kör lite med Kettle bells. Har dock inte kört länge nog för att kunna avgöra hur bra det är. Känner att jag blivit hårdare i kroppen men jag vet inte om det är pga av dom. Kommer skriva mer sen, hade själv tänkt starta en tråd om detta.
ok,lite frågor bara: beställde du dom el köpte du i affär?, kör du flera olika vikter el räcker de me "ett par"?
Min polare köpte dessa:
http://www.extremepower.se/finska-kettl ... -1416.html
Han köpte 28kg, 36kg, 42,5kg. Jag vet inte hur stor du är men vi väger ca 95kg och klara oss ganska bra med dom. Vi tränar explosivitet och uthållighet med dom inte max styrka. Max styrkan kör vi med vanlig styrketräning.
Sen har vi Kettlebells i gymmet där vi kör så han slipper släpa med dom varje gång, väger ju en del tillsammans. Vi har hoppats att vi i sommar kunde ta dom i bilen och köra ut till en fet äng eller nått och köra där men tyvärr har vi inte haft något fint väder än men det kanske kommer nu...
Vi kör inte med par vi kör en med arm i taget.
Edit: Dom jag skickade i länken är finska och har bredare hantag och är greppvänliga för två händer, dom ryska har mindre rundare och är bara bra för en hand.
aha ok, ligger faktiskt på samma vikt, men de sägar iof inte så mycke ändå, men explosiv träning e ju de ja e ute efter.
.. Hade tänkt ha dom ute på landet istället för o släpa ut massa vikter o skit.
Får väl slå till på en o se hur de känns, nån bra instruktions bok el nått o rekomendera?
Slog till på en på 28kg + boken enter the kettlebell.
Har bara en film om Kettlebells så det är den enda jag kan rekomendera, den heter Kettlebell Encyclopedia och den har jag tankat.
Så du har redan köpt? Kul, hoppas du blir nöjd!
ja jag slog till direkt..vart en finsk 28 kg, tog en bok då ja inte e uppkopplad när ja e på "vischan".. Får väl återkomma med betyg osv, hur ofta kör du/ni? o hur länge har ni kört?
Vi brukar köra ett par ggr i veckan men det är bara för att vi just nu koncentrerar oss på vanlig styrketräning förtillfället. Jag måste be dig att ta det lugnt i början så du inte skadar dig, bra att du började med en lite lättare vikt så du inte sliter sönder axlarna.
Kör du enbart Kettlebells kan du köra ganska ofta. Du köpte en bok också, vad bra då kanske du kan lära mig lite grymma övningar efter sommaren?
Har kört samma styrke schema ett tag nu så ja tänkte kasta om lite o köra ett vanligt bas pass på gym o två kettle pass.. som sagt, får se när ja får boken osv, kanske blir ett helt annant upplägg..
Självklart kommer ja dela me mej av eventuella tips o trix, men nu får järn biten ta o komma, vi köra ju, semester o allt!
allt har kommit, har kikat lite i boken o upptäckt att de flesta övningarna e enhansövningar..hmm, plus att han rekomenderar en 16 kilos att börja me, ja som köpt en 28kg :?
Får väl köra på me de som går.
Henrik, hade du några bra tvåhands övningar?
Hittade en bra sida
http://www.shihan.com/products/catid/7.html
Jag har börjat köra ett par övningar i sträck sedan vilat 2min innan jag börjar om med cirkeln igen och det kör jag i ca 30 min, tar som f.. på hjärta och lunger samtidigt som man får styrka.
Här är en film på en runda
Tyvärr, har bara övningar från filmen jag tankat, det finns förästen yterligare en film nu, den heterOriginally Posted by pPistole
Zach Even-Esch - Kettlebell for Sport [DVDRip]
Har inte hunnit kolla på den mer än lite snabbt , verkar helt ok.
Ser bra ut Jocke, eller hur det känns ordentligt bra...
Det känns bra att köra med KB det tar på styrkan, kondisen och man arbetar med hela kroppen.Originally Posted by Henrik
Ska lära mig att göra rörelserna bättre men det kommer med tiden, kul och jobbigt är det i alla fall :wink:
Vilka övningar kör ni?? jag har precis köpt en 16kg och tycker att den är perfekt att börja med. Jag väger ca 95kg och har gymmat i snart 10 år. är det jag som är klen eller vad är det frågan om? tror inte jag skulle klara av mina övningar korrekt med en 28kgs klump.
Hahaha.. fattar va du menar, vet inte hur Henrik el jocke kör o me vilka vikter men ja kör tvåhands övningar med min 28kg.. Hade jag forskat lite mer så hade jag också köpt en 16kg först, för att få in tekniken rätt osv.Originally Posted by Wand
Ska skaffa en 16 när pengar trillar in igen.
kolla på min Youtube länk på sida 1, detta är några av mina övningar.
I dojon har vi från 8kg till 32kg (2 av varje) och då blir det fler övningar som Turkish getups (eller hur det stavas) och andra övningar från Pavels DVD:er.
Vad är fördelen med KB? Att gå till gymmet och leka där verkar juh ha samma effekt som detta?
Jag är ingen expert på området men överlag så utför man oftast lite andra övningar, vilket ger lite andra resultat. Visserligen går säkert de flesta att göra lika bra med hantlar.
Läsvärd länk om KB:
http://www.mikemahler.com/articles.html#kettlebell
jag tränar på friskis o svettis i Ängelholm och där har de köpt in KB nu, så dom kommer mer och mer
har beställt en 16 kg hoppas den kommer på posten i veckan =) känns som det kan vara en bra fys form att köra typ 20 min på morgonen varje dag och rolig också
ha de fint
Lite sent svar.... =P Att träna med KB gör att du tränar fler muskelgrupper samtidigt till skillnad ifrån tex gym där du tränar en till två muskelgrupper per övning. Att träna på det viset passar en kampsportare mycket bättre då han(hon oftast måste använda fler muskelgrupper.Originally Posted by _Krille_
Kettlebells har blivit stort här nere på Tiger, fler som kör dessa övningar än ligger och pressar på bänkpressen
själv försöker jag köra några swing i veckan!![]()
Sanning med modifikation pain.. Du kan träna precis likadant med hantlar som med kettlebells, men det är lite inne plus att det "ska va" en kanonkula med handtag på och inget annat. (Nej det är inte exakt samma sak jag vet men på ditt svar lät det som att det är något helt annat och det håller jag inte med om)...
Saken med kettelbells jämfört med vanligt gym är att det är mycket mer åt funktionell träning, dvs du tränar för att bli stark och få kroppskontroll och inte för att se snygg ut i spegeln. Därför passar det även då till idrottsutövare.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"