Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12

Thread: Gymövningar?

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Gymövningar?

Godmorgon alla fighters!

Jag har en fråga till er, det är nu så att jag bor på en ort där MMA inte kan utföras men har tänkt att börja träna det vid en flytt till sommaren, är ju då 19 år så det blir att köra hårt för att komma ikapp de yngre haha!

Det jag mest är ute efter att få veta är om det finns några specifika gymövningar som ger bra styrka inför MMA eller ska jag bara fortsätta på mitt 3-split program 3 dagar i veckan?

Tacksam för svar! // Uno

Moderator

Re: Gymövningar?

Gå loss på basövningar om du inte redan gör det. Kör marklyft, knäböj och chins. Utöver det kan du träna explosivitet med plyometrisk träning, t.ex armhävningar med handklapp.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Okej, jag har just bytt till ett 3-split program. Tidigare körde jag dessa 2 pass:

Pass 1
    Bänkpress
    Hantelrodd
    Knäböj
    Mage/rygg övningar
    Farmer's walk

Pass 2
    Axelpress
    Latsdrag med supinerat grepp
    Marklyft
    Mage
    Pinch grip

Dessa 2 pass körde jag 3 gånger i veckan (alltså 1,2,1 t.ex.). Pratade med en kompis som var rädd för att jag skulle överträna mig själv och han rådde mig att byta till 3 split.

Har du någon kommentar över det?

Contender

Jag tycker det verkar dumt att köra samma övningar varje gång. Kör du alltid bänkpress, hantelrodd osv så blir det en väldigt ensidig träning.

Själv delar jag upp mina gympass i "bröst, axlar & triceps", "rygg, biceps & mage" och "ben & mage". Sen försöker jag variera övningarna varje gång så gott det går.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Om jag nu skulle fortsätta på mitt nya 3-split, skulle jag då kunna köra en av passen en extra dag om det känns bra?

Moderator

Det föreligger knappast någon risk för överträning om du kör 3 pass i veckan. Om du vill styra in träningen mot funktionell mma-styrka så tänker jag att du ska köra mycket basövningar - chins, knäböj och marklyft. Även kanske bänkpress, dips, frivändningar, armhävningar osv. Träna explosivitet genom att t.ex köra armhävningar med klapp eller upp på lådor och ner igen. I övrigt är det väldigt viktigt med en bra bas och grundstyrka så träna core, dvs bålmuskulaturen.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Tänkte väl just det, men ska ändra lite på det i alla fall.

Tack för tipsen, ska se till att lägga in chins och frivändningar åtminstone. Börjar väl köra armhävningar med klapp, dips med studs och det. Ska prata med min kära vän som förhoppningsvis skulle ställa upp och fixa ett schema åt mig, då ska jag be honom lägga in chins, armhävningar med klapp, dips med studs och frivändningar etc!

Edit:
    Shogun, skulle du kanske kunna skriva upp ett typiskt gympass eller kanske till och med en träningsvecka för din del? Om det inte vore till alltför stort besvär menar jag!

Tacksam för alla svar.

// Uno

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Detta blir väl som en liten bump i samband med en ny fråga!

Jag har funderingar över att börja med crossfit program och köra det som det föreslås! 3 dagar med träning och sen en dag vila. Men det jag nu undrar är vilka olika crossfit pass ska man köra? "Fight gone bad" verkar vara ett bra pass. Men behöver 2 till jag kan köra kontinuerligt under några månaders tid. Har ni några som helst förslag?

Edit: Eller ska man följa de WOD (Workout of the day) passen som de lägger upp på crossfits hemsida?

Moderator

Följ WOD. Tränar man alltid samma pass så dröjer det inte länge innan kroppen vänjer sig vid just den belastningen och slutar utvecklas.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Jess, får väl se till att göra det om jag testar på crosstraining!

Champ

Finns det några gym-övningar som är mindre bra att köra för kampsportare. Tycker tex att Bicepscurls och Axelpress känns lite onödigt. :?:

Moderator

Mindre bra vet jag inte, det beror ju helt på vad du vill uppnå. Bicepscurls kan nog hjälpa dig att krama hårdare i en giljotin-strypning och axelpress kan vara bra att vara stark i om du grapplas och ligger underst tänker jag. Sedan har man väl mindre nytta av isolationsövningar som dessa som kampsportare utan man bör nog fokusera på basövningar och funktionell, grenspecifik träning om man bara är ute efter att bli bättre på sin sport. Men all träning är bra träning sålänge den görs rätt!