Jag undrar hur ni andra fördelar träning mellan styrketräning och kampsport?
Hur hållert ni er i bra form?
Jag frågar främst de välltränade killarna?
Jag undrar hur ni andra fördelar träning mellan styrketräning och kampsport?
Hur hållert ni er i bra form?
Jag frågar främst de välltränade killarna?
Den frågan är ju rätt svår för oss att svara på, mest du själv som vet... :roll:Originally Posted by celox
I övrigt rekommenderar jag att kika på den ganska stora mängd träningstrådar som redan finns skrivna för att se hur folk tränar, det är ganska detaljerat skrivet för det mesta.
definiera vältränad?Originally Posted by celox
Jag syftar inte på BB kroppar, utan på en mer atletiskt kropp,,tex 185 cm 83--85 fasta kg, 195 cm 93-95 fasta kg osv.Originally Posted by Jonte89
När man har fina armar,bröst,rygg,ben och magmuskler eller fast mage.
Jag undrar bara hur många ggr i veckan ni kör styrketräning och hur många ggr kamsport?
Det var en välidgt bra artikel i Fightermag ni i månaden om fighterkroppen. Den var lite kort såhär. Kolla på GSP, han ser ut som en BB och är en skit bra fighter. Nu kolla på BJ Penn. Liten kille, små axlar, lite handtag runt magen, en skit bra fighter trots att han inte ser ut som en fighter (eller varför inte Fedor).Originally Posted by celox
Generellt kan man säga att en BB-kropp inte lämpar sig för MMA då den inte är tränad för det. Sen finns det vissa fighters som har en kropp som en atletstaty i Grekland. Allt bror på vilka gener du har. Bara för att en fighter ett 8 pack på magen så betyder det inte automatiskt att han är en bra fighter.
Du får vara beredd på att du kanske får ge upp den "rippade-kroppen" om du vill bli en bra fighter.
För att göra frågan enklare säger jag så här istället.Jag tycker att alla dessa fighters Forrest Griffin,Tito Ortiz,Anderson Silva,Georges St-Pierre,Shamrock,Couture Randy har fina välltränade kroppar.
Frågan är hur fördelar ni träningen själva mellan styrke och kampsport?
Tränar ni 2ggr styeke och 3 ggr kampsport eller nåt helt annat och kör ni genom hela kroppen eller batra vissa kroppsdelar?
Jag tränade kamsport 3 dagar i veckan. måndag, onsdag samt fredag. Tränade biceps - bröst tisdag, ben - mage torsdag, rygg - axlar - triceps lördag och vilade på söndagar. Säkert inte optimalt men funkade för mig.
Annars blir väl de flesta som enbart sysslar med kamsport ganska "atletiska"?
Större delen av killarna på min klubb tappar mellan 8-12 kilo under första terminens första månader och lägger sig till med mer väldefinerade/större muskler och mindre kroppsfett (förutsatt att de går på alla träningar) om det är det du menar med fin kropp.
Själv kör jag ingenting med vikter längre och har inte gjort det sen innan lumpen (4 år sen), kör bara gamla hederliga övningar med kroppen som verktyg när jag är på jobbet i sthlm och missar träningarna i v-ås, har fungerat ok för mig iaf.
Jag är väldigt allsidig i min träning, mest för att det är så mycket som är så roligt!
Skulle nog inte palla att träna MMA fem gånger i veckan. Blir för enformigt, liksom.
Jag gymmar två gånger i veckan. Spelar innebandy med jobbet en. Spelar korpbasket med polarna (1 träning/v ibland matcher på helgerna) samt MMA:ar två gånger per vecka om jag hinner.
Ibland om jag är trött eller sliten hoppar jag en träning. Ibland när jag har extra energi tar jag en löprunda eller ett extra pass i gymmet.
Kanske inget för den elitsatsande direkt, men för mig som glad amatör/motionär är det perfekt - det blir aldrig enformigt eller tråkigt.