Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 16 of 16
    Up and coming

inför grappling

hallå, om ni har sett min förra tråd så har jag tänkt börja på någon slags grappling eller mma, så snart det finns tid.
    min min vighet är inte alls som den ska efter 2 säsonger amerikansk fotboll och lika lång styrketräning.
    så skulle vilja veta några stretch övningar som skulle funka fint, det är väl mest benen som är stela som pinnar där jag kommer få jobba mest.
    sen skulle jag gärna få höra hur en kampsportare (grapplare) tränar för att få ut så mkt som möjligt i sin sport, hur många set m.m vilka slags övningar (och jag kan typ inga övningsnamn så förklara gärna).

Contender
    Tjena Benzo

Vi körde en grej på träningen som jag gillar mkt.
    Du och din tränings kompis sparkar varandra i huvudet helt enkelt
    Eller inte sparka kanske, man turas om att "lägga upp" benet på den andras axel. Eller sparka så högt man kan iaf. Kör 3X3 minuter ett par gånger i veckan så kommer du att komma upp, plus att du tränar dina spark tekniker med.

Om du inte gillar det så försök få tag på Duane'Bang'Ludwig - Full Force Fighting Secrets Instruktions tape. Finns mkt bra basik övningar på den tapen plus att han har en med en stretch rutin (om man ska kalla det så) på andra delen som jag tycker är bra. Mkt ben stretch övningar..

Lycka till..

Chrille

Up and coming
    tack för tipset, får försöka leta upp den tapen då

Hall of famer
    Eddie bravos Jui jutsu bok har en streching del, och han har nog de vigaste benen inom kampsport, hans rubberguard e sjuk.

Hall of famer
    Angående styrketränigen finns det nog många åsikter om hur man bör träna. En sak som alla nog kan skriva under på är att något kalasiskt bodybuilderpass inte kommer hjälpa dig speciellt mycket i MMA. Sen får man så klart variera styrketräningen efter va du har för mål för perioden och vad du har för stil. Om man tittar på Aoki och Bj Penn som har en väldigt hög flexibilitet skulle nog inte allt för tung styrketräning under för lång tid göra särskilt gott men sen finns det andra monster som Jeff Monson och Filho som istället är brutalt starka. Alla klarar sig bra i både MMA och grappling men med olika stilar.

Om målet är att lägga på sig massa och styrka tycker jag att helkroppspass baserat på basövningar med fokus på rygg, ben, axlar och bröst är bra. Reps,set och övningar bör variera men inte mer än 20 reps per set om målet är att bygga muskler.

Mer anpassad träning för kampsport som inte direkt bygger samma massa är att bygga ihop olika komplex och superset. Vilket istället ger bättre muskelkondition och ger mer påfrestning på hjärtat.

Lyssna t.ex. på Randy Couture:
    http://video.google.com/videoplay?docid ... 0571518938

Sen måste jag också slå ett slag för den gamla hederliga brottarfysen. Vilket sällan använder vikter utan t.ex. istället en kompis som vikt och är väldigt funktionellt. Martin Lidberg har gett ut en bok med massa övningar vet jag om du är intresserad annars kan du titta i några gamla Fighter tidningar för där har han också visat några övningar.

Nu vart det längre än vad jag hade tänkt hoppas det finns nått läsvärt i det . Du kan ju också försöka hitta instruktionsvideor eller avsnitten av UFC ALL Access för tips.

Up and coming
    riktigt riktigt nice video venom, bra råd med tur man har er erfarna hehe, skickat in lite till gymgrossisten och så nu också och har frågat lite olika grejer, kommer det inte får jag väl börja fråga er igen hehe

men på den videon det var typ dem flesta basic axel, rygg och ben övningar va?

kan inte pounds så bra men kunde de varit ca 5kg på varje sida?

men är det så bra med helkroppspass, jag körde rygg igår då blev det 2 övningar på nedre, 2 på övre, 1 på wingsen, sen ett gäng situps för mjölksyran sen hade jag tränat i 1 timme och jag har hört att man inte ska hålla på längre, kanske om man har protein shaker men har bara mina bananer som sagt, ska se om jag köper hem något när gymgrossisten svarat på mina frågor hehe för fatta inte ett skit förutom protein av innehållsprodukterna

Champ
    Quote Originally Posted by benzo
    men är det så bra med helkroppspass, jag körde rygg igår då blev det 2 övningar på nedre, 2 på övre, 1 på wingsen, sen ett gäng situps för mjölksyran sen hade jag tränat i 1 timme och jag har hört att man inte ska hålla på längre, kanske om man har protein shaker men har bara mina bananer som sagt, ska se om jag köper hem något när gymgrossisten svarat på mina frågor hehe för fatta inte ett skit förutom protein av innehållsprodukterna
    När du kör helkroppspass så är tanken att du ska köra 1-2 övningar per kroppsdel, dvs du ska INTE köra 5 övningar för ryggen som för övrigt är ganska mycket även om man splittar kroppen så att man kör 2 muskelgrupper varje träning.

Up and coming
    Quote Originally Posted by Mehaarja
    När du kör helkroppspass så är tanken att du ska köra 1-2 övningar per kroppsdel, dvs du ska INTE köra 5 övningar för ryggen som för övrigt är ganska mycket även om man splittar kroppen så att man kör 2 muskelgrupper varje träning.
    vet att det är mkt men räknar inte nedre och övre ryggen som samma kroppsdel (vet att det är det så ni behöver inte läxa upp mig för de haha) men vet folk som kör övre ryggen ena dagen och nedre andra, du använder övre ryggen i så gott som alla övningar du använder armen i, och kör jag ett pass med bara övre ryggen så känner jag inget i nedre, alltså är det inte farligt att köra hela, och en övning på övre och en på nedre då får man hålla på jävla länge för att man ens ska se en skillnad, satsar på att gå upp just nu och inte muskelkondition. och så inget missuppfattat vet att man ska köra max 2 övningar per kroppsdel men MIN rygg klarar mer iaf :P men kolla upp det på helkroppsträningen också och antingen får man skynda sig som fan eller så tränar man inte hela kroppen för egentligen ska man inte hålla på mer än 1-1.5 timme om man inte tar nådon dryck eller käk under träningen vill säga. massa gagg från mig idag och jag ber om ursäkt men är febersjuk så vet inte vad jag skriver knappt haha

Hall of famer
    vet att det är mkt men räknar inte nedre och övre ryggen som samma kroppsdel (vet att det är det så ni behöver inte läxa upp mig för de haha) men vet folk som kör övre ryggen ena dagen och nedre andra, du använder övre ryggen i så gott som alla övningar du använder armen i, och kör jag ett pass med bara övre ryggen så känner jag inget i nedre, alltså är det inte farligt att köra hela, och en övning på övre och en på nedre då får man hålla på jävla länge för att man ens ska se en skillnad, satsar på att gå upp just nu och inte muskelkondition. och så inget missuppfattat vet att man ska köra max 2 övningar per kroppsdel men MIN rygg klarar mer iaf :P
    Tanken med helkroppspass är att du kör 1-2 övningar per kroppsdel och istället köra igenom hela kroppen 2-3 ggr i veckan.

Varför skulle inte din rygg kunna växa om du kör en övning per tillfälle om du kör helkroppsövningar? marklyft brukar oftast räknas som en övning för nedre ryggen men jag lovar du kan bygga massa på hela ryggen med den till och med vingar.

Om vi säger att du kör 3-4 övningar på rygg vid ett tillfälle, varför skulle du växa bättre av det än att dela upp dessa övningar på flera pass och istället för att ha ett tillfälle som stimulerar muskeltillväxt ha 2 eller 3 ggr?

Jag vet inte om just du tränar så men många tror att de måste köra lika mycket som proffs bodybuilders för att växa. Beroende på muskelmassa osv behöver alla olika mycket stimulans för att växa så om man inte är proffs bodybuilder förstår jag inte varför man ska träna som en.

min filosofi är i alla fall , så många tillväxtmöjligheter på en period utan överträning = bäst resultat.i

Up and coming
    Quote Originally Posted by Venom
    vet att det är mkt men räknar inte nedre och övre ryggen som samma kroppsdel (vet att det är det så ni behöver inte läxa upp mig för de haha) men vet folk som kör övre ryggen ena dagen och nedre andra, du använder övre ryggen i så gott som alla övningar du använder armen i, och kör jag ett pass med bara övre ryggen så känner jag inget i nedre, alltså är det inte farligt att köra hela, och en övning på övre och en på nedre då får man hålla på jävla länge för att man ens ska se en skillnad, satsar på att gå upp just nu och inte muskelkondition. och så inget missuppfattat vet att man ska köra max 2 övningar per kroppsdel men MIN rygg klarar mer iaf :P
    Tanken med helkroppspass är att du kör 1-2 övningar per kroppsdel och istället köra igenom hela kroppen 2-3 ggr i veckan.

Varför skulle inte din rygg kunna växa om du kör en övning per tillfälle om du kör helkroppsövningar? marklyft brukar oftast räknas som en övning för nedre ryggen men jag lovar du kan bygga massa på hela ryggen med den till och med vingar.

Om vi säger att du kör 3-4 övningar på rygg vid ett tillfälle, varför skulle du växa bättre av det än att dela upp dessa övningar på flera pass och istället för att ha ett tillfälle som stimulerar muskeltillväxt ha 2 eller 3 ggr?

Jag vet inte om just du tränar så men många tror att de måste köra lika mycket som proffs bodybuilders för att växa. Beroende på muskelmassa osv behöver alla olika mycket stimulans för att växa så om man inte är proffs bodybuilder förstår jag inte varför man ska träna som en.

min filosofi är i alla fall , så många tillväxtmöjligheter på en period utan överträning = bäst resultat.i
    tänk så är jag en bodybuilder då? haha
    ne långt ifrån :P jag vill att träningen ska kännas, så har jag kört ben vill jag ha spaghettiben när jag ska hem, känns inte som att jag får det av två övningar, jag är ute eftermuskelmassa då jag vill lägga på mig ca 10kg så kör helst inte mer än 3 set, sen är det ju inte bra att alltid köra samma övningar heller inte skoj för den delen heller och känns som att det inte finns så många som passar in i ett helkroppspass, hur ser ett träningsschema ut för dig venom? du kanske inte tränar för grappling vad vet jag men ändå, och kan inte alla fancyscmancynamn så förklara gärna övningarna om dem inte är självklara som bicepscurl eller så haha

Hall of famer
    ett utav passen kan se ut

marklyft
    (möjligen en kompletterings set för rygg)
    bänkpress
    frontböj
    militärpress
    sen kanske en till övning på någon mindre muskelgrupp

Up and coming
    ett utav passen kan se ut

marklyft
    (möjligen en kompletterings set för rygg)
    bänkpress
    frontböj
    militärpress
    sen kanske en till övning på någon mindre muskelgrupp
    okej, inte tränat så länge men har sett resultat och ökat i vikt på det sättet jag har kört, så det måste ju funka, beställt lite kosttillskott, så om jag dricker rätt så ser jag inget fel med att köra två muskelgrupper under 1 timme.
    mest ute efter viktökning jsut nu som sagt, senare kommer det bli många fler set för muskel kondition men det blir nog efter/under lumpen.

Hall of famer
    Hur ser dina pass på en vecka ut då? övningar, set resp osv?

Up and coming
    Hur ser dina pass på en vecka ut då? övningar, set resp osv?
    kör inte bestämda dagar utan så ofta jag kan, och brukar bli 3-4 dagar i veckan.
    och kan inte alla namn så ha tålamod med mig
    vikterna är väl drygt 70-80% av min maxvikt
    om jag inte skriver set och rep är det 3*8
    Varierar med vilken muskelgrupp jag börjar med börjar jag med bröst ena gången börjar jag med axlarna andra, vet att man ska variera under hela träningen för mjölk syran, men gör det ibland om jag känner att det blir FÖR mycket mjölksyra, som sagt gillar när det känns

dag1: Bröst och Axlar.
    Bänkpress/Hantelpress
    Front military/hantel på upplutad bänk
    Sen kör jag två övningar med kabel vet inte vad dem heter men den ena tränar nederdelen av bröstet och den andra sidorna 3*8 + några få på min maxvikt.
    sen avslutar jag med flies tills jag är seg och go i tuttarna

sitta i bänk med rak rygg trycka hantlar rakt upp
    ungefär samma övning i maskin som avslutning samma vikt som om jag skulle köra 3*8 fast jag pumpar tills jag inte orkar mer.
    innan det, hålla i tyngre hantlar och rotera på axlarna 20*3
    nu kommer en svår haha men ska försöka förklara, armar böjda 90 grader håller i handlar och pressar uppåt, ser ut som jag kör kycklingdansen :P
    axelövningar är jobbiga och tråkiga därför BRUKAR det inte bli alla övningarna.

dag 2: Mage och Armar.
    situps på nedåtlutadbänk fram och sidorna 30,30,30*3
    samma med fem kilos vikt på mage efter,
    sen 30,30,30*2 på rak bänk utan vikt,
    använder maskinerna ibland också den vanliga och en där man rör överkroppen åt sidorna.

skivstång curl, korta upp till naveln, från hals och ner till bröstvårtorna och hela 6,6,6*3
    drar i maskin med rep (curl rörelse).
    kommer inte ihåg vad det heter nu men triceps motsvarighet till armhävningar 20*3.
    rep övning i maskin 3*10.
    underarms(curls?) 3*10.

dag 3 Rygg och Ben (har redan stora benmuskler från amerikanskfotboll så koncentrerar mig mest på ryggen).
    hantel/skivstångs rodd
    marklyft.
    rodd i maskin.
    den snea ställningen där man går ner och rullar upp :s, den tränar nedre ryggen, med 10kg vikt som jag håller mot bröstet.
    ligger på boll med fötterna i marken och sträcker mig upp så långt jag kan. 3*10

benpress i maskin / med skivstång på axlarna.
    vadpress.
    bencurls

(dag 4) kondition.
    20 min på cykel
    2km intervallträning på löpband
    tar min ryggsäck, lägger ner vikter tills det blir 25kg (får inte ner en 25kg vikt i den haha) går 6 min på löpband som är lutat 8% i 5,7km/h.
    också grym benträning, intagningsprov för att bli brandman så man får minsann öva lite om man nu ska bli det hehe.

inte alltid jag hinner med detta eftersom jag håller på att ta körkort, men efter jag har klarat det blir det mer.

säkert glömt en del så anklaga inte mig för nåt jag inte skrivit för kan mycket väl hänt att jag glömt skriva det, fråga istället sen kan ni anklaga mig för att vara kass och inte veta vad jag håller på med haha

Hall of famer
    Ser ut som en vanlig gymsplit typ.

Något jag skulle ändra är i alla fall bröst träningen. jag skulle nog begränsa mig till 3 övningar. ta bort allt "kabelfjantande" ( :wink: ) och kört fler set på bänken och den snea hantelpressen.

Sen är det väl en smak sak men jag föredrar att köra ben/mage en dag och rygg/biceps en dag.

Up and coming
    Ser ut som en vanlig gymsplit typ.

Något jag skulle ändra är i alla fall bröst träningen. jag skulle nog begränsa mig till 3 övningar. ta bort allt "kabelfjantande" ( :wink: ) och kört fler set på bänken och den snea hantelpressen.

Sen är det väl en smak sak men jag föredrar att köra ben/mage en dag och rygg/biceps en dag.
    men vet du någon bra övning som tar nederdelen av bröstet för har fortfarande inte kommit på något som funkar och tar bra.
    kabelfjantande hehe, men jo jag håller med försöker köra fria vikter så mkt som möjligt :P
    mm det verkar lite bättre men rygg och biceps är mina längsta pass, så då hade kan fått vara där lite längre än vanligt.
    men ser det bra ut annars då? är ju ute efter att bli större som sagt, och fick hem gainer, carbo flex och kreatin idag :P