Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 77

Thread: GPP sektioner

Up and coming

GPP sektioner

Tjena, hittade precis till detta forum.
    Har alltid haft intresse av kampsport specillt mma, har aven utfort dom flesta. har dock blivit daligt pa sista aret. ska ta upp det direkt igen nar jag kommer hem.

Snabb bakrund, akte till australien for att utbilda mig till personlig tranare. Pluggar det sista nu och slutar i juni. Avslutar da mina stuider pa 2 ar inom fitness. Min drom ar att kunna jobba med fighters som vill ta sina fysika formagor till nya nivaer, och specificera traningen till kampsporten, inte bara in i gymmet och kora bicep.

Skicka gjarna mail om ni undrar om traning , har aven en del tips o ge inom kost, studerat det under 1,5 ar. Har en del kunskap om rehab ocksa.
    Fragor ar alltid kul , ska forsoka hjalpa till min basta formaga.
    Feedback ar alltid kul!

Har nagra olika sma cirklar med kropps vikts jag har slangit ihop . de flesta ar riktigt jobbiga, malet ar ditt eget, beror pa hur manga ronder du kora/langden pa dom. De viktiga med detta ar att ha en bra progression, du inte startar for hart och for mycket . specillt om du tranar kampsport och gym ochsa, da galler det att man struktuerar upp de bra.

Pass A
    Burpees x 30 sec
    split jumps x 30 sec
    jumping jacks x 30 sec
    grasshoppers x 30 sec
    shadow boxing x 30 sec

Pass B
    Sealjumps x 30 sec
    Pushups x 30 sec
    Frogjump x 30 sec
    Mountain Climbers x 30 sec
    1,2 Sprawl x 30 sec

Pass C
    Indian jumps x 30 sec
    Shuffle splits x 30 sec
    Handstand x 30 sec
    Moutanin jumps x 30 sec
    Bearcrawls x 30 sec

Pass D
    Bearcrawls x 30 sec
    Singel leg jump x 30 sec
    Burpees x 30 sec
    Lateral Jump x 30 sec
    Skipping x 30 sec

Pass E
    Bearcrawls x 30 sec
    Frogjump x 30 sec
    Skipping x 30 sec
    Shuffel splits x 30 sec
    Shadow boxing x 30 sec

Ni kan ju mixa passen som ni vill , finns ju nagra o valja mellan . Skulle forsoka kora 2 olika per vecka.

Vecka 1-2 > 2 ggr i veckan , 2,5 min/ 1 min rest x 2

Vecka 3-5 > 2 ggr i veckan , 2,5 min/ 1 min rest x 3

Vecka 6-8 > 2 ggr i veckan , 2,5 min/ 45 sec rest x 3

Vecka 9-11> 2 ggr i veckan , 2,5 min/ 30 sec rest x 3

Vecka 12-14> 2 ggr i veckan , 2,5 min/ 20 sec rest x 3

Vecka 12-14> 2 ggr i veckan , 2,5 min/ 30 sec rest x 4

Up and coming
    Har aven sett att det finns en hel del om att bli mera explosiv, innan man dock tanker tanken att kora power sa skulle jag kora 1-2 manader i gymmet innan , borja latt o oka sakta.
    Nar man tranar efter explosivitet ar det viktigt att veta att det ar valdigt kravande pa ( nerv systemet ) och detta kan leda till overtraning, sjukdom etc.
    Sa jag skulle inte rekommendera mera an 1 pass i veckan om man vill ha progress, om man tranar mycket annat dvs. annars kan man nog klamma in tva pass om man inte tranar sa mycket annat. viktigast med power ar att halla det explosift, sa fort du tappar explosiviteten ar det bara vila.

Medecin ball - Detta ar nog det mest underskattande redskapet i power, sok bara google/youtube pa plyometric medecin ball sessions. Stande/sittandes/liggandes allt finns riktigt bra grejor.

kroc rows
    Clap pushup * medecinball jump pushup
    Jump split lunges
    Wood chops
    Snatch ketbell
    swings ketbells
    Hindu squat
    Cleanpress
    Snatch olympic bar

Nar du ska omvaxla din styrka till explosivitet ar detta ett het tips

Tunga squats 3-5 rep - direkt till box jump - sa fort du tappar explosivtet slutar du och vilar 1.5-2min
    tung bank press 3-5 rep - direkt till medecin ball forward throw / boxing pads - sa fort du tappar explosivtet slutar du och vilar 1.5-2min
    Tunga chins 3-5 rep - direkt till medecin ball upward throw - sa fort du tappar explosivtet slutar du och vilar 1.5-2min
    Last edited by Bobbeblodbad; 03-14-2011 at 11:50 AM.

Moderator
    Grymt!

Vi behöver fler kunniga som brinner för fysträning
    Last edited by ShogunRua; 03-14-2011 at 02:22 PM.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Tack, uppskattas med svar!

Ska ordna till lite mera imorrgon, mera info dvs.
    For att underlatta for de som vill ta del av det.

President
    Blog Entries
    30
    Klockrent, kul att ha din kunskap i trådarna bobbelblodbad!
    Ska testa köra några av passen . Är början på 2 pass ett komplement till om man redan tränar eller är den för att börja köra igång och börja träna?
    Last edited by KanoBlack; 03-14-2011 at 01:10 PM.

Up and coming
    Trevligt o hora att det uppskattas!

Du kan slange in detta som uppvarmning innan ett traningspass i gymmet.
    Eller kan du ha det som avslutning, men om du planerar att avsluta med det skulle jag nog ta en latt gang tur / cykling / rodd eller nagot for att fa ner HR igen sakert, sa du inte bara kor sedan stannar du helt. Sa om du anvader detta efter pass, var noga med cooldown.

2 pass i veckan borde inte vara nage problem sa lange du haller dig till hog vila i borjan sa du inte overanstranger kroppen for mycket.

som sagt perfekt som uppvarmning eller bara efter ett gympass.

Up and coming
    Grepp styrka ?

Varfor , jo det ar riktgit viktigt i kampsort, nar det galler submissions och aven att kunna halla din motstanadare kvar dar du vill ha honom, clinch och sa vidare.

Sa hur far man ett bra grepp ?

Nagra tips

Kor pullups med handduk runt stangen
    Om du har tillgang pa rep, kor rep klattring,dra saker.
    Kroc Rows ar en riktigt bra ovning i gymmet for grepp, bra mentalt dvs, du tar en vikt du klarar 10 reps pa o kor upp till 20 reps utan att forsoka lagga ner den. Jag skulle dock akta mig om jag hade problem med ryggen med denna ovning , ratt kravande pa ryggen och rotation i kors ryggen.
    Marklyft ar en riktigt bra oving
    Farmers walks ar nog basta , riktgit bra mentalt ocksa.
    Plate pinch
    Om man har tillgang till en pinne, snore , viktplatta kan man gora en uppfinning hemma. Gor hal i pinnen trar snoret igenom, sedan snurrar du bara upp o ner pa pinnen, dvs vikten ar ju fastbunden i snoret dar nere.

Up and coming
    Uppvarmning

Varfor ar det viktigt ?

For att gora kroppen redo pa vad som komma skall, dvs inga overaskningar sa musklerna/ligamenten och nerv systemet ar redo!

Specific uppvarmning ?

Jo det ar sa har , man kan varma upp pa olika satt. de flesta sager att en jogging tur duger, men min asikt ar att man ska involvera alla olika "planes of movments" dvs i en aktivitet , som tex kampsort.

Frontal plane refers to a side-to-side movement.
    Segital plane refers to a front to back movement.
    The transverse plane refers to twisting movement.

Om du ska gora en aktivitet som kraver "multiplanar" rorelser maste du varma upp sa ocksa, Dvs en fighter maste varma upp i all planes for att minimera risken att bli skada. Om du bara tar en joggtur sa har du aktiverat segital plane, men sen nar du ska dra en sido spark kanske du skadar dig pga att du inte ar uppvarmd i transverse ocksa.

For nar du val borjar kora uppvarmning kommer nerv systemet att sanda ut medelander till alla muskler du anvander.

Nar jag ar i gymmet brukar jag alltid darfor kora ovningen utan nagra vikter alls forst for att hjarnan ska forbereda musklerna, fast jag redan kort en uppvarmning pa rodd maskien dvs.
    Last edited by Bobbeblodbad; 03-15-2011 at 11:10 AM.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by Bobbeblodbad View Post
    Trevligt o hora att det uppskattas!

Du kan slange in detta som uppvarmning innan ett traningspass i gymmet.
    Eller kan du ha det som avslutning, men om du planerar att avsluta med det skulle jag nog ta en latt gang tur / cykling / rodd eller nagot for att fa ner HR igen sakert, sa du inte bara kor sedan stannar du helt. Sa om du anvader detta efter pass, var noga med cooldown.

2 pass i veckan borde inte vara nage problem sa lange du haller dig till hog vila i borjan sa du inte overanstranger kroppen for mycket.

som sagt perfekt som uppvarmning eller bara efter ett gympass.
    coolt , tack för tipsen kommer köra de nu i veckan.
    Klickade i så att dina inlägg även hamnade under artiklar
    Last edited by KanoBlack; 03-16-2011 at 09:44 AM.

Up and coming
    Gjort! , rappotera gjarna hur de gick!
    , hahan okej! kan vara bra o veta ska forsoka formulera mig battre och skriva lite vackrare da!

Up and coming
    Var ett tag sedan jag skrev har !
    Har haft lov + inget intrenet hemma, men ar tillbaka i skolan nu pa mandag ! sa ska forsoka hjalpa till igen sa gott de gar.

Champ
    Uppvarmning

Varfor ar det viktigt ?

For att gora kroppen redo pa vad som komma skall, dvs inga overaskningar sa musklerna/ligamenten och nerv systemet ar redo!

Specific uppvarmning ?

Jo det ar sa har , man kan varma upp pa olika satt. de flesta sager att en jogging tur duger, men min asikt ar att man ska involvera alla olika "planes of movments" dvs i en aktivitet , som tex kampsort.

Frontal plane refers to a side-to-side movement.
    Segital plane refers to a front to back movement.
    The transverse plane refers to twisting movement.

Om du ska gora en aktivitet som kraver "multiplanar" rorelser maste du varma upp sa ocksa, Dvs en fighter maste varma upp i all planes for att minimera risken att bli skada. Om du bara tar en joggtur sa har du aktiverat segital plane, men sen nar du ska dra en sido spark kanske du skadar dig pga att du inte ar uppvarmd i transverse ocksa.

For nar du val borjar kora uppvarmning kommer nerv systemet att sanda ut medelander till alla muskler du anvander.

Nar jag ar i gymmet brukar jag alltid darfor kora ovningen utan nagra vikter alls forst for att hjarnan ska forbereda musklerna, fast jag redan kort en uppvarmning pa rodd maskien dvs.
    Uppvärmningen har blivit viktigare för mig ju äldre jag blivit.
    NÄr jag var runt 18-20 så var det bara att köra, nu känner jag direkt att kroppen är rostig om jag inte haft en ordentlig uppvärmning och har omedvetet tänkt på det du skrev här ovanför. Förut ville jag spara energi till när det väl "gällde på riktigt" sparring mm Riktigt fel tänk
    Vi kör väl jogging, höft/ryggrullning, höftwistningar där vi hoppar och vinklar fötterna åt varje håll (vet ej vad det heter) skidliknande hopp på samma position. Det man kan sakna är sidorörelserna men det fixas via lite skuggboxning mm innan man kör på mittsar, övningar eller sparring mm. Däremot är stretchingen säkert jävligt viktig för musklerna också i uppvärmningsfasen? och den slarvar jag alltid med både före och efter vilket kanske är anledningen att jag känner mig rostig
    Last edited by pellepersson; 04-30-2011 at 10:20 AM.

Moderator
    Nej pelle!!
    Man ska INTE stretcha under uppvärmning. I bästa fall ger det ingenting och i värsta fall ökar du skaderisken och framförallt minskar du explosiviteten i muskeln. Stretching görs med fördel EFTER avslutat pass eller ännu hellre som egen träning och ej i samband med annat.

Stretching har ingen verkan på träningsvärk & återhämtning utan stretchens goda egenskap är att öka rörligheten.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    hahaha , vet vad du menar pelle! aven fast jag ar ung an dock ! men jag klarar inte ens av att gora ett bra gympass langre utan en ordentlig uppvarmning. Kanner av det direkt att inte kroppen ar redo.

De ar alltid bra med imitera saker i uppvarmningen man ska gora under passet, gor kroppen redo och den vet vad som komma skall.

Sant som det ar sagt! Ifal static stretching ska bara goras efter passet dvs, man tar en tex en kroppsdel till slutet rorligheten och haller den dar i 30 sec. Sadan stretch gors efter passet! Finns ingen anledning att forsoka stretcha innan passet om det inte ar dynamic.

Jag brukar kora lite stretching/trigger pointing pa mina vilo dagar bara for att jag mar battre av det.

Stretch som kan goras vid uppvarmning ar Dynamic stretch!
    Riktigt bra grejor , arm svangning sido/fram/bak, ben svangning fram/bak/sido , latt skugg boxning , squat + rotationer , lunges med rotationer.
    Sok bara youtube pa dynamic stretch, kolla gjarna efter ovningar det ar med lite twistningar med ocksa som ovantstande.
    Last edited by Bobbeblodbad; 05-03-2011 at 01:03 PM.

Up and coming
    Energi in och ut i kalorier

En Kalori ar den energi som behövs for att hoja temperaturen av 1 liter vatten med 1 grad Celsius (fran14.5 till 15.5°C.)

Sa hur kan vi rakna ut hur mycket kalorier varan kropp behöver per dag?

Allt handlar om hur aktiv/inaktiv du ar under dagen, om du vill förlora vikt/gå upp i vikt, och självklart hur mycket massa du bar på i muskler. Har ar ett alternativ om hur du räknar ut dina dagliga intag av kalorier.

Information
    Kön: Man
    Längd: 180
    Vikt: 79 kg
    Ålder: 20 år

Vikt mål: 75kg
    Mål: förlora 4kg
    Period: 2 månader

Energi krav
    BMR/ RMR/REE: 5 + 10 ( 79 ) + 6.25 ( 180 ) – 20 =
    ---------------------- Vikt -------Längd---Ålder
    ----------------15*79=1185-----6,25*180=1125

1185+1125-20= 2290 är energin du behöver bara for att ligga på soffan hela dagen.
    Som jag nämnde förut ar kalorier utrakande på hur mycket du ror dig per dag, sa har ar en simple matning 1.0-2.0 sa 2.0 ar högst.

Ett exempel
    Om du är aktiv I ditt arbete (byggnadsarbetare) och ror dig mycket under dagen + 1 timma träning. Det skulle vara 1.4-1.7 på skalan, beror på. Sa försök placera dig dar du tror du ar.

Exempel 2
    Men om du har ett kontorsarbete dar du sitter mesta dels hela dagarna och 1 timma träning om dagen skulle du landa på 1-1, 2 på skalan.
    Detta kommer ge oss en bild av hur mycket vi behöver äta.

Du kommer förmodligen att ljuga for dig själv som de flesta av oss och säger att du ar mer aktiva an vad du ar, bara for att det känns bra for dig själv. Men denna Formula kommer inte att funka sa bra med det, för ju mera aktiv du ar ju mera energi behöver kroppen.

Så simple matematik, om du tror att du ar mer aktiv an du ar kommer du att äta mera an vad du behöver, och kommer troligtvis att gå upp i vikt. Detta ar det motsatta vi vill göra i just detta samanhang med denna person. Sa gör oss alla en tjänst och var ärlig och inte ljug for dig själv kommer inte att gynna någon.

Aktivitets skala
    1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 1.7 1.8 1.9 2.0 (Högst, elite atlet)
    Detta ar en utrakning som ger oss ett ungefär vad du behöver I kalorier en normal dag I ditt liv, och träning inräknad dvs.

2290 * ar dina kalorier du behöver for att ligga på soffan
    Låt oss säga 1.3 = 2290*1, 3 = 2977 Kalorier i din vanliga vardag i just detta fall.

Energi totalt/dag
    2977 är vad hans vanliga dagliga kalorier ska ligga på, men om han vill förlora vikt skulle jag ta bort 300-500 kalorier per dag, men samma aktivitets nivå. Men som sagt, det ar inte bara kalorier som ska in. Om du istället vill lägga pa dig lite massa, sa buffa upp kalorierna me 300-500 om dagen. Tok bulka har aldrig varit min grej men det funkar ju for vissa.
    Men om du vill förlora vikt skulle jag våga säga ur mina egna erfarnheter att kosten ar 80% av det hela.

Rätt kalorier ska det vara också, jag gillar att äta sa *rent* som möjligt.
    Jag är inget större ”fan” av skrap mat och sant trams.
    Dvs. jag håller mig till *KAFFE!, kyckling, kött, råris, keso, ägg, oates, frukt, mjolk, broccoli och mangder vatten i min daglig kost.
    Jag ater 3 mal med kott/kyckling , 2 av dom kor jag med raris, den sista pa kvallen med broccoli + keso.
    Frulle ar det oats + blabar
    Snacks - frukter + vitaminer + omega, kan aven bli bars
    Last edited by Bobbeblodbad; 05-06-2011 at 01:12 AM.

Up and coming
    En kort artikel om hur du kan förbättra din sömn

Vi sover för att vi ska låta vara kroppar kunna återhämta sig efter dagen. Nar vi sover sa minskas cortisol (stress hormoner i kroppen) och growth hormone ökar.
    Det finns också teorier om att sömn hjälper hjärna att filtrera information, sa det blir lättare att ta at sig information kommande dag.
    Om du sover for lite kan de påverka kroppens metabolism negativt, och effekterna påminner om diabetes type 2, vilket kan leda till viktuppgång.
    Det har aven effekt att göra ditt immune försvar svagare.

Optimal sömn brukar man saga ar 7-8 timmar per natt, det kommer dock andras om din kropp ar helt utmattad och utbränd.

Lite små tips for att förbättra sömnen

Din sovrum ska vara sa tyst som möjligt och mörkt, vissa kan finna att det ar lättare att somna med tv eller musik på, detta kan leda till störd sömn senare.
    Var saker på att ditt rum ar val ventilerat, de flesta människor sover bast runt 18 grader Celsius, Fläkt kan aven stora din sömn kvalité.
    Hitta en säng som känns bra och skon o sova I. Ett dyrt pris ar inte garanterat for en bra sang. Sa innan du inhandlar sängar, testa olika och las gärna Online.

Beteende som kommer förbättra din sömn

Försök att gå och lägga dig samma tid varje kväll.
    Öka ditt daglig solljus du far, vi behöver åtminstone 30min solljus for att få en bra natt sömn.
    Undvik att ligga i sängen och tank på problem och saker du måste gora.
    Undvik onödiga ”power naps” under dagen
    Spendera så lite tid som möjligt i sängen/sovrummet under dagen, sa kroppen blir inställd på när du går in där är det for att sova eller diverse andra aktiviteter.
    Daglig aktivitet kommer öka din ”djup” sömn och även gora det lättare att somna.
    Var försiktig med att träna innan du går och lägger dig, stress hormonerna kan stanna i kroppen ett par timmar.

Undvik

Alkohol, nikotin och koffein när du planerar att gå o lägga dig.
    Sova för mycket under dagen
    Andra saker än sova och sex i sängen

Källa Bla. Träningslära - Information om träning, kost, prestation och skador. I

Up and coming
    Jag kommer aka hem till sverige i borjan av juni, jag kommer dar efter forsoka hitta en klubb jag kan jobba pa som PT (specefikt traning for fighters) / struktuera upp traning/kost/forberedelse for fights/ rehab/ prehab / flexibilitet och allt som behovs.
    Tankte aven borja trana pa samma klubb!
    Cv kan skickas om det onskas.

Om ni vet nagot stalle som behover dessa kundskaper sa hor garna av er i pm.

Min senaste tanke ar att konstruera ett specifikt traningsprogram for fighters och senare aven lagga upp en hemsida med mina tankar och ideer inom traning och aven mitt/mina traningsprogram som folk ska kunna ta del av.
    Last edited by Bobbeblodbad; 05-11-2011 at 02:06 AM.

Moderator
    Good stuff, sömnen är viktigare än vad många inser.

vad gäller jobb bobbe så tror jag art du kan landa i precis vilken klubb som helst och göra stor nytta.min upplevelse är att det finns få som är riktigt kunniga inom alla delar av träning men många ''specialister''. Jag tror framförallt att det är kostbiten som saknas. Lycka till!

Up and coming

Bli mer explosiv!

Bli mer Explosiv

Explosivhet?
    Det ar väldigt simpelt, snabbast möjligt flytta en vikt från a till b.

Explosivhet
    1-10 Reps (beror på om du tränar efter tung/lätt explosivhet).
    (1-12) Sets beror på vikter/reps och hur länge du kan hålla det explosivt, och igen, om du tränar for lätt respektive tung explosivhet
    Vila är viktigt i just explosiv träning, så man kan just hålla det explosivt hela tiden.
    Därför rekommenderas det 2-3min vila mellan varje set, dvs totalt vila (sitta still).

Den här formen av träning är väldigt krävande på ditt nerv system, dvs. att du behöver längre vila än ett vanligt pass i gymmet.
    Jag skulle helst ha 72 timmar om jag planerade att köra 2 st sådana pass samma vecka för maximal prestanda.

Kan kännas som man ödslar tiden när man tränar just detta, men det är meningen att kroppen och nerv systemet ska hinna återhämta sig innan man kör nästa sett, dvs om man försöker stressa genom övningarna och tappar explosiviteten finns det ingen mening att just försöka träna det, då ar det bort kastad tid om du just tränar för att bli mera explosiv.

Hur tränar vi det?

· Vikter ( Power clean, box squat, snatch, ketbells, Press/push övningar)
    · Sprintar ( 10-15 sekunder sprintar, dvs 110% )
    · kropps vikt (clap pushups, hindu squats, jumping lunges, jump squat)
    · medicin boll (underskattad) alla möjliga sortens kast, side/front/side/upwards sitting/standing/lying.
    · Band ( woodchops, torso twists, punches, )
    · kedjor (Hjälpmedel till fria vikter)

Nyckeln med explosiv träning är just att hålla de explosivt.

Hur ska vi få det tränat inriktad på just mma?
    De flesta rörelser i mma ar just rotation i överkroppen/höften involverad i, denna rotation kommer från två olika ’muscle slings’ som det så fint heter på engelska, det finns 4 sådana slings, kan kort fatta vad alla hjälper till med i kroppen.

· Maximera explosivitet/stryka och funktion
    · Att överföra stress och krafter genom kroppen för mest effektiva rörelse
    · Minimera stress och press på enskilda delar av kroppen tex. höft.
    · De bidrar också med enorm stabilitet genom din kropp.

Kommer skrapa på ytan av de viktigast och mest användbara ”slingsen” för mma, dessa två är även vad vi kallar ’power slings’ dvs de som frigör mest kraft om dem funkar som de ska.

Posterior oblique sling
    Kontrollerar stabilitet när vi gör bakåt rotationer, nar vi springer/kastar/slår etc.
    Detta är en av de två stora kraft ”slingsen”
    Den hjälper också till att stabilisera höften.

Skada eller smärta kan minska användandet av just denna ”sling”

Muskler/fascia som ar involverade

Glutues maxmimus (ena sidan av kroppen)
    Thoraci lumbar fasica (Glutues maxmimus fäster i TFL)
    Latissimus dorsi (andra sidan av kroppen)
    Ilio tibial band ( Glutues maxmimus fäster även där)

Bilden nedanför visar hur det ser ut.

Uploaded with ImageShack.us

Anterior oblique sling
    Kontrollerar stabilitet när vi gör framåt rotationer
    Detta är en av den andra stora kraft ”slingen”
    Hjälper även till att stabilisera upp höften och benet.

Adductors benet du har tyngden på)
    Internal obliques (samma sida som adductors)
    External obliques (Andra sidan av kroppen)

Nu till funktionen av dessa två

Om du tex slår ett slag utan rotera din kropp kommer din kraft inte vara bra alls, (pga du aktiverar bara den ena av de två kraft ”slingsen”).

Men om du istället roterar tillbaka din andra axel kommer du aktivera båda dessa ”slings”. När du roterar framåt så stretchar du ut den andra slingen och detta kommer leda till att en reflex på tillbaka vägen som gör sa att du får mera kraft.

Hur aktiverar jag dessa i träning?

Om du sitter eller ligger ner kommer du in aktivera dessa slings.
    Pga , adductors inte behöver jobba och kan inte transportera kraften vidare, dvs du bryter en länk i kedjan.
    I andra ord, du kommer inte få ut lika mycket kraft sittandes/liggandes som ståendes.

De bästa är om du kan träna i alla ”planes of motion” dvs rotaion/framåt/bakåt/sida
    Pull+rotaion exericses
    Push+rotation exercises

Moderator
    Intressant ! Detta är värdefullt för alla er kampsportare därute!

Up and coming
    Bra skrivet o väldigt intressant.

Välkommen hem btw :-)

President
    Blog Entries
    30
    Bli mer Explosiv

Explosivhet?
    Det ar väldigt simpelt, snabbast möjligt flytta en vikt från a till b.

Explosivhet
    1-10 Reps (beror på om du tränar efter tung/lätt explosivhet).
    (1-12) Sets beror på vikter/reps och hur länge du kan hålla det explosivt, och igen, om du tränar for lätt respektive tung explosivhet
    Vila är viktigt i just explosiv träning, så man kan just hålla det explosivt hela tiden.
    Därför rekommenderas det 2-3min vila mellan varje set, dvs totalt vila (sitta still).

Den här formen av träning är väldigt krävande på ditt nerv system, dvs. att du behöver längre vila än ett vanligt pass i gymmet.
    Jag skulle helst ha 72 timmar om jag planerade att köra 2 st sådana pass samma vecka för maximal prestanda.

Kan kännas som man ödslar tiden när man tränar just detta, men det är meningen att kroppen och nerv systemet ska hinna återhämta sig innan man kör nästa sett, dvs om man försöker stressa genom övningarna och tappar explosiviteten finns det ingen mening att just försöka träna det, då ar det bort kastad tid om du just tränar för att bli mera explosiv.

Hur tränar vi det?

· Vikter ( Power clean, box squat, snatch, ketbells, Press/push övningar)
    · Sprintar ( 10-15 sekunder sprintar, dvs 110% )
    · kropps vikt (clap pushups, hindu squats, jumping lunges, jump squat)
    · medicin boll (underskattad) alla möjliga sortens kast, side/front/side/upwards sitting/standing/lying.
    · Band ( woodchops, torso twists, punches, )
    · kedjor (Hjälpmedel till fria vikter)

Nyckeln med explosiv träning är just att hålla de explosivt.

Hur ska vi få det tränat inriktad på just mma?
    De flesta rörelser i mma ar just rotation i överkroppen/höften involverad i, denna rotation kommer från två olika ’muscle slings’ som det så fint heter på engelska, det finns 4 sådana slings, kan kort fatta vad alla hjälper till med i kroppen.

· Maximera explosivitet/stryka och funktion
    · Att överföra stress och krafter genom kroppen för mest effektiva rörelse
    · Minimera stress och press på enskilda delar av kroppen tex. höft.
    · De bidrar också med enorm stabilitet genom din kropp.

Kommer skrapa på ytan av de viktigast och mest användbara ”slingsen” för mma, dessa två är även vad vi kallar ’power slings’ dvs de som frigör mest kraft om dem funkar som de ska.

Posterior oblique sling
    Kontrollerar stabilitet när vi gör bakåt rotationer, nar vi springer/kastar/slår etc.
    Detta är en av de två stora kraft ”slingsen”
    Den hjälper också till att stabilisera höften.

Skada eller smärta kan minska användandet av just denna ”sling”

Glutues maxmimus (ena sidan av kroppen)
    Thoraci lumbar fasica (Glutues maxmimus fäster i TFL)
    Latissimus dorsi (andra sidan av kroppen)
    Ilio tibial band ( Glutues maxmimus fäster även där)

Anterior oblique sling
    Kontrollerar stabilitet när vi gör framåt rotationer
    Detta är en av den andra stora kraft ”slingen”
    Hjälper även till att stabilisera upp höften och benet.

Adductors benet du har tyngden på)
    Internal obliques (samma sida som adductors)
    External obliques (Andra sidan av kroppen)

Nu till funktionen av dessa två

Om du tex slår ett slag utan rotera din kropp kommer din kraft inte vara bra alls, (pga du aktiverar bara den ena av de två kraft ”slingsen”).

Men om du istället roterar tillbaka din andra axel kommer du aktivera båda dessa ”slings”. När du roterar framåt så stretchar du ut den andra slingen och detta kommer leda till att en reflex på tillbaka vägen som gör sa att du får mera kraft.

Hur aktiverar jag dessa i träning?

Om du sitter eller ligger ner kommer du in aktivera dessa slings.
    Pga , adductors inte behöver jobba och kan inte transportera kraften vidare, dvs du bryter en länk i kedjan.
    I andra ord, du kommer inte få ut lika mycket kraft sittandes/liggandes som ståendes.

De bästa är om du kan träna i alla ”planes of motion” dvs rotaion/framåt/bakåt/sida
    Pull+rotaion exericses
    Push+rotation exercises
    Riktigt intressant läsning som vanligt och ska fokusera på explosivträning i sommar Bli Explosiv
    Last edited by KanoBlack; 06-11-2011 at 01:11 AM.

Up and coming
    Tackar för kommentarer och välkomnandet hem

Champ
    gillar dina texter Bobbe

när jag tränar brukar jag tänka på benen, armarna som en sån där gammaldags slunga
    som bara ska slungas iväg, i sig själv kraftlös men snabb och hård genom att hela kroppen används för att slungar
    iväg den

Up and coming
    Dem olika energi systemen
    Som vanligt tänker jag bara skrapa på ytan av det, om ni har frågor eller funderingar skriv gärna pm

ATP (Kroppen behöver inget syre för detta system)
    Detta system är mest användbart för att använda max styrka/explosiv under de första 10-15 sekunderna.
    Vilan du kommer att behöva för att återhämta dig snabbast är bara sitta ner 2-3 min och ta djupa andetag,
    Det är väldigt krävande på nerv systemet, det är detta system man använder när man sprintar, rå styrka, explosiv träning till exempel.

1: jobb 20: vila
    110% jobb när du väl kör

Exempel

Så sprintar du 8 sec så ska du vila 160sec.
    Du ska inte jobba över 15 sec om du kör efter detta system.

Vilan är riktigt viktigt när du tränar detta system.

Anarobic eller lactate system (kroppen behöver inget syre)
    Detta är ett system som kroppen använder upp till 2-3 innan du fått in ordentligt med syret i blodet.
    Detta system är det jobbigaste o träna i eftersom det är ”mjölksyre” träningen som gäller.
    Detta är också krävande på nerv systemet.

Det ska inte vara roligt och träna detta, det ska vara ett skit rent ut sagt.
    1:4 brukar man säga att man ska hålla när man kör detta system.
    30-90 sekunder är det man brukar träna detta system.
    Aktiva vila, dvs. gå runt stå inte still.

1: jobb 4:vila
    90 % + Puls (föredra att köra med puls klocka)

Vi tar ett exempel

Sprintar i backe
    Sprinta upp tar ca 30 sec, gå ner tar 1 min.
    När du kommer ner fortsätter du gå runt 1 min sen full fart igen.
    Det finns ingen magisk gräns om hur många gånger man ska köra, men jag började med 6-7 o byggde upp till 10+

Aerobic systemet
    (När kroppen har fått in syret och använder det)
    Detta system kickar in när du fått in syre i blod och det går ut till hela din kropp.
    All aktivitet över 3min kommer därför vara i detta system. Det är väldigt lätt mot nerv systemet om man jämför med de andra två. Detta är ett perfekt alternativ om du har vilodagar, eller om du känner att det är något på gång i kroppen. Kör bara en lätt jogging tur eller promenad.

Anpassa till just MMA?
    Det intressanta med just MMA, är att du använder alla systemen. Därför är det oerhört viktigt att just träna alla.
    Och det är även mera invecklat än så, för du behöver även rå styrka, uthållig styrka, explosivitet, teknik ett makalöst stark psyke är också några av det sakerna man behöver.
    Så när man lägger upp träning är det viktigt att inte glömma bort att lägga in vila också.

Det som tränas mest är lactate och creatin

lactate: detta är ju för att man ska ”höja” toleransen mot just det.
    Dvs ju mera du tränar desto längre tid tar det varje gång för kroppen att just komma in i mjölksyre stadiet.

Creatin: för att bli starkare och mer explosiv.

Ett exempel på hur jag la upp min kondition och gym

Detta är ett schema jag körde med förut när jag började med min konditions träning.
    Observera, jag körde inge kampsport, enbart gym, sprang och var allmänt aktiv.
    Man måste självklart ändra när man har fasta tider med kampsport och anpassa det där efter.

Detta är inget optimalt, det handlar om att testa och testa igen.
    Det är bara upp till var och en om hur mycket/lite man orkar, man får anpassa schemat efter sig själv. Men man måste börja försiktigt, för annars slänger man sig in i för hård träning direkt och sedan går man och blir sjuk pga kroppen strejkar och du vill inte ge den vila.

Vecka 1
    Mån: Gym (stryka) / jogga morgon eller kväll 45 min
    Tis: Promenad
    Ons: Gym (exp) / (Fartlek)
    Tor: Promenad
    Fre: Gym ( stryka ) / jogga morgon eller kväll 45 min
    Sön: Promenad

Vecka 2
    Mån : Gym (stryka) / (Fartlek)
    Tis : promenad
    Ons : Gym ( exp ) / joggga morgon eller kväll 45 min
    Tor : promenad
    Fre : Gym ( stryka )
    Lör: (Fartlek)
    Sön : promenad

Vecka 3
    Mån: Gym (stryka) / (Fartlek)
    Ons: Gym (exp) / jogga morgon eller kväll 45 min
    Fre: Gym (stryka)
    Lör: Lactate backe

Vecka 4
    Mån: Gym (stryka) / Lactate backe
    Fre: Gym ( stryka )
    Lör: (Fartlek)

Vecka 5
    Mån: Gym (stryka) / Lactate backe
    Fre: Gym (stryka) / Lactate backe
    Lör: Promenad

*Fartlek – Jobbar på 60 % av max som vanliga jogging tex, sen kör du en sprint allt du kan så länge du orkar, sedan går du tillbaka till 60% och joggar vidare tills du känner dig återhämtad och redo för en till sprint, sen upprepar du detta fenomen ett antal gånger, jag började med 15min och byggde upp de sakta, jag kanske fick ut 3-4 sprintar första gångerna.
    Last edited by Bobbeblodbad; 07-18-2011 at 11:07 AM.

Moderator
    Inget schema för nybörjare

Page 1 of 3 123 LastLast