Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 10 of 10
    Rookie

jag är 12 år...

Tjaa alla jag är 12 år jag har tränat muay thai i en termin nu.vi har sommaruppehål o min familj vi är ute i landet o jag har tråkigt så jag tänkte börja träna 4 - 5 dar i veckan en timme ungefär,varje morgon är jag ute o springer förutom två för då har jag sovmorgon jag har boxningssäck mitsar o alla träningssaker =D så jag tänkte typ kondition men de får jag på morgonen sen mot kvällen vill jag köra typ teknik i styrka jag har bultar o saker men hellre brukar jag köra armhövningar o sånt ,jag skulle vilja öka min kondition o få större muskler(styrketräning) o muay thai ,sen har jag en sparingpartner så de är lungt ,är de nån som har lite tid över o kan göra nått schema lite snabbt, Någon som har förslag på hur man kombinerar dessa tre på bästa möjliga sätt med störst fokus på Muay thai?

Tack i förhand!!

Hall of famer

Re: visste inte vart jag skulle plassera den här tråden:P

Vid 12 års ålder har du inte växt klart, så ta det lite lugnt med styrketräningen, kör armhävningar och situps.

Sedan i din ålder var inte så seriös, försök att alltid ha roligt!

Contender

Re: jag är 12 år...

Varför ta det lungt med styrketräning om han är 12? Finns inget som säger att barn inte kan styrketräna, så länge de inte gör det på fel sätt och de gör sig illa.

Up and coming

Quote Originally Posted by richie
    Tjaa alla jag är 12 år jag har tränat muay thai i en termin nu.vi har sommaruppehål o min familj vi är ute i landet o jag har tråkigt så jag tänkte börja träna 4 - 5 dar i veckan en timme ungefär,varje morgon är jag ute o springer förutom två för då har jag sovmorgon jag har boxningssäck mitsar o alla träningssaker =D så jag tänkte typ kondition men de får jag på morgonen sen mot kvällen vill jag köra typ teknik i styrka jag har bultar o saker men hellre brukar jag köra armhövningar o sånt ,jag skulle vilja öka min kondition o få större muskler(styrketräning) o muay thai ,sen har jag en sparingpartner så de är lungt ,är de nån som har lite tid över o kan göra nått schema lite snabbt, Någon som har förslag på hur man kombinerar dessa tre på bästa möjliga sätt med störst fokus på Muay thai?

Tack i förhand!!
    Bygga muskler är ingenting du behöver tänka på när du är 12, det kommer du naturligt få om något år, dock är det uthålligheten du ska öva på.

Här är mitt schema som jag kör på med lite mindre ändringar, hur man föredrar att träna är väldigt individuellt och du kan om du har lust testa på mitt och ändra sedan hur du nu känner.

-Uppvärmning- 10 min
    Skuggboxning med sprawl

-Stretchning- 5 min

-Thaiboxning- 30 min
    Kombinations övningar (hittar på en kombination t.ex.; vänster, högerkrok , högerspark) 10 x 1 min

5 min intervaller (1 minut per övning utan vila i 5 minuter)x 3:
    Slag
    Högerspark
    Vänsterspark
    Knäning i clinch
    Sprawl

Teknikövning på säck (om du har sparringspartner kör du sparring annars försök att boxas som om du hade sparrats) 5 x 2 min

-Allmän fys- 30 min
    situps, pushups, dips, knäböj, chins, utfallsgång, upphopp, ryggresningar, kör 20 reps och sedan byt övning, gör alltihop 2-3ggr (beroende på hur mycket du orkar)

-stretchning- 10 min

Up and coming

styrke traning ska tas nu i mindre aldrar forskning har vissat desto tidigare man borjar desto mer forhindrar man skador

Rookie

oj 12 år, ambitiöst säger jag bara. ja ta det lugnt med styrketräningen och träna annat. och alla undersökningar handlar väl framför allt om att det är bra för barn att träna, inte just styrketräning utan i allmänhet. tränad och frisk kropp ger midra skador senare i livet.

Contender

vad jag har hört så kan man stanna i växten av att styrke träna tidigt?

Moderator

Nej det stämmer inte. Styrketränar man rätt har man bara gott utav det oavsett hur ung man är. Att man stannar i växten av styrketräning är en myt.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by PLiindgren
    Jag började styrketräna när jag var 1,87m och har inte växt en centimeter sen dess

Contender

Quote Originally Posted by Ramlosa
    Quote Originally Posted by PLiindgren
    Jag började styrketräna när jag var 1,87m och har inte växt en centimeter sen dess
    Haha, jag är 186 cm och har varit det i kanske 15 år. Tror inte jag varit längre om jag inte tränat. Om jag slutar nu kanske jag passerar 2 m om några år? Coolt.