Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12
    Rookie

Crossfit/Cirkelträning

Jag har tränat väldigt mycket i mitt (25år) långa liv.
    Jag simmaade 10 år sen började med diverse kampsporter.
    Har nu inte tränat MMA/SW sedan sommaren, men har gymmat sen dess. Nu har jag iallafall för att komma till frågan börjat köra crossfit baserad träning. Och dom passen då man ska köra flera saker i följd så som ett cirkeltränings liknande pass så blir jag yr, får en elefant som sitter på bröstet och även lite lock för öronen ibland.

Undrar om någon hört om något sådant eller varit med om det?

Hall of famer

Re: Crossfit/Cirkelträning

Inom Crossfit pratar man om att det är möjligt att drabbas av "rhabdomyolysis" vid högintensitetsövningar. Det kanske är det du upplever.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis

Moderator

Vi tar upp den här Located

Vad tror ni forumiter om crossfit som träningsform och crossfit som komplement till mma-träning?

Personligen är jag väldigt kluven vad gäller crossfit. Å ena sidan är det otroligt krävande träning som bygger enorm styrka och allsidighet. Det är också otroligt roligt!
    Å andra sidan är tidspressen och stressen genom rörelserna helt mot allt vad jag anser om styrketräning och jag kan se extrema skaderisker med att träna på detta sätt.
    Vad tror ni?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Okej ShogunRua, men jag gymmar inte, och vet inte riktigt hur man ska göra övningarna, medans på crossfit lär man ju få hjälp etc. Men är det bra för MMA. För syftet är ju att göra mig mer fysiskt anpassad till MMA.

Rookie

Quote Originally Posted by jesperg
    Inom Crossfit pratar man om att det är möjligt att drabbas av "rhabdomyolysis" vid högintensitetsövningar. Det kanske är det du upplever.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis
    Ja jag vet inte. Låter nog som om jag kanske bara blev väldigt utmattad..
    Jag fick aldrig riktigt så grova symptom som dom på wiki. Men ska vara uppmärksam om det blir värre och se till att dricka rikkligt med vatten innan.

Sen till ShogunRuas fråga så tror jag helt klart att det är superbra träning för mma och kampsport i allmänhet.
    Men man måste bara verkligen vara diciplinerad att köra rätt teknik på allt man gör!
    Kanske inte börja med att köra precis ALLT på tid innan man har lite rutin på tekniken på övningarna!

Hall of famer

Jag har gått instruktörskurs i Crossfit och är licensierad på level 1. Har tränat Crossfit i ca 2 år nu och kombinerat det med MMA träning.

Styrkan med Crossfit är att brett och generellt. Dvs precis som MMA. Det gör att träningsformen kompletterar MMA väldigt bra.

Teknik är viktigt och man bör ta sig ordentligt med tid att lära sig korrekt teknik innan man öser på.

Rookie

Quote Originally Posted by montana85
    ...Låter nog som om jag kanske bara blev väldigt utmattad..
    ....dricka rikkligt med vatten innan.

Sen till ShogunRuas fråga så tror jag helt klart att det är superbra träning för mma och kampsport i allmänhet.
    Men man måste bara verkligen vara diciplinerad att köra rätt teknik på allt man gör!
    Kanske inte börja med att köra precis ALLT på tid innan man har lite rutin på tekniken på övningarna!
    Hej!

Det är troligtvis inte Rhabdo nej. Drick vatten, träna inte för hårt när du testar nytt pass/övning. Jumping Pull-ups, GHD-situps och liknande övningar med mycket excentriska rörelser skall du passa dig för att träna i för stor mängd och för snabbt.

När det gäller teknik så är god teknik en förutsättning för att göra övningarna snabbt. Bra teknik = effektiv rörelse = lättare att göra snabbare och fler. Dock tillåts en viss försämring för att uppnå högsta intensitet. Men det är skillnad på försämring som innebär en skaderisk, ex. böjd rygg i marklyft/lyft mot att göra något ineffektivt och därmed jobbigare. Det senare är ok men bara dumt

/Erik
    CrossFit Nordic

Contender

Jag vet inte vad Cross Fit är...

/Lat vädur på 34 jordsnurr som inte orkar googla/youtube'a.

Moderator

Crossfit (rätta mig om jag har fel) är en otroligt krävande träningsform som kombinerar traditionell styrketräning i form av basövningar och tyngdlyftning med kondition och diverse andra jobbiga helkroppsövningar. Man isolerar inte muskler på samma sätt som man gör i konventionell gymträning.
    Man får en distans man ska springa eller en viss sekvens av övningar och antal repetitioner man ska utföra och så gäller det att genomföra träningsprogrammet så fort som möjligt.

Som sagt, jag är otroligt imponerad av crossfitare på hög nivå. Jag har sett den där filmen från crossfit games och det är ju helt sjukt. Men jag vidhåller att man måste vara kunnig själv innan man ger sig på det då jag upplever att det finns en otrolig skaderisk för en ovan person just p.g.a. tidspressen och svårigheten på många av övningarna
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Crossfit (rätta mig om jag har fel) är en otroligt krävande träningsform som kombinerar traditionell styrketräning i form av basövningar och tyngdlyftning med kondition och diverse andra jobbiga helkroppsövningar. Man isolerar inte muskler på samma sätt som man gör i konventionell gymträning.
    Man får en distans man ska springa eller en viss sekvens av övningar och antal repetitioner man ska utföra och så gäller det att genomföra träningsprogrammet så fort som möjligt.

Som sagt, jag är otroligt imponerad av crossfitare på hög nivå. Jag har sett den där filmen från crossfit games och det är ju helt sjukt. Men jag vidhåller att man måste vara kunnig själv innan man ger sig på det då jag upplever att det finns en otrolig skaderisk för en ovan person just p.g.a. tidspressen och svårigheten på många av övningarna
    1. Det är inte alltid på tid. CrossFit är mätbart och intensitet är den faktor som är avgörande för hur mycket du får ut av passet. Detta gör att många pass är "på tid" eller antal rundor. Men CrossFit är också maxstyrka, teknik, tidsangivna intervaller... alltså inte alltid 100% full fart. Ett pass skulle kunna vara 3-3-3-3-3 repetitioner marklyft och knäböj. Med lååång vila mellan seten. Thats it. CrossFit = funktionell träning med en definition på vad som är fitness samt vilka övningar som är funktionella och inte.

2. Det är risk att skada sig om du inte kan övningarna, precis som det är riskfyllt att köra bil utan körtkort. Dock bygger CrossFit en otrolig kapacitet och en buffert i form av rörlighet och förmåga att hantera rörelser som förekommer utanför det normala rörelsemönstret. En idrottare, ex fotbollsspelare, rör sig ofta i samma begränsade rörelsemönster. Om du tränar rörelser som bygger flexibilitet och styrka även i ytterlägen och "udda" positioner så kommer du att minska skaderisken. Det finns många studier på inom exempelvis militären och polisen där skadefrekvensen går ner efter att CrossFit införts som huvudsakligt fys-program.
    Djupa knäböj, utfallssteg mfl. övningar fungerar både som rehab och som prehab för skador då de bygger styrka och rörlighet.

/Erik

Moderator

Jag trodde att det alltid var menat att gå på tid.

Ja du har helt rätt i det du säger, det enda jag har emot crossfit är att svårighetsgraden känns väldigt hög för nybörjare som inte är vana att styrketräna och gör man det t.ex. som gruppträning känns det som att det är upplagt för skador då en instruktör inte rimligtvis kan hålla koll på 15 pers samtidigt

Up and coming

Jag har tränat crossfit till och från under ett par år snart. Älskar träningsformen! Det här är crossfit:

http://media.crossfit.com/cf-video/Cros ... filthy.wmv

Höll på att dö efter min första Filthy Fifty. Ta det lugnt där ute.