Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12
    Rookie

Exclamation Hur ska jag kombinera 3 dagars MMA träning med styrketräning?

Jag tränar mma i ungefär lite mer än en 1 timma på tis, tors och fredagar.
    Det är den allra första terminen.
    Nu till saken är att jag är inne i min 3e rökfria månad och min kondition blir bättre med tiden.
    Men jag har varken okej styrka eller kondition.

Så jag tänkte att jag kanske kunde ordna med styrkan på gymmet.
    Jag är 185 ungefär och väger runt 90kg. Jag är överviktig och har sjukt lite muskler.
    Skulle vilja gissa att jag har ett bf på 30%.

Så... Hur hade ni lagt upp styrketräningen?

Moderator
    Inte alls. Fortsätt träna på klubben du och märk hur du utvecklas där. Man behöver inte elitsatsa och träna 6 dagar i veckan såfort man börjar träna något.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Jag hade nog tagit shoguns råd o börja som det är nu, köra på så ett tag.
    Vet inte hur du tränat elller hur van du är med vikter etc, hur hårt du kör på mma passen. men jag skulle ifal köra mma ett tag o vänja kroppen med fysik aktivitet någon månad om du precis har börjat.
    Jäkligt lätt o börja för mycket o för snabbt sedan blir de bara skit av allt.

Sedan börja med lätta övningar i hemmet kanske som armhävningar, 1 ben knäböj, chins o någon core övning eventuellt medicin boll,/ trx band 2 gånger i veckan . någon liten cirkel av något slag för att komma igång med styrk kondition också.
    Sedan efter jag kört med kroppsvikt 1,5 månad skulle jag börja köra lite vikter om jag förstår vart du är med din träning rätt.
    Och kroppsvikt är sjukt underskattat, jag tränar kroppsvikt dagligen för att hålla igång och utmana mig själv på nya sätt.

och tänk på att du inte bygger några mästerverk på 1 natt
    Läs mina medlemsartiklar om MMA Träning Styrka & kondition

Rookie
    Tack för era råd
    Men vad menar du med "någon liten cirkel av något slag för att komma igång med styrkekondition"?
    Tycker du då att jag hellre borde satsa på ett trx band än ett gymkort alltså utöver hemma övningarna?

Up and coming
    Aldrig fel att köra lite löp pass heller om man vill träna utöver sina vanliga MMA pass.

Up and coming
    tror Bobbe menar att du ska göra ett litet program med vad han nyss skrev,typ: 12x 1 bens knäböj, 12x chins, 12x coreövning sedan gör du om detta med så lite vila som möjligt.Detta var bara ett exempel. men utförs typ 3-5 ggr per tillfälle.

men jag kan ju ha misstolkat det hela, dock brukar pt´s köra det upplägget när jag har tränat. fast på gymmet med vikter då

Rookie
    yes det förstod jag!
    men de blir så att jag börjar att köra med mma och lite träning med kroppsvikt till en början!
    Tack för alla goda råd = )

Rookie
    Beror på hur dina mmapass ser ut. Kör ni bara teknik och sparring o inge fys så kan du väl köra ett par styrketräningspass, men kör ni en massa uthållighetsövningar o dylikt på det ska du nog vänta ett tag

Up and coming
    hur gåre kexet med träningen ?

Rookie
    det går faktiskt rätt bra och jag lär mig nya grejer för varje pass som går, tanken är ju att aldrig missa ett pass oavsett hur trött och sliten jag är=)
    jag känner att min styrka, kondition och uthållighet har utvecklats rätt mycket sens jag började men jag är dålig med maten alltså jag tror att jag äter för mycket för mitt mål är att gå ner i fett.
    jag ska börja styrketräna i början av nästa termin, men mma är helt klart kul Men ibland är man så tröttt att man inte ens har orken att gå, då går man ändå och kommer hem med att de va en av de roligaste passen man varit med på :P

Up and coming
    det låter grymt kex ! kör hårt

Rookie
    Du tränar ju ändå 3 gånger i veckan! För en ovan kropp är det en ganska rejäl omvändning från att bara softa med en cigg i mungipan! Kroppen ska ju helst hinna ta igen sig lite mellan passen oxå. Så resonerar jag i alla fall. Sen när du känner att du börjar komma i form på allvar så kanske det börjar bli time att slänga in nått mer.
    Risken är att man vill så mycket när man börjar träna något, att man överdriver och det blir bara pankaka av allt istället. Så är man tillbaka i soffan med ciggen i mungipan...( Så har det blivit för mig en miljon gånger...)