Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Rookie

ännu en fråga om schema.. 1 pass/vecka

Hej, detta är min första post, så ha nåd. har tidigare läst en hel del här på forumet, och tycker att det finns mycket bra kunskap här.

Min fråga gäller styrketräning där jag jusst nu har ett dilemma. vanligtvis har jag de senaste två åren kört allt från helkropp till 5 split med varierande resultat. Jag har under denna tid alltid tränat minst 2 upp till 6 gånger per vecka.

nu när jag kör kamsport måndag-fredag ser jag ingen möjlighet till att effektiv kunna träna mer än en gång på helgen där jag hade tänkt att köra en variation av SL 5x5, med fokus på funktionell styrka (http://stronglifts.com/stronglifts-5...ining-program/)

min plan är att på lördagen genomföra:

Benböj 5x5
    Hantelpress 5x5
    Stående rodd 5x5
    marklyft 1x5

här kommer min fråga: tror ni att det finns en möjlighet till att bygga någon styrka med det upplägget eller blir ett styrkepass per vecka helt enkelt för lite?

Mvh

Up and coming
    Du kommer att få mer styrka ja, men det kommer naturligtvis ta mycket längre tid. Såvida du inte är någon genetiskt freak :-)

Sen e frågan om du orkar att köra så i längden, även om muskler mm orkar så behöver också ditt cns (centrala nervsystemet) vila.

Moderator
    Självklart . All träning är bättre än ingen träning. Men tänk även på vilan som sagt innan
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    tack för svaren vad tror ni om upplägget med variationen av SLs 5x5?

Up and coming
    Det ska fungera, det är basövningar trots allt. Dock tror jag ändå att du bör variera set/reps.

Så fort du börjar jobba enl samma pricip under en längre period så kommer kroppen snabbt anpassa sig och dina ökningar kommer att avta.

Sedan enligt mitt tycke bör du köra lika mycket marklyft som benböj. men testa dig fram det är trorts allt inviduellt.

Moderator
    Om du ska anpassa det för att bli bättre på mma skulle jag köra minst lika mycket marklyft som knäböj, eller mer.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    så det är kanske aktuellt att byta både plats och reps på marklyften och benböjen?
    alltså börja med 5x5 marklyft oh avsluta passet med benböj 1x5?

Mvh

Moderator
    Ja det kan du göra. men jag förstår inte varför du bara ska köra ett set på sista?
    Nåt annat du kan testa är att istället för hantelpress köra armhävningar där du sätter fötterna ihop på en bänk och har händerna på en balansboll. Det kommer ge dig mycket mer vad gäller balansen.

Champ
    Annars har du ett riktigt bra schema här för att få med hela kroppen. =)

Rookie
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Ja det kan du göra. men jag förstår inte varför du bara ska köra ett set på sista?
    Jag har inte testat schemat äm, skall göra det på nu på lördag, men det känns som att orken inte kommer att räcka till? kanske bara en fix ide från min sida?

Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Nåt annat du kan testa är att istället för hantelpress köra armhävningar där du sätter fötterna ihop på en bänk och har händerna på en balansboll. Det kommer ge dig mycket mer vad gäller balansen.
    Blir det inte mer än Core övning då? Jag vet att Core-styrkan är den viktigaste för fighters, och planen är att vid ork köra Core övningar såsom plankan, ryggresning med rotation osv. Det kanske är bättre att fokusera på övningar där bålmuskulaturen måste stabilisera?

Quote Originally Posted by p41n View Post
    Annars har du ett riktigt bra schema här för att få med hela kroppen. =)

Även här känns det som att fokuset inte hamnar på styrka utan istället conditioning? är det fel utav mig?

min tanke var att fokusera och komplettera med råstyrka på gymmet då uthållighet och core redan tränas konstant i mma?

Moderator
    Glöm ryggresningar och plankan osv för core. Kör bollövningar, marklyft och knäböj så får du stark core-muskulatur. Appropå orken så är det lite en tolkningsfråga, det handlar om jävlaranamma i slutändan