Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 51
    Up and coming

vill gå ner i vikt

Hej!
    jag har inte tränat på tre år nu, för va noga med vad jag åt, men så gifte jag mig och bliv genast väldigt lat efter som min fru bliv med barn slutade hon me träna och då gjorde jag me det!
    så nu har jag lagt på mig rätt mycket, men har börjat träna sen en tid sen igen, jag tränar MMA tre gånger i veckan ett två timmars pass och två 3 timmars pass, men jag e rätt dålig på vad jag ska äta och hur mycket och när, jag är 179cm och väger runt hundra kilo :?

Jag skulle vara tacksam för råd och tips hur jag ska äta i samband med träningen.

Hall of famer

Re: vill gå ner i vikt

om du tränar så länge som tre timmar är det viktigt att fylla på med något mitt i passet t.ex. en banan etc.
    när det gäller viktnedgång har jag inget att tillägga

Up and coming

Quote Originally Posted by Zunesson
    om du tränar så länge som tre timmar är det viktigt att fylla på med något mitt i passet t.ex. en banan etc.
    när det gäller viktnedgång har jag inget att tillägga
    ja exakt och det gör jag, men vill få lite struktur på mina måltider och vad jag ska äta.

Hall of famer

Jag håller på att "deffa" själv just nu, kan ge några tips som även jag kommer följa. Men nu är jag lite för trött för att tänka. Efter 3 h mma själv.. Återkommer

Up and coming

Quote Originally Posted by biffmedpommes
    Jag håller på att "deffa" själv just nu, kan ge några tips som även jag kommer följa. Men nu är jag lite för trött för att tänka. Efter 3 h mma själv.. Återkommer
    Gött tack så mycket!

Contender

Ursäkta uttrycket, men om du väger så mycket och den längden så behöver du inte gå på någon "deff" diet.
    Ät ordentlig frukost, gärna gröt med grovt bröd.
    till lunch, dra ner på kolhydrater så som pasta, potatis, ris. 1/4 kolhydrater 1/4kött (kyckling, kalkon, lax är bra att äta) ½ grönsaker.

Ät tills du är belåten, inte mer.
    Mellan alla stora mål är det bra med mellanmål, frukt, grovt bröd. Försök äta var 3-4de timma.

Så, överlag:
    FULLKORNSpasta/ris, potatis kan du dra ner Lite på. Ät gärna kyckling, kalkon, lax, tonfisk. Massor med grönsaker och frukt. Och 2-3 mellanmål.

Sen kommer man väldigt långt med att bara lägga ner småätandet. Skippa den där chokladkakan på kvällen, skippa bulle till fikat osv.

Men glöm inte bort att belöna dig själv nån dag i veckan.

Och just det, skippa Ölen, drick vin
    Du kanske kan ge ett exempel på hur en dag ser ut, så kan vi försöka tala om vad du kan byta ut osv.

Lycka till!

Up and coming

tack för tipset!
    jag äter inte godis och dricker ingen läsk, men öl blir det ju ibland! kan inte dricka vin ush!

men det e ju det me små ätande och inte äta regelbundet, det e jag dålig på!

på morgonen när jag går upp så kan jag vänta rätt länge innan jag äter men då brukar jag äta bara gröt,
    sen till middag så äter jag vad som finns inte massa feta saker men vad som finns hemma.

på kvällen äter jag typ pasta, korv, mackor,

och i mellanåt så blir det ju lite små ätande, om man e ute kan det bli en korv eller nåt annat litet,

tack för alla tips jag kan få för att få ett struktuerat ätande.

Contender

Jag tror att din nyckel är att SLUTA SMÅÄT!

3 stora mål mat om dagen. (Frukost, lunch, middag)
    3 Mellanmål. Kan bestå av ett äpple och en banan, eller grovt bröd med frukt.

Håller du blodsockret på en jämn och fin nivå så kommer du börja tappa kilon.
    Klart att du kan börja med en diet för att "rasa" men, lättare att behålla din vikt när du gått ner, om du låter det ta lite tid. Det är i alla fall vad jag lärt mig!

Contender

Håller med, ät 6-7 mål om dagen, ca 2-3 timmar mellan, ca 3 riktiga måltider är bra de andra mindre mål, försök att undvika kolhydrater på kvällen. Bra kvällsmat är tillexempel ägg; omelett är prefekt enligt mig!

Fisk, kyckling, kött, ägg, pasta, potatis, ris, grönsaker, bär, sparsamt med frukt då det innehåller socker, osv.
    Undvik socker, är lagom och allsidigt.

Fullkorn är bra, rikt på fibrer, lågt gi, men "över ät" inte fullkorn, även många grönsaker är fiberrika. (http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/)

Mer utvecklad variant på kostintag:
    Rekomendationen för idrottare är ca 60-71% av energi intaget från kolhydrater vilket blir 6-10g kolhydrater/kg kroppsvikt, 1,8g proteion/kg kroppsvikt och 1g fett/kg kroppsvikt.

Medans rekomendationer från livsmedelsverket för en svensson är ca 50%-60% av energi intaget från kolhydrater.

Det du kan göra om du vill räkna på det är att bestämma ungefär totala kcal-intaget för en dag. Lägga dig kanske 300-500 kcal under det (kaloriunderskott ger viktminskning), ta 1,8g protein/kg, 1g fett/kg och fylla på resten med kolhydrater.
    (Man räknar oftast 4kcal/1g protein eller kolhydrater och 9kcal/1g fett.)

Ryok:
    Blodsockret har inget med vikt ned gång att göra, så länge du ligger på kaloriunderskott går du ned i vikt, inte jämn blodsockernivå.

Hoppas det hjälper lite iaf.

Peace out.

Up and coming

tack för alla tips!!

Contender

np, men gå och lägg dig. Återhämtning är über viktigt det med! Ha!

Hall of famer

OT:
    Vilken klubb tränar du på?
    Kör du på kampsportsalliansen? (jag tränar själv i jkpg/huskvarna)

Up and coming

OT:
    Vilken klubb tränar du på?
    Kör du på kampsportsalliansen? (jag tränar själv i jkpg/huskvarna)
    jag tränar MMA i huskvarna. du själv då?

Contender

@ muppen. Blodsockernivån är viktig att hålla på en jämn nivå för att inte gå upp i vikt. Om inte annat så ÄR det viktigt att ha blodsockret jämnt för att du ska må bra.
    Att tex äta 2 bullar, får upp blodsockret fort, du känner dig pigg. Du äter inte mer. sen blir du trött, kroppen vill ha något snabbt igen, så blir det en ond cirkel. Håll blodsockret jämt, må bra, gå ner i vikt.

Det jag menar är att om man "jojjar" upp och ner så är det lätt att man får i sig fel saker. Sen att man orkar mer är ju bara ett plus...

Hall of famer

Kan nog inte ge bättre tips än vad Royk och muppen redan gett dig.

Men tänkte på en sak som royk nämnde. Att dricka vin istället för öl är väl ändå rätt marginellt om man ser till kaloriskillnad. Ölen i sig innehåller väl inte så mycket kolhydrater utan alkoholen själv står för den stora delen kolh.
    Jag tycker att du ska dricka öl om du tycker om det. Men försök hålla igen på alkoholkonsumtionen, drick inte bira varje dag . Alkohol har negativa effekter på både träning och viktnedgång men det är inte bara du som gillar en kall jävel då och då .

Contender

Quote Originally Posted by Royk
    @ muppen. Blodsockernivån är viktig att hålla på en jämn nivå för att inte gå upp i vikt. Om inte annat så ÄR det viktigt att ha blodsockret jämnt för att du ska må bra.
    Att tex äta 2 bullar, får upp blodsockret fort, du känner dig pigg. Du äter inte mer. sen blir du trött, kroppen vill ha något snabbt igen, så blir det en ond cirkel. Håll blodsockret jämt, må bra, gå ner i vikt.

Det jag menar är att om man "jojjar" upp och ner så är det lätt att man får i sig fel saker. Sen att man orkar mer är ju bara ett plus...
    Sure, självklart är det bättre att ha jämn en blodsockernivå, när det gäller pigghet osv. Men summan av kardemumman är kaloriunderskott = viktnergång.
    Följer man tipsen på kost som vi redan gett bör blodsockret vara relativt jämnt.

För att tappa så lite muskler som möjligt måste man gå ner långsamt och äta rätt. Dvs, gör du av med 3000kcal per dag, din diet innehåller mat som är "bra" och du ligger kanske ca 300kcal under vad du gör av med kommer det nog gå finnemang.

Om vi däremot säger att du gör av med 3000kcal per dag och din diet består av chips, läsk och godis och du ligger på ca 300kcal under vad du förbrukar kommer du fortfarande gå ner i vikt, men tappa mer muskler och det är inte det man strävar efter med en viktminskning.

Up and coming

Quote Originally Posted by biffmedpommes
    Kan nog inte ge bättre tips än vad Royk och muppen redan gett dig.

Men tänkte på en sak som royk nämnde. Att dricka vin istället för öl är väl ändå rätt marginellt om man ser till kaloriskillnad. Ölen i sig innehåller väl inte så mycket kolhydrater utan alkoholen själv står för den stora delen kolh.
    Jag tycker att du ska dricka öl om du tycker om det. Men försök hålla igen på alkoholkonsumtionen, drick inte bira varje dag . Alkohol har negativa effekter på både träning och viktnedgång men det är inte bara du som gillar en kall jävel då och då .
    ha ha ha nej jdet blir inte bira varje dag :lol: men som sagt det e gott med en i mellan åt!
    men som sagt tack för alla tipsen!!

Hall of famer

finns det MMA i Huskvarna?!?!?! Jag kör på kampsportsalliansen...
    Hur länge har den klubben funnits och var kör ni?

Up and coming

finns det MMA i Huskvarna?!?!?! Jag kör på kampsportsalliansen...
    Hur länge har den klubben funnits och var kör ni?
    jag vet inte exakt hur länge den har funnits men inte så länge, runt ett år tror jag.
    vi kör i sporthallen bakom bolaget, nere i brottarnas lokal.

Moderator

Den här tråden handlar alltså om viktnedgång inte om mma i huskvarna.

Jag har föresatt mig att börja deffa nu och tappa det där extra dallret runt magen, jag Hatar att gå hungrig dock. metoden är klassiska, äta mindre kolhydrater och träna på.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Shogun:

Gör gärna en ny tråd och berätta hur det går med deffen? alltid roligt att följa!

Moderator

Det går men det är tufft, jag älskar att äta och hatar att känna mig hungrig.

Igår käkade jag följande

10.00 fyra små knäckebröd, proteinshake och en kopp te
    10.45 kaffe

14.00 4 stekta ägg med en halv lök och lite mögelost

15.00 ett äpple

18.30 proteinshake med liiite gainer i efter träningen

19.00 ett par pastastrån och en kycklingfilé

22.00 en burk tonfisk
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Vart är salladen

Käkade nått gott här om veckan, som du kanske kan äta, bestående av rotfrukter och kyckling. Näst intill kolhydratsfritt. Postar receptet i i recepttråden när jag kommer hem och kan skriva ner receptet!

Hall of famer

rotfukter-->kolhydratsfritt?

Contender

1 morot och lite rotselleri, paprika. Inte mycke kolhydrater. Men de e klart. Allt är relativt. Just det, gott med Färska rödbetor i

Contender

Tips på lågkalori mat som tydligen ska vara mättande!!

http://blogs.fairing.se/index.php/andre ... ens-recept

Page 1 of 2 12 LastLast