Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 17 of 17
    Rookie

Återhämtning för muskler

Tjena. Ny här så hoppas det ligger rätt

Jag har MMA-träning tisdag+torsdag. hyfsad fys, man är ju slut efteråt. Brukar köra ett fyspass hemma på söndagar med lite explosiv träning, likadant på MMA-träningarna, skivstång och så. Dock brukar jag köra lite gym och säck på onsdagar mellan träningen, funkar det? Pratade med någon random träningscoach som stod och spände sig på gymmet och han nämnde att man måste låta musklerna vila dagen efter då det är då dem byggs upp igen, så man inte bryter ned dem gång på gång. Frågan är om detta mest är menat ur ett kroppsbyggar-perspektiv? Jag tränar ju inte på samma sätt direkt. Är dock ingen knug på sånt här riktigt Vad tror ni? Likadant de dagar Jag inte tränar något speciellt, måndag och fredag - förstör jag mig själv om jag kör lite armhävningar/sit-ups då..är det helt förgäves?

// Jocke

Champ
    Blog Entries
    27
    Kroppsbyggare delar ju upp sin träning så att de ska kunna träna varje dag utan att anstränga samma muskelgrupper två gånger på en vecka, av den anledningen att låta dem vila och för att undvika att skada sig. Du kan ju fylla i dina tomma dagar med sånt som du inte har gjort? Om du känner att du behöver fylla ut de dagar du har dvs :P

Champ
    Du vill fokusera mer på styrka än storlek, om jag förstår dig rätt? Och du vill träna på gym mån, ons, fre?

Måndag: Axlar, Bröst. (Triceps aktiveras även mycket i dessa övningar.)
    Onsdag: Ben (Alternativt kanske träna ben på helgen om du är ledig och hellre gör det.)
    Fredag: Rygg (Biceps aktiveras av ryggövningar.)

Sen kan du köra diverse magövningar lite utspritt under veckan.

Nu är jag på inget vis utbildad eller liknande, men det är förmodligen så jag själv skulle lagt upp det.

Rookie
    Quote Originally Posted by Rampage2010 View Post
    Du vill fokusera mer på styrka än storlek, om jag förstår dig rätt? Och du vill träna på gym mån, ons, fre?

Måndag: Axlar, Bröst. (Triceps aktiveras även mycket i dessa övningar.)
    Onsdag: Ben (Alternativt kanske träna ben på helgen om du är ledig och hellre gör det.)
    Fredag: Rygg (Biceps aktiveras av ryggövningar.)

Sen kan du köra diverse magövningar lite utspritt under veckan.

Nu är jag på inget vis utbildad eller liknande, men det är förmodligen så jag själv skulle lagt upp det.

Låter ju rätt logiskt iofs. Men du tror Jag kan köra detta trots att det blir en hel del armhävningar, sprawls o.s.v. på tisdagar och torsdagar? VIll ju inte träna förgäves. Tack för svaret
    // Jocke

Moderator
    träna två dagar i rad och sedan en vilodag? Du bör känna själv efter att du har testat huruvida det funkar för dig. Tänk på att kroppen behöver återhämtning efter träning även om du inte har maxat i gymmet.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Armhävningar och sprawls ser jag nästan mer som cardio. Det finns hur många olika upplägg som helst, prova dig fram och se om du får några resultat, annars ändra något.
    Tänk på att kroppen behöver kolhydrater före träning för att ha mer ork, och protein efter för att återhämta sig.

Up and coming
    Även om dina muskler återhämtar sig så behöver det Centralanervsystemet också vila. Annars kommer överträningen och du börjar backa i dina resultat, återhämtning tar längre tid osv.

Du kan bara känna av det själv, 4-5 dagar i veckan funkar för mig. Kör jag på 6 dagar i veckan så håller det i ca 2 veckor.... Sen går det utför

Annars har jag inget o tillägga.

Rookie
    Det är sant som han sa. Detta beror ju helt på individen själv men om man t.ex. har kört ett grymt gym pass och man orkar knappt få armarna över huvudet dagen därpå ska man vila 2-4 dagar innan man börjar igen. Om man har träningsverk eller ont i kroppen ska man inte köra de delarna för att musklerna kan få ärrbildningar istället som aldrig läker.

Rookie
    Vila och ät ordentligt. Lär dig också att känna skillnad mellan bra och dålig smärta/trötthet

Moderator
    Vad menar du med att musklerna skulle kunna få ärrbildningar lansdrow?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Det fick jag lära mig av min träningslärare, Jag var själv väldigt pigg på att gymma och jag körde stenhårt varje dag, Då varnade han mig för att jag kunde få (om jag inte redan hade) ärr i/på musklerna.
    Som vissa nog vet så när man tränar så går musklerna sönder, och det är själva läkningen som gör en starkare. Eftersom jag då körde varje dag så han musklerna aldrig läka och såren i musklerna blir/blev så pass "djupa" att det blev ärr istället.

Så passa er för att ärr läker aldrig, så om man får ärr på musklerna så kan man aldrig få ut maximal styrka.

Moderator
    Det stämmer inte. Det som händer när man tränar för mycket är s.k "överträning". Du bryter ner kroppen istället för att bygga upp, man blir svagare på träningen, känner sig orkeslös och drar med stor sannolikhet på sig en eller annan infektionsförkylning.

Dock så är det så att när man blir övertränad ökar skaderisken om man inte vilar och tar paus från träningen.

En förhållandevis vanlig skada är muskelbristning. Det innebär att muskelns fiber brister och går isär. Hela muskler brister sällan utan vanligtvis brister en del av muskeln. Detta behöver inte göra jätteont men kan göra det beroende på bristningens karaktär. Kroppen vill nu självklart reparera den brustna muskeln. Dock så kan inte kroppen reparera den brustna muskeln med ny muskelvävnad utan bristningen repareras med bindväv. Detta kallas ibland för en "ärrbildning" på muskeln. För att få bukt med detta behöver man gå, ofta flera gånger, till en idrottsmassör som masserar bristningen så hårt att den upplöses och försvinner.

Hoppas det klarnade

Hall of famer
    kor du cirkeltraning?

Rookie
    Haha, Det är sant som du säger med, fast du formulerade det bättre =)

Moderator
    Ja alltså din lärare har fel ....

Rookie
    Bumpar min gamla tråd här istället för att starta ny! I vilket fall tränar jag MMA nu Tisdag och Onsdag kväll. Försöker få in ett styrkepass och ett konditionspass med i veckan. Jag lirar nu Gym på torsdag och springer på söndagar. Fungerar faktiskt bra. Kan kännas som det blir lite mycket med tisdag, onsdag torsdag men faktum är att mma-träningarna är inte alltid så tuffa. På tisdagar brukar det bli lite fys, annars kör jag det efter träningen med lite skivstång/vikter,armhävningar etc. Så blir lite styrka på tisdag. Sedan onsdag kan vara rätt mycket teknik och endast lite flås är det krävande. Sedan torsdag kör jag helkroppspass på gymmet med lite benövningar, pressbänk, rygg, dumbells, sit-ups etc. Tyvärr har jag inte tillgång till gym på helgerna så måste bli såhär..självklart känner jag efter själv om det blir för mycket och avstår. Men känner jag mig pigg på torsdagar kör jag på i gymmet med..ni tror inte detta blir för mycket? idag skippar jag det då det är första träningsveckan efter juluppehållet och har en jävla träningsverk efter mma:n/skadad hand. Men förra terminen fungerade det fint, ni tycker inte det låter för mycket?

Mvh

Moderator
    Sålänge du äter och sover tillräckligt och känner att det går bra, att du inte är helt slutkörd under dagarna så är det nog ingen fara. Var lyhörd och lyssna till din kropp