Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 4 of 4
    Rookie

Gym och konditions träning

Om man som jag nu tänkt gå upp till till 2 pass om dagen som träningsdos så mötte jag en fråga jag inte kan hitta ett vettigt svar svar på och hoppas att någon av er kan reda ut den!

Om man tänkt köra ett gym pass och ett konditions pass samma dag. Och man väljer att börja dagen med ett vanligt gym pass. Hur lång vila ska det ungefär (förstår att det är individuellt) vara mellan det och konditions passet för att inte muskel tillväxten som jag förstått det ska bli lidande ?

Om ämnet redan avhandlats ber jag om ursäkt och ber då ansvarig moderator stänga tråden med en hänvisning.

MVh
    Hulken

Moderator
    Ett par timmars mellanrum minst. Tränar du kl.0900 på morgonen skulle jag råda dig att vänta till åtminstone 16-17 på eftermiddagen med att träna kondition. Dels för återhämtningen och dels för att du ska hinna få i dig ett par mål.

Sedan är ju frågan hur pass intensivt du har tänkt att konditionsträna. Att köra stenhård löpning på 80%-90% av max är inte bra att göra på samma dag som gymmet överhuvudtaget, kroppen behöver tid för återhämtning. Frågan är, som alltid, vad målet med din träning är. Vad ska du med musklerna till och vad ska du med konditionen till?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Tänkte köra intervall för MMA och då lite olika sätt så som löpning/rodd/crosstranier mm lite efter vad som känns rätt för just den dagen.

Just idag tänkte jag köra rodd intervall typ 1500 m totalt

Up and coming
    Det beror helt på vilken nivå du har också.
    De som behöver vila och de många bränner ut är nerv systemet.
    Och om man är envis o skiter i o lyssna på kroppen går det rätt fort om du ska köra 2 pass om dagen, speceilt intervaller.
    Jag skulle nog köra max 2 intervall pass i veckan, med minst 2 dagars mellan rum, men jag vet inte riktigt hur resten av dina träningsdagar ser ut, hur kosten ser ut, sömn etc.
    och som shogun säger, vad är ditt mål ?

jag skulle nog börja lite försiktigt dvs.
    vecka 1-2 : 2 pass om dagen 1 dag. sedan tränar du som vanligt
    vecka 3-5 : 2 pass om dagen 2 dagar. Sedan får du dra ner på dina andra pass. annars kommer du bränna ut dig rätt fort.
    Last edited by Bobbeblodbad; 10-26-2011 at 08:15 PM.
    Läs mina medlemsartiklar om MMA Träning Styrka & kondition