Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 18 of 18
    Rookie

Frågor om ett träningsprogram

Hallå där!

Kommer börja i mma i januari 2011 och är ute efter ett styrke och konditions program fram tills dess.

Har tränat nu i 2 månader ungefär på gym. Har svårt å få in en bra rutin eftersom jag märker hela tiden att jag inte riktigt har ett bra program för mma träningen senare.

De jag började med var ;
    ---------------------------------------------------------
    Måndag : Bröst, Axlar, Triceps, Mage .

Tisdag : Rygg, Biceps, Ben.

Onsdag : Vila

Torsdag : Bröst, Axlar, Triceps, Mage .

Fredag : Rygg, Biceps, Ben.
    -----------------------------------------------------------
    Började snabbt märka att detta är inte vad jag är ute efter eftersom de ger mer muskelmassa. Man blir stelare, Och alla övningar är jag osäker på. De jag vill uppnå nu är en bra träningsstart inför MMAn.

Började efter de köra såhär bara för att hålla de uppe medans jag letar efter nån som kan coacha mitt lite genom dehär.
    --------------------------------------------------------
    Måndag : Bröst, Triceps.
    Tisdag : Rygg, Biceps
    Onsdag : vila
    Torsdag : Axlar, Nacke, Ben
    Fredag : Lite frittfram vad man känner för.
    -----------------------------------------------------------

Som ni ser har jag inte haft nån kondition alls tyvärr..

Men för att komma fram till de jag behöver hjälp med.

Ett program jag ska köra med fram tills januari då jag börjar träningen.
    De ska innehålla Kondition och Styrka.
    Ni får gärna lägga upp de hur ni vill och säga vad som är bäst, Jag har tid alla dagar i veckan. Skolan börjar snart med efter 3-4 tiden där har jag tid närsomhelst.

-Bästa tiden att träna på
    -Vilka övningar jag ska göra
    - Hur många sets/reps. 4x8 är väl de vanliga..
    -Vilka dagar och hur många dagar

Ni får gärna strukturera upp de på så sätt som mina program där uppe.
    Alltså till exempel ;
    Måndag, Bröst triceps, Konditionspass på kvällen. Nu har jag inte en aning men som exempel.

Jag är redo och ge allt för den här träningen, Jag kommer ge järnet så att säga.
    Tänk nu på att jag vill ha den träning som passar bäst för MMA och jag vill försöka få med hela kroppen.

MHV Fille

Moderator

Re: Frågor om ett träningsprogram

Muskelmassa bygger man när man belastar musklerna hårt samt ligger på ett kaloriöverskott.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Jo de vet jag. Har inget emot att få massa så. Men vad jag vet så passar de där verkligen inte inför MMA starten. Sen beror de ju på hur jag tränar. Jag kan ju träna det där programmet som jag skrev där uppe på ett sätt att få mer massa eller mer styrka. Men de jag fråga om nu var mer ett program om övningar som är bra inför MMAn.

Rookie

Ingen som har några tips?

Contender

Prata med en instruktör och be att få hjälp med funktionella övningar för kampsport. Det gjorde jag. Gör övningar som involverar fler muskelgrupper, mycket bålrotationer samt många reps.

När du ska slå är det ju inte en statisk rörelse med triceps direkt, utan du använder ju nästan hela kroppen (ben, bål, axlar, armar och baksida för att bromsa).

Bara ett tips.

Rookie

Känner ingen instruktör inom kampsport. Däremot fick jag tag på tränaren som jag kommer ha och tydligen börjar de nu i början av september så behöver väl inte oroa mig så mycket. !

Moderator

Ja jag skulle rekommendera dig att köra mycket kondition, basövningar och core.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Coreträning ftw när det gäller kampsport!

Rookie

Ingen som har lust att hjälpa med ett program? Tränar nu MMA tisdagar och Torsdagar, vilka dagar ska ja vila och vilka ska ja träna på gym? Vill få med hela kroppen på 2-3 pass iallafall.

Moderator

Vad har du för specifika mål med gymträningen?

Contender

Ben/core
    bröst/axlar/triceps
    Rygg/biceps

kör aldrig exakt samma program varje gång du tränar utan variera övningarna/repsen/setten varje pass

övningar som knäböj, bänkpress, marklyft, dips, chins och roddövningar är jättebra

Rookie

hur ska jag lägga upp allt? har mma tisdag/torsdag. bröst/axlar/triceps på måndag kanske?

Contender

om vi säger att du kör mycket armhävningar på träningarna som jag gör skulle jag inte planera in att köra bröst dagen innan eller dagen efter ett mma-pass för att prestera maximalt. Sen när det gäller core-träning kan det vara så att du får mycket sånt under mma-passen, i så fall kan du skippa den på gympassen som jag gör.
    Ett schema kan se ut så här:
    Mån: Vila
    Tis: MMa
    Ons: Rygg/biceps
    Torsdag: MMa
    Fredag: Vila
    Lördag: Bröst/axlar/triceps
    Söndag: Ben/core

Vet inte hur din helg ser ut om du är ute och festar mycket etc. i så fall kan du alltid byta dag på någon pass. Det är inte bra för återuppbyggnaden av muskler om du super efter träning.

Rookie

lät riktigt bra. tack för ett bra svar. kommer definitivt med mer frågor

Rookie

hur är de med sets och reps?

Contender

Quote Originally Posted by Fillem
    hur är de med sets och reps?
    variera, kör till exempel 3x8 en vecka på övningar sen nästa 5x5. kör inte det klassiska 3x10 dag ut och dag in. personligen kör jag 5x5 en vecka, sen 3x8, sen 4x6 sen 3x10 and then back to 5x5. ni kan även köra maxpass typ 5x1, känn efter och kör det som känns bra för er.

Rookie

är mer ute efter uthållighet i musklerna. massan är inte lika viktig. är inte ute efter nå bodybuilding aktigt alltså. har hört att man ska köra upp 15-25 reps av kända mma coacher. vad kör ni?

Contender

Quote Originally Posted by Fillem
    är mer ute efter uthållighet i musklerna. massan är inte lika viktig. är inte ute efter nå bodybuilding aktigt alltså. har hört att man ska köra upp 15-25 reps av kända mma coacher. vad kör ni?
    har hört att explosivitet är något man ska träna och sen få uthålligheten när man slår på säck osv på kampsportspassen. vet inte fall det bara gäller striking.

explosivitet är för att fokuser energin på det lilla ögonblick då du slår, och det ökar snabbheten. Men man behöver en basstyrka innan man börjar fokusera på explosivitet