Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 18 of 18

Thread: Viktminskning!

Rookie

Viktminskning!

Tjena! jag ska tävla i SGL i Stockholm den 26/11-2011 och skulle behöva gå ner i vikt. just nu väger jag 82kg och vill gå ner till -77kg klassen. jag vill förbränna fett men ha kvar mina muskler och fortsätta bygga. Ska jag deffa? hur ska jag göra på snabbast och bästa sett. det är lite över en månad till tävlingen.

mvh Niklas

Contender
    Behöver du verkligen gå ner då? När väger man in på såna tävlingar, är det precis innan match eller tidigare? Annars är det ju ganska lätt att bara basta bort 5 kg.

Btw - ViktFÖRminskning låter typ som du ska göra en magsäcksoperation eller nåt, heter det inte bara viktminskning? Hmm nu blir jag osäker, borde ha gått på svenskalektionerna på gymnasiet.

Rookie
    haha! förstår vad du menar. jag vill bara gå ner lite i vikt men jag vill även göra om mitt fett till bara muskler.

Contender
    Blog Entries
    17
    Vad äter du och hur mycket tränar du? Jag tappade 6kg på 30 dagar utan att egentligen jobba hårt. Jag kan bryta ner lite vad du ska tänka på.

1. Träna, jag tränar MMA, gymmar (lite) och springer (4-5 ggr i veckan)
    2. Tänk på vad du äter, om jag ska ge ett förslag på meny så skulle det väl vara något sånt här:

• Vaknar: 4dl vatten med 15ml Äppelcidervinäger
    • Frukost: Havregrynsgröt med kanel och 4 dl vatten till. (Riv ner ett äpple om du vill ha bättre smak på gröten)
    • Mellanmål: Frukt, Nötter eller liknande och 4dl vatten
    • Lunch: En smoothie. 1msk Gojibär, 1msk Linfröolja, 1dl Yoghurt(0.5% fett), 1dl Kesella (1% fett), 1 liten banan, 1.5dl frysta bär (jordgubbar är godast imho men funkar med vad som). Drick 4dl vatten till den.
    • Mellanmål: samma som tidigare typ
    • Middag: En balanserad middag med minst 4dl vatten.
    • Kvällssnack: Lite nötter, toast med kalkon, toast med Nutella. 4 dl vatten.
    • Tänk på att få i dig 3-4 liter vatten om dagen. Ät dig belåten, ät inte så att du går in i "paltkoma", alltså sitter i soffan och tror att du ska explodera.

Svält inte kroppen på näringsämnen, det går bra om du timar det rätt mot tävlingsdag men då måste du veta precis hur din kropp reagerar. Om det slår fel kan du komma in och ha helt slut på kraft.

Jag har bytt till denna livsstilsdiet och efter 45 dagar så har jag blivit starkare, snabbare och mer uthållig. Förut kunde jag knappt grapplas i 2 minuter utan att tappa kraft. Nu rullar jag med riktigt duktiga killar men klarar lätt fem stenhårda minuter!

Du väger väl in på morgonen va? Om jag minns rätt runt 9? Du kan ju basta bort nåt enstaka kilo säkert men det är ju risk att det slår fel också, att du får problem med din uthållighet och vätskebalans.

När du lagar middag så tänk på några saker: Stek i Jordnöts eller Rapsolja INTE OLIVOLJA! Försök äta kyckling, kalkon, lax och liknande. Ta dig tid att förbereda en sallad, gör gärna en dressing på olivolja och balsamvinäger till den. Försök att smaksätta maten med färska örter självklart får du använda salt (havssalt) och kryddor men använd dem sparsamt. Handla ekologiskt, ju mindre gift du har i kroppen desto bättre mår den. Undvik att köpa saker med konserveringsmedel, gör istället såser osv själv.

Om du har skött dig hela veckan, tränat hårt, skött din kost och känner att du är värd det, lyxa till med en god middag på lördag eller söndag. Då har du både ett långsiktigt mål (SGL) och ett kortsiktigt mål med din diet.

Väg dig inte för ofta, ha en fast dag, exempelvis varje måndag för viktkoll.

Jag har en bunt recept på riktigt bra Weightcut mat men de är på engelska och jag vet inte om jag har tid att översätta. Jag kan försöka hinna med det, isf så kan jag PM'a dem till dig om du vill.

Champ
    Quote Originally Posted by NiklasKarlsson View Post
    Tjena! jag ska tävla i SGL i Stockholm den 26/11-2011 och skulle behöva gå ner i vikt. just nu väger jag 82kg och vill gå ner till -77kg klassen. jag vill förbränna fett men ha kvar mina muskler och fortsätta bygga. Ska jag deffa? hur ska jag göra på snabbast och bästa sett. det är lite över en månad till tävlingen.

mvh Niklas
    Annars är ju detta inget problem att svettas bort den sista veckan.

Moderator
    Skippa nötter till mellanmål och ät inte toast eller produkter med högt kolhydratsinnehåll på kvällen.
    Varför inte steka i olivolja?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Blog Entries
    17
    Den faller sönder i höga temperaturer. Ryktemperatur för Olivolja är 190 grader jmf med Rapsolja på 238, hittar tyvärr inte infon om vad som sker med oljan i höga temperaturer men vad jag hört så börjar det bildas icke önskvärda ämnen i Olivolja redan vid 80-90 grader.

Varför inte nötter till mellanmål?

Jo jag vet att toast kanske inte är det bästa på kvällen. Har du några tips på andra bra snacks på kvällen? Jag äter ju självklart fibertoast men det kanske fortfarande är helfel.
    Last edited by Quest; 10-24-2011 at 07:23 AM.

Champ
    Quote Originally Posted by Quest View Post

• Vaknar: 4dl vatten med 15ml Äppelcidervinäger
    • Frukost: Havregrynsgröt med kanel och 4 dl vatten till. (Riv ner ett äpple om du vill ha bättre smak på gröten)
    • Mellanmål: Frukt, Nötter eller liknande och 4dl vatten
    • Lunch: En smoothie. 1msk Gojibär, 1msk Linfröolja, 1dl Yoghurt(0.5% fett), 1dl Kesella (1% fett), 1 liten banan, 1.5dl frysta bär (jordgubbar är godast imho men funkar med vad som). Drick 4dl vatten till den.
    • Mellanmål: samma som tidigare typ
    • Middag: En balanserad middag med minst 4dl vatten.
    • Kvällssnack: Lite nötter, toast med kalkon, toast med Nutella. 4 dl vatten.
    • Tänk på att få i dig 3-4 liter vatten om dagen. Ät dig belåten, ät inte så att du går in i "paltkoma", alltså sitter i soffan och tror att du ska explodera.
    Fan vad fina tips Quest. =) Har själv funderat att försöka gå ner till -88 och ligga på runt 90 kg. Dock så är det riktigt svårt då det känns som att min kropp behöver energi konstant. Kan seriöst äta en pizza och känna mej hungrig efter det.

Varför Äppelcidervinäger? Är det för Aminosyrorna?

Moderator
    Nej det är troligtvis antingen för att försura och på så sätt sänka hastigheten på metabolismen eller något annat mumbo-jumbo

Inga nötter för att det är väldigt energirikt och det är inte direkt optimalt om man vill gå ner.

Det här med olivoljan appropå stekning stämmer inte. Det stämmer att den har lägre rökutvecklingstemp men att den börjar ryka betyder inte att den blir förstörd. Det är en myt, det är sant att den kan förstöras om den hettas upp men det handlar om temperaturer som du inte kan komma upp i på spisen.

På kvällen så tycker jag att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt, framförallt dom snabba, och istället satsa på protein och möjligtvis fett. Stoppar du i dig snabba kolhydrater innan du går och lägger dig kommer kroppen ha väldigt svårt att bränna fett medans du sover p.g.a. insulinet. När vi sover är kroppen verkligen på lågintensiv nivå och om du hjälper till genom att äta ett proteinrikt mellanmål innan läggdags så kommer fettförbränningen vara optimal under hela natten. Äter du snabba kolhydrater som t.ex. vetebröd så kommer du istället ställa ner fettförbränningen.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Blog Entries
    17
    Ok, ja det är inte otroligt att det är en myt det där med Olivoljan. Finns mååååånga myter gällande dieter!

Äppelcidervinäger hjälper kroppen på många sätt. Här är jag inte heller helt hundra på allt det gör men vad jag vet är att det får mig att må bättre på morgonen. Det hjälper till att hålla blodsockret på en bra nivå när man äter för mycket kolhydrater, det är också världens bästa bakfyllebot!

Angående kvällsmålet då, en proteindrink borde alltså vara bra att dricka på kvällen? Jag har testat det och det tar bort sötsuget ytterst effektivt. Men trodde att det kunde leda till att jag la på mig oönskad vikt. Jag är väldigt hungrig på kvällarna så jag måste få i mig något annars funkar jag inte.

Tack för bra förklaringar Shogun, du är grym på att ge bra tips om kost =)

Moderator
    Det bästa mellanmålet på kvällen är kvarg tycker jag. Perfekt fördelning av kasein och vassle för att få en utsöndring av aminosyror under stor del av natten och det mättar ordentligt. blanda i fun light så smakar det som fruktyoghurt.

Vinägern är sur och sur mat, surdeg - vinäger - surkål osv, sänker GIt på det man äter till. Så om du äter något som får blodsockret att spika t.ex. vitt bröd, så blir inte spiken lika hög om du äter något surt till. En vit macka med surkål har väsentligt lägre GI jämfört med en macka utan pålägg. Jag tror dock inte att det gäller hela dagen bara för att man grundar med det på morgonen, förr eller senare rinner det nog igenom ..

Kul att det uppskattas, jag ska inte sticka under stol med att det är en av mina favoritavdelningar på forumet

Contender
    Blog Entries
    17
    Nej, vinägern håller inte hela dagen. Största orsaken att jag dricker den är för att den får mig att må bättre på morgonen. Egentligen ska man dricka ett sånt glas till varje måltid om man vill ha effekt hela dagen.

Up and coming
    Shogun har summerat det bra, och jag håller med om kvarg. Mumma!

Jag kör även kvarg till frukosten ca 150g, är jag kvargberoende tro?

Contender
    Blog Entries
    17
    Tack för tipset om kvarg, väldigt gott och ger en skön mättnadskänsla, man blir inte tung utan bara nöjd =D

Up and coming
    Får sno tråden lite, vad är bra mellan måltiderna? Någon frukt? I vanliga fall när jag jobbar kan jag oftast äta var tredje timme ocb brukar då bli bara någon frukt första rasten (äter frukost havregryns gröt plus 250g kvarg) sedan lunch och sedan en banan innan träning.

Finns det något annat att ta innan träning och vad kan jag äta efter träning och på kvällen och så? Hört om proteindrinkar men vet inte ett dugg om kosttillskott så ingen aning om vad jag ska ha o.s.v. Vad kan ni tipsa om här?

Jag tränar MMA 4-5 ggr i veckan och har en vilodag när jag inte vilar springer jag och jobbar för att komma ner i fettprocent samt i vikt.

Moderator
    Om du kan äta var tredje timme behöver du knappast ta något mellanmål däremellan.

Up and coming
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Om du kan äta var tredje timme behöver du knappast ta något mellanmål däremellan.
    Nej men frukost sen 3 timmar efter en halvburk keso med en frukt och sedan är det lunch 3 timmar efter det etc och sedan är klockan fyra och man tar någon proteinshake innan träning och sedan en efter och lite kvarg eller kesella?

Hur är det med tider när bör man lägga det allra sista målet? Vissa säger efter 18 andra efter 19 och så vidare. Men om man lägger sig t.ex. 23 bör man lägga något mål innan det ?

Up and coming
    Nu blev det rörigt, jag fatta inte vad du menade i din sista post.

Du behöver inte ha någon viss måltidsfrekvens, äta var 3é timme är för att slippa blocksocker dippar.

Sen finns det ingen sista tid att äta, så länge totalintaget under dagen inte går över styr. Kan du äta kl 23.00 o sedan sova så kör på det.
    Nu kommer folk gnälla o skrika att det inte är bra för du inte har samma metabolism under natten. Men i det perspektivet är det försumbart, då man räknar totalintaget under dygnet.